2020-03-29, 17:01
Medlem
Coronamans avatar
Coronaviruset

Stort tryck på golfbanorna: "Som ett kosläpp"
https://www.ekuriren.se/nyheter/sverige/stort-tryck-pa-golfbanorna-som-ett-koslapp-sm5373083.aspx
Citat:
golfen är coronakompatibel.

När golfbanor på många ställen i landet tack vare vädret slår upp dörrarna rekordtidigt möts de av ett stort tryck.

Det är som ett kosläpp, säger Christer Schenholm, klubbchef vid Uppsala GK.
Citat:
I flera länder i Europa, exempelvis i Storbritannien, har alla golfbanor stängt på grund av coronapandemin.

Det får ju stå för dem, de gör vad de tror är rätt. Men jag tror att låta folk gå ute på golfbanan... det känns ofarligt, säger Seleskog.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Förekommer även på äldreboenden här på landsbygden där jag bor. Min egen far är ett exempel i detta nu.

Du läste alltså inte vad jag skrev? Det finns bara en vårdform som endast har palliativ vård, nämligen hospice.

Palliativ vård är en diagnos för patienten och patienten kan vårdas på olika ställen: på hospice, på sjukhus elller hemma (och ett äldreboende är hemma för den boende).
Citera
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Är det vitamin C och Zink som funkar mot virus?

Något annat man borde köpa i samma släng?

Vitamin D, Magnesium, Kalium.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Jag börjar se en del likheter mellan klimatalarmism och svensk coronaalarmism, man skjuter hela tiden fram tiden för när den stora katastrofen sker.

Jag ska erkänna att jag trodde detta skulle bli värre från början men jag tror Sverige kommer klara sig relativt bra i slutändan. Folk kommer att dö men inte i närheten av Italiens siffror.

Har jag fel så har jag inga problem att sen erkänna det.

Sådär, låt hatet flöda

Min största oro är hur människor kommer att agera när pengar och arbeten saknas samt hur mycket av våra friheter vi förlorar när storebror nu fått en möjlighet att koppla greppet om oss.

Jag är mer förundrad över folk som tror att om vi inte låtsas om att coronaviruset faktiskt är här så påverkas varken samhälle eller ekonomi. Hysteri som den enda förklaringen?

Folk bli sjuka kan inte jobba. Struntar vi i att skydda oss blir många många fler sjuka och kan inte heller jobba. Då slutar hjulen rulla i alla fall. Hysterin blev till panik i stället för försiktighet och kaoset blir okontrollerbart.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Forskare säger att det vore en sensation om man inte blev immun.

Finns det någon källa på detta? Vore intressant att läsa...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Om jag förstår det här diagrammet rätt, så kan det ta både dagar och veckor innan ett vårdtillfälle rapporteras från en IVA-avdelning till Svenska intensivvårdsregistret (som Tegnell använder som källa för sina påståenden att inskrivningen "minskar"):

https://portal.icuregswe.org/siri/report/tmedel

Median för Riket: 4,7 dygn.

Informationen på portalen är ganska kryptisk, så jag reserverar mig för feltolkningar. Men, som sagt, diagrammet tyder i alla fall på en rejäl eftersläpning i rapporteringen.
Och, för att kolla denna hypotes om eftersläpning, så tar vi nu denna ögonblicksbild, kl 17:00 den 29/3:

23/3 43 st
24/3 42 st
25/3 36 st
26/3 36 st
27/3 22 st
28/3 21 st

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Känns ju väldigt lovande med en nedåtgående trend och "halvering" på bara 5 dagar, eller hur? Låt oss sedan se om dessa siffror kommer att vara uppdaterade senare.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Men alltså seriöst. Ska den här diskussionen inte ta slut?
Du snackar om konspirationsteorier.
Jag har berättat för dej om tex Italien. Det finns väldigt tydliga tecken att antal döda i Italien är mer än det som redovisas (Utifrån vad? Slutledningsförmågan. Duger inte det? Gör pass då). Och Italien är ingen diktatur. Det är en demokrati.
Jag har också förklarat av vilken anledning man gör sånt. Vill du kalla det för konspiration, kalla det så. Men enligt mig är det inte riktigt så. Utan det är nåt som ibland måste till och med göras.
Så varför den inte skulle ske i Sverige också när man har allt att vinna på att det ser bättre ut än det egentligen är, vet jag inte.
Om det händer i Italien kan hända även i Sverige.
Jag har inga bevis, nej.
Men vad har du däremot? Vem tror du på?
Tror du på allt det som media kommunicerar? Litar du blint på vad myndigheterna säger?
Ingen kritisk tänkande?
I så fall finns inget mer att tillägga.

Du lägger ständiga krokben för dig själv... Om man aktivt och medvetet MÖRKAR något, då går inte politiker och representanter för deras motsvarighet till FHM ut i media och säger att det på sina håll ser värre ut än vad statistiken visar, att många som dör hemma inte hunnit/kunnat testas. Herregud människa, det rapporteras ju dagligen i varenda italiensk media, statlig som privat. Det är INTE att mörka. Det är att tala om att det är kaos och vi hinner inte med, men ta detta på allvar för om något är det värre än vad statistiken säger.
Vi har redan sett de första exemplen i Sverige också, från något äldreboende, vilket rapporterades av lokala myndigheter, och sedan lades till i de officiella siffrorna från FHM då det kunnat bekräftas. Om något område i Sverige får lika stora problem som delar av Lombardiet kommer den eftersläpningen bli värre, precis som där, och då kommer vi får veta det, precis som vi får veta det därifrån nu också!
Hur kan detta vara så svårt att förstå?
Citera
2020-03-29, 17:02
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Kollar vad Varmadrycker precis skrev, men nej, dom gör inte det, datan släpar efter.

Sjukhusen? Nej. Möjligtvis att FHM gör det, men inte sjukhusen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Once infected you could have COVID-19 virus FOR LIFE, warns expert

https://www.express.co.uk/news/science/1253132/Coronavirus-news-infection-COVID19-for-life-virus-warning-latest-coronavirus

Skrämmande. Det kan betyda att viruset ligger latent i kroppen och ifall ens immunförsvar sänks kan den sprida sig i kroppen och få en att bli sjuk igen. Med andra ord en inbyggd killswitch.
Citera
Medlem
En intressant sida som visar graf Nya fall/Totalt bekräftade fall,
istället för alla dessa exponentiella kurvor med tidsaxel:
Covid Trends
Tiden representeras genom animationen.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Vad händer om en muterad variant kommer tillbaka till kina, är det just det vi ser nu i kina, klassas det då som ett återinsjuknande eller kommer en sådan patient in som en ny trots att personen räknades första vågen ?

Hej, Kina räknar in det i sin vanliga statistik.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Även derivatan av en exponentialfunktion är exponentiell. Du får kass interpolering med exponentialfunktion nu i både Italien och Spanien, precis som förväntat.
Ja, man får kass interpolering om det är interpolera man vill. Icke desto mindre är det alltjämt exponentiell tillväxt i samtliga (europeiska) länder som jag tittat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in