2020-03-29, 11:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jo, men det kanske man kan förvänta sig av den sista Sovjetstaten. Jag tror mer på den mänskliga adaptionen. Något som btw aldrig är med i någon datormodell. Att ta ifrån människor deras frihet tror jag inte är rätt väg. Vi har adapterat till mycket hot innan detta. Vi kommer reda ut detta också.

Det gör inte jag. Räcker med att köra in på närmaste köplada, fullt med folk. Nä Machiavelli hade rätt, folk är får som vill bli ledda. Ibland behöver de en fast hand, speciellt i krissituationer. Polisen är ett bra exempel på det.
Citera
2020-03-29, 11:57
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha sluta nu. Lyxfällan nästa?

Du är antingen sjukt dum i huvudet eller så trollar du. Oavsett så tycker jag synd om dig
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jag skulle säga Sverige med råge. Tegnell i synnerhet har gjort ett exemplariskt jobb. Vi har fortfarande ett fungerande samhälle och kommer inte att bli ett uland likt Spanien och Italien när krisen är över.

Jag är inte så säker på den analysen. Vi har bara sett början på den här tragiska utvecklingen i Sverige. Att "experterna" på FHM skulle vara de enda i världen som hanterar pandemin rätt och att övriga länders samlade expertis, som reagerar mer aggressivt, skulle ha totalt fel verkar inte sannolikt.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
I ditt exemplet tar det 10 minuter tills provet visar svar, 15 minuter inklusive provtagning. Enligt kollega till mig blev hen erbjuden 100.000 CE-godkända tester för 7 kronor styck.
Det finns säkerligen som inom allt annat effektivare eller mindre effektiva tester, dyra eller billigare reagens. Därtill en marknad som känner efterfrågan.

Absolut. Det jag funderar över är varför man väljer de dyrare testerna i Sydkorea. Som sagt.. 1400 kr och 6 timmar för provsvar är betydligt dyrare och mer tidskrävande än de billiga snabbtester du nämner.

Det känns onekligen som att man i Sydkorea inte väljer de billigare testerna, så varför skulle vi?
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man kan tydligen doktorera i "nursing practice". Så en sjuksköterska kan vara akademisk doktor i sitt område utan att för den skull vara läkare, som jag fattar det. Vet inte vad en svensk motsvarighet kallas.

https://www.doctorofnursingpracticednp.org/what-is-a-dnp/

Ja då är mysteriet löst. Han verkar ganska kunnig i alla fall. Tror det blir doktorsgrad i omvårdnad.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Länk!
Tack.
Vet att du inte har någon, du bara skriver goja.

Länk? Det är ett jättekänt uttalande från Anders Tegnell, från Expressens livesändning i torsdags eftermiddag. Sverige låg då på 70 döda och professor Joakim Rocklöv sa att vi troligtvis har över 100 efter helgen.

Anders Tegnell fick då frågan om vad han tyckte om det och sa då raljerande att det var en alleles otänkbar siffra, helt otänkbart att Sverige skulle nå så högt och dessutom sa han något i stil med att det var löjligt att räkna på så små tal.
Citera
2020-03-29, 11:58
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Italien har 10ggr bättre sjukvård än Sverige. Inget ont om personalen här men dom måste koka soppa på en spik pg av korkade politiker.

Låter galet att vi har byggt upp denna vård som vi idag har i Sverige.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Vi har alltså en pandemisk katastrof över oss, Stockholm går på knäna samt det dör folk i parti och minut över hela Sverige och FHM och regeringen har helg-har jag uppfattat det rätt?
Det intressanta är att folk inte verkar fatta att det alltid dör folk i Sverige. Varje dag. Dock utan konstanta twitteruppdateringar och live chat på AB och Exp.

Ca 92000 dog 2018 enligt SCB, dvs ca 252 personer per dag. Nu har under en 17 dagsperiod ca 105 svenskar dött av Corona vilket så klart är djupt tragiskt.

