2020-03-29, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbBanana
På Aftonbladet finns en artikel om Italien som hänvisar till studier som indikerar att runt hälften av de som dör gör det i sekundära bakteriella infektioner. Det uppges även att det är stor skillnad avseende antibiotikaresistens mellan länderna. Man talar om under 5 % i Sverige, 10-25 % i Spanien och 50 % i Italien.

Detta är så sjukt viktigt att lyfta fram. Vi lär få klarhet mer framöver.
Citera
2020-03-29, 11:18
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Läs denna, som handlar om svenska hushåll och hur vår livsstil per automatik kan hjälpa att hålla nere smittan:

https://www.bbc.com/worklife/article/20200328-how-to-self-isolate-what-we-can-learn-from-sweden?

Sverige har flest singelhushåll i hela EU, vi är vana att sitta hemma och hålla avstånd. Vidare är svenskar ett folk som lyder myndigheternas uppmaningar i alla fall hyfsat bra. Så att sätta hela landet i karantän kanske inte är nödvändigt. Man ser ju tydligt i Stockholm att folk håller sig hemma. Sen finns det väl en korkad minoritet som inte bryr sig men det finns ju även i Italien trots deras tvång.

Peppar peppar, så har vi än så länge lyckats hålla kurvan under helt okej kontroll, till skillnad från Spanien och Italien.
Håller vi avstånd normalt när vi är ute bland folk? Det var nåt nytt för mig.
Vi har helt enkelt tur som ligger i utkanten av världen.

Att folk håller sig hemma tror jag beror på att vi nåtts av larmrapporter från andra länder.

Men att vi lyder myndigheterna har du nog rätt i - ibland som de dumma får vi är: ”Refugees Welcome” och 5000 på Mello-final är två talande exempel.
Citera
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Har ingen som helst betydelse. De skulle ha slutat för flera år sedan. Deras lungor hinner inte "tillfriskna" på denna korta tid.

Jo enligt läkare är varje timme rökfri ändå en liten förbättring
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja men som du säger i punkt 1 då så har folk redan blivit infekterade och vissa av dem också dött.
Alltså inte så effektivt heller.
Att vissa dör är ofrånkomligt. Men det är inte ofrånkomligt att alla blir infekterade och vårdbehövande samtidigt.
Senast redigerad av defenseur 2020-03-29 kl. 11:28.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Jag tror att man kan analysera läget i exponentiellt förlopp. Inte nödvändigtvis lätt men tror ändå att det går att göra prognoser i viss utsträckning.

Vi vet ju inte än hur det går för de länder som slog till tidigt och hårt. Låt säga att Sverige hade stängt sina gränser och slagit till extremt hårt när detta började. Då hade vi suttit isolerade nu med 0 smittade. Vad ska vi göra då? Bara vänta tills det klingar av i andra länder. Och sen? Öppna igen och ta smällen då? Viruset kommer ju inte gå till 0 i världen. Detta scenario skulle innebära att vi förstörde vår ekonomi utan att bygga upp någon som helst immunitet i befolkningen.

Tror du inte på experternas påståenden om att en stor del av befolkningen kommer att smittas? Frågan är väl när och hur snabbt det sker?

Du tror alltså att om Sverige hade agerat annorlunda hade vi undvikit att drabbas av Coronaepidemin?

Instämmer! Dock borde vi, så tidigt som möjligt ha stoppat alla resor till Italien och alpområdet och kallat hem alla resenärer för testning. Dessutom borde man inte väntat i två veckor med att stoppa direktflyget från Teheran. Då, kanske, hade vi vunnit två veckor för att förbereda oss inför pandemin. Och det är en mycket och ytterst värdefull tid, med tanke på hur snabbt smittan spridits över jorden. Dessutom borde vi varit betydligt snabbare med att beställa skyddsutrustning.

Men i övrigt så har Sverige agerat helt rationellt.

Det är mer än man kan säga om stora delar av den övriga världen.

