2020-03-29, 17:20
Medlem
Jag är pro Tegnell såklart men ni som tror vi har nått peaken är ju helt väck.

Jag tror vi nog nått peaken i smitta i Stockholm eftersom alla sprang runt och smittade varandra för bara några dagar sedan. Men det är ju många veckor som dessa ska spela schack med döden nu. Och sen har vi resten av Sverige.

Sen tror ju de fetaste grisarna i tråden att det råder karneval hela dagarna på stadens gator fortfarande men vi som vågar gå ut ser att så inte är fallet. Lyckligtvis bor jag inte där men har varit där mycket pga jobb och det är fan enklare att undvika människor i centrala Stockholm än ute på landet.
Citera
Medlem
Hallsakaefts avatar
Hur dumt är det på en skala att sätta sig i bilen och ta en mcdonalds mcdrive...??? onödigt risktagande? jag kan se drägget som står där i mcD uniformen och är bitter och vänster och hostar på mina pommefritt
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
4

Uppfattningen att coronavirus är "bara en förkylning" eller "inte värre än influensa" för ungdomar har redan visat sig vara osann.

"COVID-19-viruset kan orsaka infektion och allvarlig sjukdom hos alla människor i alla åldrar," sade Dr. Maria Van Kerkhove, chef för Världshälsoorganisationens nya sjukdomar och zoonosenhet, nu ifredags. "Uppgifterna som vi har sett från ett antal länder är att majoriteten av de barn som är smittade upplever mild sjukdom," sade hon och tilllade att det finns en handfull fall av barn som dör av coronavirus.

Den snabba livsstilen för vissa ungdomar, matvanor i Sverige och antalet unga vuxna som inte utövar social distansering kan hjälpa till att förklara varför tidiga uppgifter i Kina skiljer sig från USA och Europa.

Ingen har någonsin hört talas om detta virus för 11 veckor sedan, så vi bygger verkligen planet medan vi flyger det. För att komplicera frågor ytterligare har Kina inte en historia av öppenet. Jag skulle inte bli förvånad om vi får reda på mer allvarliga dödsfall hos barn i efterhand..

Du tar en extremt hälsosam 25-årig man från Sydkorea som spelar fotboll och har en vegetarisk kost och inte gör några droger, och jämför det med en 25-årig fetma typ två-diabetiker i Sverige som knappt går ut om det inte är för att festa, och du pratar om två olika åldrar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy
Lika absurt som att lyxmigranter var en vinst ekonomiskt...

Håller med. Men ibland händer det mest absurda. Hoppas i vilket fall att det går vägen.
Citera
2020-03-29, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det såg man inte i något land tills det blev allvar.

Det finns siffror att jämföra, ökningen i Sveriges kurva är lägre än många länder. Trots att vi gör "ingenting".
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Håller med. Men ibland händer det mest absurda. Hoppas i vilket fall att det går vägen.

Ja annars blir det en dyster sommar.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Men är du på riktigt? Vårt land har nåt peaken och nu är vi påväg ner.

Landet består ju av fler ställen än Sthlm. Resten av Sverige ligger alltså flera veckor efter. Därför kommer dödsfallen fortsätta vecka ut och vecka in. När det kanske lugnar ner sig på ett ställe så har det nyss tagit fart på ett annat ställe.

Smittan har inte riktigt satt igång riktigt än i många delar av landet. T ex så var sportlovet 2-8 mars längst upp i norr. Eftersom inkubationstiden är upp till 14- dagar och många är sjuka i runt 2 veckor innan de dör eller blir så svårt sjuka att de måste läggas in, så har sjukhusplatserna nyss börjat fyllas på där uppe angående den smittspridning som är knuten till de som varit i Italien.

Just fördröjningen i sjukdomen är en sak som gör den svår att förutspå. Den farbror som smittas nu kanske dör i slutet av april.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Jag tror vi nog nått peaken i smitta i Stockholm eftersom alla sprang runt och smittade varandra för bara några dagar sedan. Men det är ju många veckor som dessa ska spela schack med döden nu. Och sen har vi resten av Sverige.

Sen tror ju de fetaste grisarna i tråden att det råder karneval hela dagarna på stadens gator fortfarande men vi som vågar gå ut ser att så inte är fallet. Lyckligtvis bor jag inte där men har varit där mycket pga jobb och det är fan enklare att undvika människor i centrala Stockholm än ute på landet.

En del lantisar lever som vanligt. "Det finns inte här."
Citera
2020-03-29, 17:22
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte mina tankar. Det är så man uttryckte sig angående att rapportera om avlidna.

Sedan har du fel i att patientsekretessen upphör när en person avlider. Den är svagare än den är när patienten är i livet, men den upphör inte. Se offentlighets- och sekretesslagen (25 kap 1 § OSL.)

Det som främst tas hänsyn till är om den avlidnes närstående, på något sätt, kan lida men eller skada,
om uppgifter lämnas ut. Det ska även tas hänsyn till den avlidnes förmodade eller uttalade intressen, heder och ära. Den enskilda läkaren som har behandlat patienten gör en prövning om uppgifterna ska skyddas eller inte med avseende på risk för eventuell skada för patienten eller dennes närstående.

Jag vet, men dödsfallet är oavsett vilket en offentlig handling och det kommer inte vara svårt för gemene man att ta reda på vem det är som har avlidit i corona även om vården håller tyst.

Generellt så tycker jag nog därmed att vården borde vara mer transparent när det gäller ålder, dödsorsak och vilka de bakomliggande orsakerna var. Vården har inte till uppgift att lämna ut vem det är, men eftersom som många av uppgifterna blir offentliga, så finns det ingen anledning att vara vag.
Citera
2020-03-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tror tyvärr att det kommer visa sig under påsken att inte alla lyder uppmaningar och rekommendationer. Tågen till fjällen fortsätter köras.

Ja finns folk som tror att dom är odödliga.
Citera
2020-03-29, 17:23
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Och, för att kolla denna hypotes om eftersläpning, så tar vi nu denna ögonblicksbild, kl 17:00 den 29/3:

23/3 43 st
24/3 42 st
25/3 36 st
26/3 36 st
27/3 22 st
28/3 21 st

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Känns ju väldigt lovande med en nedåtgående trend och "halvering" på bara 5 dagar, eller hur? Låt oss sedan se om dessa siffror kommer att vara uppdaterade senare.
Folk dör snabbare än nya tillkommer?
Citera
2020-03-29, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Folk dör inte omedelbart så de dör i omgångar. Det är dödsfallen mellan peakarna vi ska använda för att guida ökningen och den ökar stadigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in