Dock är det inte orimligt att anta, sett till ålder och övrig sjukdom att ett antal hade gått bort ändå under året. Låt oss (troligen lågt) räkna att 25% av dessa även utan Corona hade dött under 2020. Det betyder att vi under den här tidsperioden haft en ökning på i genomsnitt fem döda per dag. Dvs ungefär 2%.

Det kan ställas i relation till 1936st döda relaterat till alkohol (år 2017) vilket mao också kräver ca fem döda per dag.

Eller för den delen vanlig influensa som kräver ca 200 dödsfall om året där alla utom ca 30-60 (varierar lite år från år) har allvarliga bakomliggande sjukdomar.

Nu är såklart genomsnitt vanskliga och blir det för många fall per dag riskerar sjukvården inte kunna hantera alla vilket kan öka den totala dödligheten i landet (som i Italien), men jag skulle inte vara förvånad om denna ”pandemiska katastrof” inte ens kommer att påverka det totala dödsantalet i Sverige 2020.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Förvånansvärt att det ser sämre ut för Sverige än Italien.
Trots alla rekommendationer som landsfadern har givit till sina undersåtar.
De har till och med sagt att de "avråder" starkt att ta en resa just nu:
"Ni får tänka till lite. Måste ni verkligen ut och resa just nu?"
Så sa Steffe.
Kerstin sa då: "Men du gubben, hörde du vad statsministern sa? Måste vi verkligen åka till Åre?"
"Ja gumman, jag hör dig" säger Olle då.
"Men hotellet svarade just att vi ej får pengarna tillbaka. Jag tycker vi åker ändå, bara att vi är försiktiga och tvätta händerna".
Kurvan ser bra ut, någon som ser något annat?

Lustigt att en professor i mikrobiell patogenes tror sig vara expert på att tyda statistik och trender, Cecilia Nauclér borde kanske återgå till det hon är utbildad till och försöka göra lite nytta istället.

Vi kan fråga henne igen om två veckor igen, då kanske hon zoomar in ytterligare så vi kan se något "oroväckande".

Pinsamt att alla tycker sig vara experter på Twitter, en del av Trump-effekten såklart men man kan tro hon varit inne i denna tråd och hämtat "fakta".
Hon är i grunden journalist, vilket förklarar hennes instinkt att skapa sensationsreportage.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Behövs inte.

Det är ju ingen färskvara iaf och fungerar lika bra om några år, bra att ha grej helt enkelt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
ARTIKEL NEW YORK TIMES
In the Coronavirus Fight in Scandinavia, Sweden Stands Apart
https://www.nytimes.com/2020/03/28/world/europe/sweden-coronavirus.html ]

Angående antalet Corona-döda i Sverige måste jag ändå säga att OM en 1/3 av dem är HIV-sjuka eller Hepatit-sjuka somalier då anser jag att statistiken är missvisande. Och i och med dessa underliggande sjukdomar spelar ju åldern inte heller så stor roll.

Naturligtvis om jag var en invandrare från Somalien med HIV-smitta och bodde i Husby skulle jag vara jäkligt rädd för tillfället.

Det jag inte gillar är när man inte kan tala ur skägget. Jag är jätte förvånad att de "somaliska läkare" i Sverige slog larm, eftersom detta vanligtvis anses vara diskriminerande och stigmatiserande, men samtidigt vore det ju bra att veta verklighetsbilden. Varför har vi 105 döda i dagsläget? Om somalierna är en stor förklaring till detta borde det framgå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Seriöst, 90% av alla frågor som inkommer i "chatten" på SVT och Aftonbladet är så efterblivna att jag hoppas att de får corona. Hur svårt ska det vara?
Håller helt med. "är det okej att resa till Åre?" eller "är det okej att gå på krogen" varpå journalisterna svarar pliktskyldigt "FHM har inte avrått". Man anar ju att frustrationen är enorm hos moderatorerna i den där chatten - fatta att ha som jobb att sitta där och ta del av idiotin i åtta raka timmar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in