2020-03-29, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Så är det men min summa av kardemumman är att vi kommer att se stor reducering av Vaccintests osv. Efter H1N1 blev många bolag stämda för att orsaka sömnrapé och andra biverkningar men nu så kommer folket att jubla över hur snabba dom var...

Oi folks, look here coz there is noting to see over there...(only here comes 1984). Myndigheter världen över kommer att få så mycket mer makt efter denna pandemi och övervakningen kommer att öka drastiskt och då även med befolkningens tumme upp!

2020, året då vi klev in i en ny verklighet! Nästan så jag ångrar att jag skaffade barn

Inte för att det hör till ämnet, men vad är du mest rädd för vad gäller eventuell ökad övervakning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Hon har också tittat på vilken effekt för smittspridningen det skulle ge att stänga skolorna.

"-Absolut dyrast var skolstängning. Det minskar inte smittan utan försenar den lite. Men kostnaderna för produktionsbortfall blev skyhöga."

Min gissning är att detta är grunden för den strategi som nu används .... utan den här forskningen tror jag aldrig man hade vågat köra denna linje ...

I så fall bygger beslutet på helt felaktiga uppgifter.

Svininfluensa har R0 på cirka 1,4, SARS-CoV-2 på cirka 3.

Barn blir sjuka precis som vuxna, och man smittar från ungefär när symtomen kommer, ibland en dag innan, och i 6-7 dagar.

Asymptomatisk och presymptomatisk smitta, också från barn, är ett mycket mindre problem med svininfluensa .

SARS-CoV-2 är dock inte svininfluensa, det är inte ens influensa.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obbelito
Ujuj USA tar verkligen stafettpinnen, 19300 nya fall idag. Skulle återgå till det normala om 10 dagar eller hur var det? My god...

USA står för så stora problem att det kommer förlama hela landet under en lång tid, inte veckor eller månader utan år.

Det Trump säger just nu är att han har noll koll och lastar ansvaret till sin Vice men det räcker inte.
USA har inte den sjukvården just nu som kan hantera stormen som pågår.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Är det så?
Trots att den franske hälsovårdsministern varnat???

När det kommer till överlevnad så kommer fri och frisk människa kämpa för att förbli sådan.
Citera
2020-03-29, 03:10
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Vad är det för för jävla negativt trams? När saker och ting nollas så kan det även leda till att det blir bättre än innan nollningen.

Jag är inte negativ på det hela men tvvärr så har jag två barn som båda befinner sig i riskzonen, därav min slutkommentar.

Självklar så ångrar jag dem inte, tvärtom bästa som hänt mig men just nu i detta skit så blir man skakis!
Citera
2020-03-29, 03:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man får snabbare svar på Flashback. Vilken sjuk person orkar sitta 5 timmar i telefonkö?

Ibland är faktiskt Flashback en räddare i nöden, bara man är saklig.
Citera
2020-03-29, 03:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om man ska vara riktigt cynisk, så JA vi kommer att tjäna på det i längden. På grund av att vi med Tegnell vid rodret kommer att "slippa" många "tärande" människor, som pensionärer, handikappade och kroniskt sjuka. Det blir de unga och friska som överlever. Men hur går det ihop med vår självbild som en "humanistisk stormakt"?

Det går förstås inte ihop med "humanistisk stormakt". Och betyder att det aldrig existerat och har egentligen satts igång av helt andra skäl en de humanitära. Hur kunde man dessutom verkligen tro att ett land av individualister (t.o.m det troligtvis mest individualistiska landet i världen) ville vara snällare än resten av världen och hjälpa de som behöver? Pling pling. Wake up.

Ja, man kommer förstås att tjäna på det. Och de som tjänar på det är just de som har turen att klara av strömmen. Som kommer bli ännu rikare, som kommer att köpa ännu större lägenheter, ännu flera iphones, ännu flera armani jackor, käka ännu mer entrecote osv.

Dessa människor, kanske en del av dem, kommer nån dag att komma underfund med att det finns blod på deras händer. Eller så kommer de inte alls göra det.

