2020-03-29, 10:53
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Enklare och fullständigt oempatiskt, egoistiskt och rent vidrigt. De här människorna har byggt upp det land som du kallar ditt. De har gett dig möjligheten till den frihet du åtnjuter. De har slitit i sitt anletes svett för det och du vill hellre slänga dem på soptippen än att ta upp kampen? Kanske den viktigaste kampen i vår tid som definierar oss som människor för framtida generationer? Hur vill du bli ihågkommen av dina barn, som en feg girig råtta eller som den som stod upp för dina medmänniskor?

Vakta dina ord, de säger mer om dig än vad du kanske tror!

Hade vi stängt ner för 3 veckor sedan så hade vi varit först ut med att starta upp igen. Nu blir vi bland de sista. Hur bra tror du det är?

Mycket bra inlägg. Håller helt med dig
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Det var Brödinstitutets reklamkampanj. Brödinstitutet är/var en branschförening för bagerier.

FHM fanns inte då. Däremot hade någon reklamman på Brödinstitutet ringt och frågat någon på socialstyrelsen och frågade dem om det var okej att äta 6-8 skivor bröd om dagen och de sa att det var okej. Då rullade de igång kampanjen "Socialstyrelsen rekommenderar 6-8 brödskivor om dagen". Märkligt att reklamkampanjen tilläts.
Du har rätt, det var socialstyrelsen som det gällde.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Personligt ansvar försvinner lite när de inte kan ta ut pengar från bankerna, Italien verkar inte vara lika betalkortsorienterade som vi är.

Vi ska vara djupt tacksamma över att vi använder betalkort här i Sverige för när bankerna sen stänger så kommer det att vara kört om man inte äger ett bankkort, då folk inte kommer att kunna ta ut pengar osv.

Det står också i broschyren, att du ska ha pengar (kontanter) så du klarar dig. Det verkar som italienarna inte får denna broschyr.
Citera
2020-03-29, 10:54
Medlem
kardashanarsels avatar
Kanske svenska myndigheter kommit på vi är för många i Sverige nu och vill utrota många av Sveriges befolkning ?Eller så gör de rätt vem vet ?
Citera
Medlem
Kjell Mo är tillbaka, den här gången har han diabetes.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/coronasmittad-efter-karantanen-jatteskont-att-tillhora-samhallet-igen

https://www.linkedin.com/search/results/all/?keywords=Governments%20Offices%2C%20Ministry%20of %20Justice%2F%20Minister%20of%20Home%20Affairs
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Fast de italienare som inte kan betala mat nu är ju sådana som jobbade svart och alltså inte blivit permitterade eller får semesterlön eller liknande nu. Det är folk som inte har besparingar, problemet är alltså inte bankkort kontra kontanter utan att de inte har några tillgångar alls.

Sant, det är sådana som pensionärerna som vi ska spotta på då eller?

Som sagt, Italien kommer att dela ut matkupponger för att det är ett realproblem nu att folk inte kan köpa mat, karantänen har varit i 3 veckor.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vi måste känna olika pensionärer. Jag känner 80-åringar som är mer i farten än vad jag är!
Kanske. Men jag tror faktiskt att skillnaden istället är att vi, i Sverige, förväntar oss att Gud håller sin hand över oss och bevarar oss från allt ont.

Jag tänkte på det när jag talade (chattade) med en tidigare arbetskamrat i Schweiz som nämnde möjligheten av totala överdödlighetssiffror i storleksordningen fem-tio-femton promille.

På många sätt påminner deras 1900-talshistoria om vår i Skandinavien. Vi hade alla tur i kubik! Något liknande har man alltså "aldrig" upplevt. Men om det går väl, sade hon, då kan vi skatta oss lyckliga.

Fast jag har svårt att föreställa mig någon av mina kvinnliga arbetskamrater här i Sverige, som skulle betrakta 75.000 döda som en lycklig utgång. Det finns alltså ingen mental beredskap här för effekterna av en farsot.
Senast redigerad av defenseur 2020-03-29 kl. 10:59.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokeNCYDE
Min fråga var ju dock främst angående att jag är sjuk, med all sannolikhet corona, och läkaren inom vården uppmanar mig att besöka apoteket fyra gånger på 14 dagar trots smittorisken istället för att skriva recept så att jag bara behöver besöka apoteket en gång under dessa två veckorna. Psykiatrin skötte det fint och uppmanade mig just att hämta ut så mycket jag kunde av alla mediciner så att jag inte behöver ta mig dit fler gånger den närmsta tiden.

Nu har du kanske redan fixat saken, men om inte: har du en bra fungerande kontakt till psykiatrin, så be dem förnya dina andra recept också (med vettiga mängder). I normalfallet vill de antagligen inte göra det, men om du förklarar att din normala husläkare är borta och det var en idiot i tfn så är det mycket möjligt att de kan hjälpa.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det enda som hitintills visat sig vara den enda enskilda framgångsrika åtgärden för att få ned smittspridning har visat sig vara masstestning. Exempelvis Japan, Sydkorea etc.

Då kan de smittade isoleras och alla andra osmittade friska som nu sitter i karantän för säkerhets skull ifall de är smittade återgå till jobben.

Då behöver man inte stänga ner hela samhället. Man kan också aktivt skydda sköra och svaga personer från smittsamma taxiförare, hemtjänstpersonal etc.

Masstester kostar några kronor styck och tas som ett vanligt halsodlingsprov. Kan analyserar på en kvart. Arbetsinsatsen är liten för personalen och kostnaden i dagens situation näst intill försumbar.

Det dummaste Sveriges styrande har gjort var att inte i tid skaffa fram masstestmöjligheten.

Den näst dummaste de gjort var att för några år sedan lägga ner våra 35 fältsjukhus med 630 respiratorer - som var fult funktionsdugliga men kasserades. Man trodde inte denna katastrofberedskap skulle behövas i framtiden.

I videon från sydkorea pratas om 1400 kr per test. Och minst 6 timmar för svar. Andra pratar om tester för några kronor med omedelbara svar. Det är en ganska stor diskrepans det.
Citera
2020-03-29, 10:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi försöker att hålla en vetenskaplig ansats här tycker du inte det?

Vad man vill uppnå med kinin är faktiskt att bromsa immunsystemresponsen hos patienterna. Jag vet att det kanske låter galet i dina öron men så är det. Igår på morgonen föreslog jag att man skulle inrikta sig på en sådan behandling istället för att ta fram vaccin av flera skäl som nu de "papers" ni länkar till ger stöd för. Det tillsammans med antivirala som bromsar virusreplikationen.
Varför skulle det låta galet i mina öron? Du är verkligen förnumstig, som sagt.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
0 nya dödsfall senaste dygnet. Här är en bra artikel:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3AEqE/vad-skulle-agnes-wold-gora-expertens-rad-om-21-sociala-situationer-i

Låt barnen ha kalas, gå på krogen, restauranger och bio. Åk kommunalt, gå och träna på gym, gå till frisören, åk på skidsemester.

Vi måste leva på som vanligt!!

Vi kommer aldrig se siffror som i Italien & Spanien!
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det handlar inte om individens minne utan om ett kollektivt förhållningssätt.

Då borde vi ha en fördel. För bara 20 år sedan lite drygt var Sverige lika militariserat som Nordkorea. Även om allt det är borta nu sett till matriel etc så får vi hoppas tänket är kvar. Nu var det inte ryssen som anföll det var det här viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in