2020-03-29, 14:51
Medlem
deludeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag började intressera mig för prepping för runt ett år sedan o inhandlade då bl.a. munskydd, gasmask, handsprit, T-röd o mat. Sparade vatten o mycket annat inom prepping. Har gjort en sida om det här:
https://richardsvardag.blogspot.com/p/blog-page_21.html

Jag la ut lite på Facebook, o fick hånfulla kommentarer som;
-När tror du zombieepidemin bryter ut?
-Tror du atombomben kommer nästa vecka?

Nu kom coronaviruset o det visade sig vara bra att ha t.ex. munskydd, gasmask, handsprit o T-röd hemma. O så finns de, de som inte förstår grejen med prepping, som den här nötet; (FB) Inser ni preppers hur själviska ni är?

Efter att ha fått hånande kommentarer, så la jag ut för ca ett år sen på Facebook: -När krisen kommer är alla som hånat mig inte välkomna hit!

Har någon mer upplevt detta?

Preppa och lägga ut på Facebook
Citera
2020-03-29, 15:00
Medlem
Liebesraums avatar
Jag är otroligt imponerad av karantän-preppers som rensar affären på toalettpapper.
Citera
2020-03-29, 15:12
Medlem
Är man inte som prepper lite "path-dependent", dvs man väljer en strategi och har sedan svårt att byta?

Den som skaffar ett lager av förnödenheter har ju kanske svårt att frakta med sig det för det fall snabb flykt krävs och den som skaffar en hide-out i skogen kanske riskerar att inbrott/skogsbrand etc inträffar.

Själv ser jag ett rimligt stort förråd (drygt 14 dagar) i kombination med god fysik och hyfsade kunskaper om fiske (och jakt) mm som den bästa lösningen (plus viss vana för barnen att campa och bo i tält osv).
Citera
2020-03-29, 15:31
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liebesraum
Jag är otroligt imponerad av karantän-preppers som rensar affären på toalettpapper.

Det är inga preppers, preppers har grejer hemma och behöver inte panikhamstra. De som panikhamstrar är dock snäppet bättre än de som gnäller på att det saknas grejer i affären. De gör iaf någonting åt sin egen situation, om än i elfte timmen.
Citera
2020-03-29, 15:32
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Är man inte som prepper lite "path-dependent", dvs man väljer en strategi och har sedan svårt att byta?

Den som skaffar ett lager av förnödenheter har ju kanske svårt att frakta med sig det för det fall snabb flykt krävs och den som skaffar en hide-out i skogen kanske riskerar att inbrott/skogsbrand etc inträffar.

Själv ser jag ett rimligt stort förråd (drygt 14 dagar) i kombination med god fysik och hyfsade kunskaper om fiske (och jakt) mm som den bästa lösningen (plus viss vana för barnen att campa och bo i tält osv).

Själv har jag förnödenheter för ett par månader, och förberedelser för att ta livet av mig på ett skonsamt sätt om det skulle gå överstyr. Orka leva som grottmänniska och jaga och ha sig.
Citera
2020-03-29, 15:42
Medlem
Liebesraums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det är inga preppers, preppers har grejer hemma och behöver inte panikhamstra. De som panikhamstrar är dock snäppet bättre än de som gnäller på att det saknas grejer i affären. De gör iaf någonting åt sin egen situation, om än i elfte timmen.

Vem är det som gnäller menar du? Att coronakrisen håller på att ta död på tusentals småföretag är förskräckligt, men att hamstra dasspapper är inte lösningen.

D.S.

Är det du på avataren?
Citera
2020-03-29, 15:55
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Tack vare corona har man nu fått bekräftat att allt hånskrattande åt preppers har varit helt befogat. Vid varenda tillfälle jag varit och handlat de senaste veckorna har jag lyckats följa min inhandlingslista. Preppers är losers som tror att om och när domedagen kommer så kommer de överleva tack vare sitt dumma hamstrande. Givetvis har de inte en suck. Guns n ammo n cash är den enda valutan som gäller. När min mat är slut söker jag bara upp en prepper och tar för mig av det jag vill ha hahahaha
Citera
2020-03-29, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deluded
Preppa och lägga ut på Facebook
Hehe ja helt fantastiskt
Citera
2020-03-29, 15:58
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Själv har jag förnödenheter för ett par månader, och förberedelser för att ta livet av mig på ett skonsamt sätt om det skulle gå överstyr. Orka leva som grottmänniska och jaga och ha sig.

Snick snack. Volymen vatten som krävs för några månader förutsätter att du fyller garaget med dunkar. Därtill ska du gärna ha dieselaggregat för att ha någon el och värme i huset, därtill några hundra lite drivmedel. Jag antar dock att du tror att några konservburkar och påsar vetemjöl är tillräckligt för att överleva i Sverige vintertid - ha ha haa...
Citera
2020-03-29, 16:01
Avstängd
MikeStrutters avatar
Tack vare alla egoistiska preppers i kommunen där jag bor så har reningsverket haft stora problem med stopp i avloppen. Hushållspapper som vissa tvingas använda orsakar problem.
Preppers, brinn i helvetet!
Citera
2020-03-29, 16:21
Medlem
irrljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Tack vare alla egoistiska preppers i kommunen där jag bor så har reningsverket haft stora problem med stopp i avloppen. Hushållspapper som vissa tvingas använda orsakar problem.
Preppers, brinn i helvetet!

Det är panik-hamstrare du refererar till, preppers köpte toapapper för flera år sen.
Citera
2020-03-29, 16:25
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag började intressera mig för prepping för runt ett år sedan o inhandlade då bl.a. munskydd, gasmask, handsprit, T-röd o mat.
Nu kom årets influensa, ja. Men inte sjutton har jag saknat varken munskydd, gasmask, handsprit eller T-röd.

Livet rullar på nästan som vanligt. Jobbar hemifrån och pratar med släkt och vänner i telefon mer. Än har inte toalettpappret tagit slut heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in