2020-03-29, 11:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Kan fortarande inte hitta listan. Men detta är det senaste som figurerar i nyheterna de senaste dagarna i varje fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
I videon från sydkorea pratas om 1400 kr per test. Och minst 6 timmar för svar. Andra pratar om tester för några kronor med omedelbara svar. Det är en ganska stor diskrepans det.

I ditt exemplet tar det 10 minuter tills provet visar svar, 15 minuter inklusive provtagning. Enligt kollega till mig blev hen erbjuden 100.000 CE-godkända tester för 7 kronor styck.
Det finns säkerligen som inom allt annat effektivare eller mindre effektiva tester, dyra eller billigare reagens. Därtill en marknad som känner efterfrågan.

Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Vet inte.
Men i testerna på Island kan man enligt DNs intervju med laboratoriets chef se varifrån smittan kommer.
De kan se på virustestet om det liknar andra prover.
Citera
2020-03-29, 11:08
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det står också i broschyren, att du ska ha pengar (kontanter) så du klarar dig. Det verkar som italienarna inte får denna broschyr.

En karantän utplånar tydligen idioter

De som gnäller över att Sverige inte kan ha en karantän är med stor sannolikhet idioter. Löfven, Damberg och alla andra ansvariga kretin måste ha kardborreband på skorna. De hade inte överlevt en karantän och därför kommer Sverige aldrig att införa karantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
-Kina gav världen Coronaviruset med flit, när det bröt ut i landet gjorde man det näst bästa, att hålla världen ovetande tills det blivit global spridning. Nu försöker ju dessutom Kina profitera pa kaoset i andra länder och står redo att börja köpa upp fastigheter och krisande företag.
Här måste jag ändå be om källa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Även om det statistiskt sett så här lång verkar som om barn och yngre vuxna har en mindre risk att utveckla allvarliga symptom så finns det inga garantier för att detta inte sker i varje enskilt fall.
Det är därför högst oklokt att riskera att utsätta sig för en infektion med motiveringen att "jag är ung och frisk". Det bästa är nog om alla, oavsett ålder, undviker att få Covid-19.

1 på 100k är.... jag vet inte, skall man undvika fara med de oddsen så lär man aldrig mer gå ut
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Har det funkat i Italien?

De har haft karantän i 3 veckor, Spanien har precis passerat vecka 2.
Ja, det har funkat i Italien. Ökningen av antalet rapporterade döda har avtagit från ungefär en fördubbling varannan dag till en fördubbling per vecka.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Har det funkat i Italien?

De har haft karantän i 3 veckor, Spanien har precis passerat vecka 2.
Och hur tror du det hade sett ut utan karantän..?
Citera
2020-03-29, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Därför tur vi har personer som du, som är både internationellt erkänd virusexpert samt en av nordens bästa ekonomer här på fb..

Om du inte har läst den här än så finns den nu i svensk version:

https://medium.com/@jacob.stedman/coronaviruset-hammaren-och-dansen-3ce2383ed4b3

Hittar du något logiskt fel med denna stategi. (I stora drag, inte in i minsta detalj.)
Citera
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Jag håller delvis med dig, jag anser att man bör isolera Malmö, Göteborg och Stockholm men inte gå ut med det fören allt är redo för att hindra massflykt.

Finland lärde sig snabbt att folk kommer att fly när de isolerade Nyland, USA kommer att lära sig samma sak nu när Trump säger sig överväga att sätta New York i karantän.

Ja det har du rätt i
Stackars alla låginkomst amerikaner utan sjukvårdsförsäkring nu
Men det blir synd om alla Varför bygger inte Sverige upp fältsjukhus i alla städer
Varför
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Jag har också förtroende för Tegnell och den expertis han representerar och att de har tagit ett väl övervägt beslut om hur Sverige ska agera. Det betyder inte att alla parametrar och allt underlag finns med i den övervägningen. Det finns delar vi inte känner till. Ekonomiskt tror jag det kan ge oss en fördel, men det kan också leda till större konsekvenser på sikt. Vi är inte ett kindpussande folk sas och det är vår fördel.

Men vi har stora grupper där jag misstänker akademikernas insyn är svagare än de tror. Människor som lever tätt, har lite att förlora och små marginaler för att stanna hemma. Människor som sett värre sjukdomar, värre situationer på nära håll och har svårt att förstå hur detta välordnade istäcke döljer en svart avgrund med globala djup. Vi, de rika med pengar på banken, stora hus och mest-nätverk, vår arrogans är synlig och kan bemötas på ett helt annat sätt.

En mycket bra artikel från BBC by the way: https://www.bbc.com/news/world-europe-52076293
Hur någon kan ha förtroende för Tegnell övergår mitt förstånd, efter att han den 6 mars gick ut och sa att toppen kunde vara nådd i Sverige:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemiologen-toppen-kan-vara-nadd-nu

Den 18 mars mars sa han samma sak om Italien. Fool me once, shame on you. Fool me twice shame on me. Där har vi skillnaden mellan dig o mig. Han lurar mig inte en andra gång.

Det står fullständigt klart att Tegnell han noll koll och chansar i sina bedömningar. Sverige har 2 ggr så stor befolkning som Norge men 5 ggr så höga dödstal. Vaad beror det på?
Citera
2020-03-29, 11:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Smittan ebbar ut, finns inga nya att smitta. 6-8 v totalt, vi hade varit ute lagom till sommaren. Nu drar vi ut på tiden istället.
Nya smitthärdar har blossat upp i Italien hela tiden trots karantän för att folk trotsar förbudet.
Citera
Medlem
Har satt ihop ett simulerings-verktyg för att beräkna dödsfall av Covid-19 utifrån antal vårdplatser, behov och smittsamhet, etc

https://covid19simulator.github.io/

Hittar ni något troligt scenario? Går att kopiera sina inställningar som en länk.
Citera
Medlem
Vad hände med somaliedöden på Järva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här