2020-03-29, 13:49
Medlem
CityBangBangs avatar
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Worldometern tickar vidare när det gäller antal smittade..

just nu drygt 678 000 smittade totalt sett, strax under 32 000 döda och drygt 25 000 i ett kritiskt stadium, sedan hjälper det inte att det står att drygt 146 000 tillfrisknat, där finns det säkerligen ett visst mörkertal baserat på otillförlitliga kinaset test etc samt att det visat sig att en del tillfrisknade inte alls är det och så har vi ju det stora mörkertalet på smittade som ej är testade då..

just nu står det att drygt 500 000 är smittade här och nu och ca 25 000 befinner sig i ett kritiskt stadium vilket är 5%. Totala antalet döda har inte nått 5 % ännu, men med tanke på att det ofta dröjer ca 6 veckor eller mera, så får vi räkna det som en eftersläpning som kommer höjas avsevärt längre framåt i tid.

Som det tickar iväg nu i allt högre takt, så förvånar det mig inte om vi passerar 700 000 totalt antal smittade tills i morgon och jag gör en gissning på ca 36 000 totalt antal döda tills i morgon samt att antalet kritiskt sjuka överstiger 27 000 då.

När det gäller Sverige, så verkar vi ju uppleva eftersläpningar i rapporteringen samt eventuella mörkläggningar för stunden.. så om antalet döda hoppar upp med 20-30 stycken från att ha varit 0 ena dagen, så bli inte förvånade över detta. Säkert kommer det rapporteras om ett större antal igen som lagts in på IVA.
Citera
2020-03-29, 13:49
Medlem
Har en fundering angående den kurvan som folkhälsomyndigheten alltid pratar om ska planas ut.
Hur ser vår kurva ut nu? Finns det någon hemsida som visar vart vi ligger? Följer vi den plana kurvan eller följer vi den kurvan som FHM visar som ”katastrofkurvan”?
Citera
2020-03-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Du skulle behöva 250 000 IVA platser minst och du behöver dem om några veckor. Det där 200 nya respiratorerna som skulle komma i slutet av april är som några extra flytvästar på Titanic.

Oh ja, för 250 000 kommer ligga på iva samtidigt.....
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imsdal93
84 kritiska fall i Norge,
239 i Sverige.

Över 100 döda i sverige,
Strax över 20 I Norge.

Hmmmm. Hur ska man tyda detta tro...? (Obs ironisk)

Detta kan tydas som att statsledningen i Sverige har valt att sätta sin tillit till en fullblods psykopat med autistiska drag AT som gladligen spelar roulette med den svenska befolkningen och att i Norge har man istället valt att följa beprövad vetenskap för att tackla pandemin...
Citera
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Hur fan kan Kina öppna sina djurmarknader igen? Det är helt jävla oacceptabelt.

Västvärlden måste bryta affärsförbindelserna med Kina tills dom permanent har stängt djurmarknaderna. Jag bryr mig inte om dom inför dödsstraff för att stoppa den här handeln. Att dom har en kommunistdiktatur är deras problem. Men dom ska inte sprida ett dödsvirus över världen och sedan fortsätta som vanligt.
Citera
2020-03-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Snarare vänsterliberal hållning.

Vad är det som är vänster i det hela?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
.... det säger ju tyvärr ingenting huruvida det är en myt att få unga dör dock. Inget alls. Precis som jag misstänkte.
Det säger snarare exakt det jag skrev till dig. Att det inte är märkligt att få unga också dör i den breda massan äldre.

Hon pratar om BARN, inte unga vuxna som vi diskuterar just nu.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Visserligen bara labb test, men ändå. Räcker inte med avstånd, munskydd etc..

Det visade sig att viruset trivdes bäst på plast och rostfritt stål där den kunde överleva i upp till tre dygn. Forskarna kom även fram till att viruset kan stanna i luften i upp till tre timmar.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-fungerar-coronaviruset
Citera
2020-03-29, 13:52
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Oh ja, för 250 000 kommer ligga på iva samtidigt.....

Titta här allesammans ännu en kvinna som inte förstår exponentiell tillväxt.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
I hela Italien så är antalet critical ca 3900.
Vi verkar ha en flackare kurva än Spanien och Italien. Så jag är ganska hoppfull ändå faktiskt.
Tids nog kanske vi kan masstesta befolkningen, speciellt de som vill tillbaka till sina industrijobb.
Samt få fram bättre medicin, och lite senare även vaccin.
Vi kommer förhoppningsvis prioritera äldreomsorgens anställda också.

I övrigt har du helt rätt. Sveriges kurva är, ännu så länge, tydligt flackare än Spaniens, Italiens, Frankrikes och Storbritanniens.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Attack från Kina? Våra myndigheter har haft tre månader på sig att förbereda sig och man har inte gjort ett skit, och det är inte bara i Sverige det är så, det är likadant precis överallt i alla västländer. Det var uppenbart redan i januari att smittan skulle spilla ut från Kina.

Olycksfall i arbetet om man höll sina djurmarknader stängda, kanske.

"Attack" om kineserna nu öppnar upp de igen, solklart. Jag kan inte tolka deras likgiltighet på ett annat sätt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestiallatest
Har en fundering angående den kurvan som folkhälsomyndigheten alltid pratar om ska planas ut.
Hur ser vår kurva ut nu? Finns det någon hemsida som visar vart vi ligger? Följer vi den plana kurvan eller följer vi den kurvan som FHM visar som ”katastrofkurvan”?

Vi följer en kurva som är aningen brantare än katastrofkurvan. Ungefär mitt emellan Italien (katastrof) och Spanien (samhällskollaps). Sverige är hittills som en sorts genomsnitt av dessa två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in