2020-03-29, 12:27
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Jahaaaa mutationen sker inne i kroppen.

Hur ofta sker sådant då?

Mutationer sker via replikation. Det är slumpmässiga misstag vid replikation. Här kan du se alla punktmutationer för SARS-CoV-2: http://cov-glue.cvr.gla.ac.uk/#/replacement
Citera
2020-03-29, 12:28
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Man ger lite tid till folk att få deras vardagliga liv att fungera, den närmaste tiden framöver. Sen massflykt, nää..

Folk är egoister, det rapporterades om hur folk flydde till sina partners som bodde på andra platser osv.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag läste en tråd här på flashback om ett par stycken som blivit smittade. De hade träffat ett par utomhus och inte varit närmare än 1 meter någon gång. Ändå hade alla blivit smittade.

Tankar kring detta och det du skriver?
Antingen är det här inlägget ett fantastiskt exempel på smart humor eller bland det mest skrämmande jag läst...

Eftersom jag fortfarande hyser lite hopp om mänskligheten hoppas jag på det förstnämnda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Man kan ju fråga sig om HIV medicin kommer att finnas lättillgängligt. Görs den t.ex i Inden eller Kina så är de väl inte otänktbart att det kan bli störningar där, eller att de beordras att tillverka någonsorts coronamedicin istället.

Hiv-mediciner är ju antivirala så kanske kommer hiv-smittade att klara sig bra?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Posta källa.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://mobile.twitter.com/cecilia_naucler/status/1243912105805451267&ved=2ahUKEwipwpvEvL_oAhUxxqYKH TsbBtEQFjAAegQIBhAB&usg=AOvVaw0-Ach9rFmSnrvRimaudTAM
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag hoppas att man återinför tjänstemannaansvaret, bygger beredskapslager bland annat.

OM det ska komma något gott ur detta elände så hoppas jag verkligen att folk inser vad som är viktigt i ett samhälle. Att sjukvården inte placerar sina vinster i skatteparadis utan rustar upp sjukvården istället. Att man inte tror att vi kan lita på omgivningen/EU/USA etc. utan försöker vara självförsörjande åtminstone när det gäller maten. Att vi måste rusta upp för katastrofer trots att Sverige inte ha varit i krig på 200 år.

Överhuvudtaget sådana som Volvo-aktieägarna som försöker tälja guld på andras elände borde sågas vid fotknölarna..
Citera
2020-03-29, 12:29
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det håller jag med dig om, men narrativt i Sverige brukar vara ett annat. Var är alla hyllningar till Sanna Marin nu när hon agerar tvärt emot Stefan Löfven?
Teorin faller då FHMs ledning består till 74% kvinnor (som inte vill vara hemma med sina barn) . det är denna ledning som säger till steffe att köra på som vanligt.

Motsvarande organisation i finland består naturligtvis av män som rekomenderat statsministern att stänga ner landet.
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Fast i Sverige har vi ju nu över 1000 platser. Och de lär ju omfördela patienter om det behövs. Så med lite tur, om inte andra regioner blir som Stockholm, så kanske vi kan klara det utan vårdhaveri. Får hoppas på det.
Eftersom man inte tagit faran på allvar i tid, finns det en överhängande risk att 1000 platser inte räcker när det är som värst.
Citera
Medlem
Citat:
Finland har ju en ung kvinnlig statsminister och Sverige har en gubbe. Konstigt att inte alla nu ropar och pekar att vi måste lyssna på den unga kvinnan och inte på gubbar som killgissar? Är vi feminister bara när det gäller hbtq och sådana frågor, inte när det gäller smittskydd?

Sveriges statsminister är troligtvis mer feminist än Finlands statsminister.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vill du berätta helt kort om det du ser som mest intressant i videon? Jag kan inte kolla på Youtube.

I korthet så är videon sammanfattande av vad som redan är känt, så inget nytt egentligen.

- Masker skyddar.
- Tester och smittspårning är effektivt för att motverka spridning (de testar 20 000 per dag).
- De tror inte att de kan utrota viruset förrän tidigast med ett vaccin (som ligger många år bort).
- De håller grundskolor stängda en kort period.
- Inga utegångsförbud men allmänna rekommendationer ungefär som i Sverige.
- Europeer som kommer till Sydkorea screenas och sätts i karantän.
- Omfattande återinförsel av smitta utifrån.
- Droppsmitta med viss karaktär av aerosol (bl.a när folk sjunger och skriker)
- Några fall med patienter som utvecklar symptom en vecka efter att de friskförklarats

Läkaren i videon förklarar hur smittspridning går till på väldigt bra sätt, samt hur skillnad i kultur och erfarenhet gör att vi hanterar smittan annorlunda i Europa.
Citera
2020-03-29, 12:30
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Räddat sitt anseende? You must be joking... Kina är ju till 100% ansvariga för hela skiten.
Lite "hjälp" kryddad med politisk propaganda, är nån så blåst att den går på det?

Efter det här kommer en stark debatt om hur vi i omvärlden måste bryta med kina, permanent.
Trump lär casha in bigtime.

Den utvecklingen har redan startat på senare år, men lär som du skriver ta rejäl fart när det här är över.
Citera
2020-03-29, 12:30
Medlem
Citat:
Hiv-mediciner är ju antivirala så kanske kommer hiv-smittade att klara sig bra?

När världen har överlevt Corona så finns det bara en massa gay’s kvar. Hahaha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in