I Indien så har lookdownen inneburit att massor av fattiga arbetare och hemlösa flytt storstäderna i gigantiska hopar. Inget säkerhetsavstånd där precis!

Guvernören för delstaten New York hävdar att de behöver 30000 respiratorer. De har redan 4000 och jag har räknat ut att de behöver maximalt 2000 till för att täcka vårdbehovet, som, för övrigt, håller på att nå sin peak redan nu, inte om två, tre veckor. De kommer aldrig att nå upp till 9000 nya vårdbehövande om dagen. När sammanlagt ca 120 000 invånare i delstaten fått sjukhusvård för covid-19 så har man också nått flockimmunitet.

Men det är bra att USA skall börjat tillverka en massa respiratorer. Det komner, först, att behövas i de andra delstaterna. Sedan kommer den fattiga delen av världen att behöva, minst, en miljon respiratorer.
Citera
2020-03-29, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Här har du en färsk på samma tema:

https://www.nytimes.com/2020/03/28/opinion/coronavirus-economy.html?action=click&module=Opinion&pgtype=Ho mepage

Bonus från text-TV idag - Sveriges taktik sågas internationellt :https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html

I Norge och Danmark rådde ju faktiskt deras motsvarighet till fhm skolorna att vara öppna.
Men deras regeringar körde på annat spår.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nya smitthärdar har blossat upp i Italien hela tiden trots karantän för att folk trotsar förbudet.

Jag fattar inte varför man inte tar i med hårdhandskarna, sådana människor förtjänar inte att leva, de riskerar ju livet på sina medmänniskor? Det är ju det här som är problemet! Bara skjut av avskrädet! Eller fängsla, whatever.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var väl just Sicilien som avsågs i reportaget? Fokusera du på din rädsla istället, den verkar tära på dig.
Vet inte vilket reportage du yrar om men det är allmänt känt att problemet varit i särklass störst i norra Italien, Lombardiet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Att vissa dör är ofrånkomligt. Men det är inte ofrånkomligt att alla blir infekterade och vårdbehövande samtidigt.

Då är vi överens att döda är ofrånkomligt oavsett strategi.
Citera
2020-03-29, 11:20
Medlem
Worldometers og lignende sider burde opplyse om at antall tilfrisknede som de har ført opp på sine lister er feil og at det derfor på deres lister over closed cases er ført opp feil prosentandel tilfrisknede og døde.
Jeg tenker at det er synd hvis noen mennesker tenker at dødsprosenten er så stor som det kan "se ut som" på worldometers o.l. sider. Se "Closed cases" her feks https://www.worldometers.info/coronavirus/

"Mina 05:28
Hvorfor har dere fjernet oversikten over antall friskmeldte i norge eller andre land?
Knut Arne J Hansen
Det er fordi det ikke er mulig å få en komplett statistikk over friskmeldte. Derfor vil tallet bli misvisende. Svært mange trenger ikke helseoppfølging, og vi vil ikke kunne ha status på alle som har vært isolert hjemme og blitt friske. Det samme gjelder i andre land, det vil ikke være mulig å få komplett statistikk, heller ikke alle fører dette."
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/videos/194139

"Johan Bratell - EXPRESSEN
LÄSARFRÅGA. Hej! Sverige testar inte personer utan symptom, så siffrorna över hur många som tillfrisknat i Sverige är svåra att urskönja av den anledningen."
"Nu hittade jag nåt bra.www.worldometers.infoDet är 16 st friska i Sverige. Kan det verkligen stämma?/Peter."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/fordubblade-dodsfall-i-usa-pa-tva-dagar/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
SVT igår lokal intervju med läkare

Fast det finns ju massor av forskare som tror på i alla fall en kortare immunitet i alla fall. Oklart verkar det vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag befinner mig i landet ifråga, och jag ser i alla fall inget som inte stämmer med beskrivningen. Inte för att jag persponligen kan se allting, såklart, men om horder av människor hade legat döende så borde det nog märkas på något sätt.

Tror du att 80 000 smittade och 3000 döda är korrekta siffror?

Var i Kina är du om man får fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in