2020-03-29, 12:34
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Belgia: Første katt smittet av coronaviruset

Belgiske myndigheter bekrefter at en katt har blitt smittet av coronaviruset. Dette er det første rapporterte tilfellet hvor et dyr har vist symptomer på sykdommen.

https://www.vg.no/nyheter/i/mR9ga4/belgia-foerste-katt-smittet-av-coronaviruset

Finns det kattrespiratorer?
Citera
2020-03-29, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tänkte bara kolla, visst är det så att vi fortfarande står på totalt 99 döda i Corona i Sverige?

Jag menar, landsfader Tegnell sa ju i torsdags att det var alldeles omöjligt att vi går upp till 100. Han sa ju att det var alldeles konstigt att ens räkna på en så tokig siffra. Visst ligger vi, och har stannat på, 99? Och Norge, Danmark, Finland har mycket fler döda och mycket värre situation än oss på grund av deras åtgärder?
I følge Worldometers, hadde Sverige ingen dødsfall i dag eller i går, men økte fra 77 den 26.mars og til 105 den 27. mars. Se detaljer på kurven for "Total Coronavirus Deaths in Sweden" her:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Jeg vet ikke om noen av de dødsfallene som det ble opplyst om i aviser i går, ble tilbakedatert til den 27. mars?
Senast redigerad av POlROT 2020-03-29 kl. 12:39.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Bara sju döda igår och noll idag hittills enligt c19. Vad bra att viruset tagit helgledigt...eller skall vi gissa att det rasslar till ordentligt imorgon när dom egentliga dödsfallen denna helg skall bokföras?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Hoppade du av i 9-an ?
Om du har en trend som vissr 8, 9, 12, 18, 28 döda 5 dagar i följd, vad tyder den trenden på om inget revolutionerade botemedel hittats ?
Den trenden kan nog en professor reda ut.

Dessutom har nog denna professor studerat på universitet så intelligens saknas nog inte.
Givetvis en uppåtgående trend, ingen i världen som tvivlade på detta, och givetvis inte jämförbart med Italien.

Intelligens eller inte, det viktigaste för Cecilia Nauclér verkar vara att synas i sociala media med sin revolutionerande kunskap.
Som sagt, vi får se om några veckor som sagt.
Har Cecilia Nauclér haft fel får vi hoppas hon är lika noggrann med att posta detta på Twitter, gärna med en bild på när hon äter upp sin professorshatt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det håller jag med dig om, men narrativt i Sverige brukar vara ett annat. Var är alla hyllningar till Sanna Marin nu när hon agerar tvärt emot Stefan Löfven?
Visst gillar vi Sanna Marins coronapolitik i jämförelse med Tegnels "alla har rätt att dö" politik. Vi vill ändå ha ännu hårdare tag. Det är tusentals människor som pendlar över gränsen då de jobbar, mellan sverige och finland. Och gissa om vi har fått någom smitta från er? Jodå. Det kan ni ge er fan på att vi har. Tegnells idiotpolitik berör även oss, och snart blir det mer arbetslöshet i tornedalen då vi stänger gränsen helt.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Teorin faller då FHMs ledning består till 74% kvinnor (som inte vill vara hemma med sina barn) . det är denna ledning som säger till steffe att köra på som vanligt.

Motsvarande organisation i finland består naturligtvis av män som rekomenderat statsministern att stänga ner landet.

Det är allmänt bevisat att grupper Av eller med högt antal kvinnor har svårt att komma fram till beslut. Detta har bevisats gång på gång. Inte bra i kristider och väldigt illa för just corona pandemin som kräver snabba och korrekta beslut.

Även militärer jorden runt känner till kvinnogruppers oförmåga att komma fram till enhälliga beslut och sedan ta fram en handlingsplan för sina beslutade åttgärder.

Detta KAN vara den stora orsaken till de "veliga" beslut som FHM har uppvisat hittills. Det lär iaf minst ha påverkat en hel del. Vissa saker går det inte att medla fram så att alla får med en liten sak innan man är överens. Det kan fungera under vissa omständigheter men INTE i situationer som kräver snabba och skarpa beslut.

Det här är något som har visats ex. få fackutbildningar eller vid företagsutbildningar där man satt en grupp män mot en grupp kvinnor i att lösa ett problem och bli 100% överrens om det framtagna resultatet.
Citera
2020-03-29, 12:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Eftersom man inte tagit faran på allvar i tid, finns det en överhängande risk att 1000 platser inte räcker när det är som värst.

Det troliga är att vi behöver minst 10000-15000 intensivvårdsplatser (respiratorer) när det peakar. New York bedömer ju att de behöver 30000 respiratorer, de har ungefär dubbelt så stor befolkning som Sverige.
Citera
Medlem
Nivån på oro från en som ser det med egna ögon.
ST-läkaren @ATdoktorn
En vecka på IVA och nu nattjour. Jag har aldrig sett något liknande.

Jag är en frisk 30-nånting. När jag är hemma om 7 timmar ska jag spela in filmer till mina barn.

Där har du nivån på min oro inför Covid-19.
1:01 AM · Mar 29, 2020
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Bara sju döda igår och noll idag hittills enligt c19. Vad bra att viruset tagit helgledigt...eller skall vi gissa att det rasslar till ordentligt imorgon när dom egentliga dödsfallen denna helg skall bokföras?
Enligt statistiken så dubblas de efter 2.5dag.
Citera
Medlem
HGs avatar
Kinesiska Global Times uppger att Ryssland på måndag helt låser ner alla sina gränsövergångar samt hamnar mot omvärlden:

"Starting Monday, Russia will close its borders that include all vehicle, rail and pedestrian checkpoints, and also apply to Russia’s maritime borders: Reuters reported, citing the Russian government order on Sat."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Hiv-mediciner är ju antivirala så kanske kommer hiv-smittade att klara sig bra?

De bromsar bara DNA-virus, inte RNA-virus som coronaviruset är.
Citera
2020-03-29, 12:37
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
För de som kan läsa italienska finns en intressant artikel här:

https://www.ilfoglio.it/economia/2020/03/28/news/quanto-ci-sarebbe-costato-non-fare-il-lockdown-307332/?fbclid=IwAR2K2rm6sflwI1PZ3noq0yyxGhjTaF_sFGk7ETtP bKClWqkhv8CGABd5oyk

Den berättar om de ekonomiska konsekvenser som man hade haft i Italien ifall man INTE hade kört lockdown. Den logiska slutsatsen är att det hade varit extremt mycket sämre för ekonomin om man bara hade kört på.

Jag kan inte italienska, kan du sammanfatta?
Är det en total krascha sjukvård som skulle göra det sämre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in