2020-03-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Lika bra det, vad vi behöver är inhemsk produktion och att bygga upp vår egen beredskap - inte förlita oss på kommunistkina.

Vi har en Globe Master C-17 och flera Herkules som kan lasta hundratals ton, ner till Kina och hämta utrustning till åtminstånde till all sjukvårdspersonal. Ingen verkar kunna ta några beslut. Politiker med beslutande befattning borde vara en dag på akuten så kanske dom begriper vad det handlar om.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liberacion
Oklart varför de inte säger något. Övervikt och underliggande sjukdomar var det även hos 29-åringen.

Sprid inte falsk info.

Vi vet att övervikt fanns men vi vet ingenting om underliggande sjukdomar.

Övervikt räcker för att öka dina chanser dramatiskt att dö av covid-19.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En tanke bara, att man kanske klarar lite corona i måttliga doser om man är van vara ute bland folk och utsatta sig för måttliga mängder av olika patogener som cirkulerar. Kroppen har visst bland annat ett allmänt försvar mot virus, och utsätts man kontinuerligt för lite andra virus så är man kanske bättre redo när lite corona kommer i ens väg.

Missförstå mig inte, jag tror visst man ska vara försiktig, men är man frisk behöver man kanske inte vara hyperförsiktig. Det kanske till och med är en fördel att inte vara det.

Lite om allmänt virusförsvar:

https://www.tebu-bio.com/blog/2015/08/04/interferons-the-first-line-of-defense-against-viral-infections/

Ja fast nu ska vi ju minska spridningen i Sverige och inte öka den då det blir för hög belastning på sjukvården under kort tid. Så överfulla krogar i Stockholm är inte bra. Kom ihåg att ingen är immun mot Corona.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Peaken kommer, i alla länder, oavsett åtgärder i slutet av april.

Men det verka ungefär som vi kan välja på om vården ska bli överbelastad med en faktor tre (som den kommer att bli i Tyskland, Frankrike, UK, Danmark, Norge, Finland) eller med en faktor 15 (som den kommer att bli i Sverige).

Det är ungefär så man kan se på de olika strategier som länderna har tagit.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Jag måste säga att medias och regeringarnas bild av pandemin och skräcken den skapar har många sidoeffekter i sig. För det första så kommer inte så många dö av det här viruset som vissa får det att låta. De flesta som kommer dö kommer vara äldre med några få avvikande fall av unga.

Den här sortens rädsla och skräck som har skapats kring viruset är en riktig bra taktik för stater att få människor att självmant ge upp många av sina fri- och rättigheter. Om något, så är det som är det mest läskiga med alltihop. Tänk på det nästa gång ni sväljer allt som media skickar ut och kräver hårdare restriktioner.

Det är viktigt att vi är kritiska till all information som medier och regeringen producerar. Allting har ett pris. Vill ni ge upp era friheter, er ekonomi och framtid, för en illusion av "trygghet" som regeringen är menad att ge?

Jag har börjat inse mer och mer hur falska perceptioner kan vara. Rädsla och oro är våra värsta fiender just nu, för när vi människor är rädda agerar vi irrationellt och snart kommer de skicka ut en fin "vaccin" som alla kommer köa för. Vem vet vad den kommer ha för effekter om 10-20 år.

Uppmanar alla att vara mer kritiska till alltihop och att inte blint lita på det ni läser. Gör er egen forskning, tänk logiskt och skippa känslor av rädsla och oro för de kommer göra er mer illa än viruset i sig.

Och härmed kan tråden och COVID-19 historien avslutas. Du min herre har en bra känsla över hur världen fungerar. Hatten av.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ryssland har visat att man kan hantera det här till skillnad från tex USA eller England.

Jo, Ryssland har lyckats fördröja smittspridningen. Men nu ökar den med ca 20 procent per dag Så Ryssland kommer snabbt att hinna ikapp oss och kanske gå om. Det var inte alls så länge sedan som Ryssland låg på 0,3 officiella fall/miljon invånare. Nu ligger de på 11 fall per miljoner invånare. Men, som sagt: Man var duktig på att förhindra och bromsa smittspridningen de första veckorna, då Sverige sov. Jag hoppas att Ryssland utnyttjat den frist som man skaffade sig, klokt.
Citera
Medlem
Från Sveriges Radio
"På nästa partiledarmöte kommer Moderaternas partiledare Ulf Kristersson lägga fram kravet om att regeringen ska ta fram en nationell plan för att införa masstester för att upptäcka om folk har covid-19 eller inte, trots den internationella bristen på testutrustning."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7440930

Från Omni
"Moderaterna vill att Sverige ska införa masstester för att upptäcka det nya coronaviruset och på så sätt rädda ekonomin, rapporterar Ekot. Partiet vill framför allt att personer inom samhällsviktiga arbeten prioriteras.

Förslaget ska läggas fram till regeringen på tisdag. Länder som Island och Tyskland har infört mer omfattande tester än Sverige."

https://omni.se/
Senast redigerad av Ann-Chis 2020-03-29 kl. 13:26.
Citera
2020-03-29, 13:24
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Kort sagt: det finns alldeles för många saker som skulle leda till ännu mer förvärrad situation.
En massa folk som inte skulle gå och jobba av rädslan. För det skulle ju dött tiotusental om dan om man inte infört lockdown och folk blir ju rädda att de själva kan dö.
En massa folk som går och jobbar men har säkert nån i familjen eller vän som dött pga corona. Dvs rent psykiskt helt fucked up. Med de givna konsekvenser som de medför.
Sjukhusen som hade fått 10 000 pers som behöver läggas in för varje 10 platser.
Dvs det som händer idag med sjukvård som redan kollapsat helt skulle om möjligt förvärras gånger X.

Om det nu är kollaps, så hade ett icke införande av lockdown närmast liknat apokalypsen.

Ok tack!
Intressant. Undra hur Sverige resonerar kring att inte ha lockdown. Nu har ju vi iofs inte alls lika illa som Italien, men det kanske blir så inom ett par veckor..
Citera
2020-03-29, 13:24
Medlem
Idpentzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liberacion
Oklart varför de inte säger något. Övervikt och underliggande sjukdomar var det även hos 29-åringen.
Källor tack, för att stilla min oro.
Citera
2020-03-29, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Ännu ett inlägg där känslosåsen rinner i en passionerad önskan om att få leva på matransoner, som fånge i sitt eget hem.
Ja, vi ser det i Italien nu och det kommer överallt, husarrest och matkuponger (i bästa fall, i sämsta fall svält).
Citera
Medlem
Tegnellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Detta är bara början, många fler unga kommer dö pga sveriges info.
Många ungdomar jag pratar med verkar tro att corona är ofarligt för unga. Det stämmer inte, för barn och många tonåringar kan det stämma men det gäller inte inte unga vuxna.

Dödsrisken är inte obefintlig för unga hälsosamma, men den är försumbar, i praktiken noll.
Vad har vi i Sverige, 100.000 smittade och en död 30åring. Jag är inte så orolig.

Om du vill sätta dig i karantän i ett halvår för en hundradels promille dödsrisk då är du uthålligare än jag.
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt en annan tidning så kan smittan spridas så här:

Ok. Jag tillhör ju gruppen "alarmister" men skulle nog säga att detta är ett scenario som är lågt prioriterat för min del. Tar jag med bara händer på ett dörrhandtag eller liknande i ett riskområde så spritar jag händerna direkt, innan jag börjar joxa med mobilen.

Visst finns det en teoretisk möjlighet att smittas på detta sätt men den håller jag för väldigt låg.

Och då är jag ändå "alarmist" som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in