Oavsett vad, är dessa människor motbjudande, vidriga och förtjänar ingen respekt.
Om det finns karma kommer de bli hårt straffade på ett sätt eller annat.
Citera
2020-03-29, 03:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Alltid intressant med fördjupning om vad våra myndigheter egentligen är.
FHM är en samanslagning av Folkhälsoinstitutet och Smittskyddsinstitutet. Det senare hade det uppdrag som namnet anger, medan det förra var lika luddigt som namnet ger möjlighet till.
"Folkhälsoinstitutet såg dagens ljus 1992. Fokus låg på att lära svenskarna att undvika ohälsosamma risker.

Kampanjerna blev dock ingen hit. En broschyr uppmanade affärsresenärer att använda kondom när de låg med prostituerade på utlandsresan för att inte ta hem "en överraskning" till frugan.

Samlevnadsboken Leva ihop, som delades ut till gymnasieungdomar 1999, varnade svenska kvinnor för att skaffa barn med muslimska män eftersom barnen då skulle uppfostras enligt islam och befäste enligt andra kritiker traditionella könsroller.

När alkoholkampanjen "Hur dricker du?" delade ut toalettpapper med "roliga budskap" till landets krogar passade de inte i pappershållarna.

Myndigheten fick göras om och förses med nya uppdrag. En sammanslagning med Alkoholinspektionen 2001 gav Folkhälsoinstitutet i uppdrag att inspektera och övervaka nöjeslivet. Myndigheten har därefter kommit med förmaningar om att det inte får sprutas champagne eller dansas med bar överkropp.
/.../
Lyckan över att institutet går i graven blir dock inte beständig. Baksmällan kommer redan den 1 januari 2014 då myndigheten ihop med bland annat Smittskyddsinstitutet övergår i den nybildade Folkhälsomyndigheten. En större myndighet, med fler anställda och vidare uppdrag. Man undrar varför. Hade det inte varit bättre att bara lägga ner?
https://www.expressen.se/debatt/folkhalsoinstitutet-lamnar-en-springnota/"

Det är nog dags att byta tillbaka, för det här är ett clusterfuck av rang!
Citera
2020-03-29, 03:14
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Läs längst ned i denna artikel från 2009:

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.243122/hon-har-koll-pa-svininfluensan

Smittskyddsinstitutets forskare Lisa Brouwers gör en körning i sitt simuleringsprogram för spridning av svininfluensa.

...

Hon har också tittat på vilken effekt för smittspridningen det skulle ge att stänga skolorna.

"-Absolut dyrast var skolstängning. Det minskar inte smittan utan försenar den lite. Men kostnaderna för produktionsbortfall blev skyhöga."

Min gissning är att detta är grunden för den strategi som nu används .... utan den här forskningen tror jag aldrig man hade vågat köra denna linje ...
Bra fynd! Det var hon som uttalade sig i Vetenskapsradion ang kritiken från utlandet.

Bidrar med en länk som kan sätta det i ett bredare perspektiv till krisberedskapen.

https://www.youtube.com/watch?v=S2la_EkRfrE
Citera
2020-03-29, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Varför inte prova, smart av norrmännen.

Alltid sagt att vi måste lära från historian.
Ja, det er bra at de prøver

Dette er også interessant. Jeg vet ikke om de danske pasientene blir behandlet med medisin(er).
"i går 10:44.
Mange av innleggelsene av koronasmittede pasienter i Danmark kan skrives ut igjen etter en dag eller to, skriver den danske avisen Berlingske ( https://www.berlingske.dk/samfund/laege-om-tal-for-udskrevne-covid-19-patienter-det-vidner-om-at-vi-kan )

Ifølge Berlingskes opplysninger er det trolig godt over 100 pasienter som har blitt skrevet ut. Totalt hadde det onsdag vært innlagt 526 pasienter til behandling av koronaviruset, men samme dag ble det opplyst om at 350 personer var innlagt, mens 32 personer hadde omkommet av viruset.

- Vi har hatt meget syke pasienter som har blitt skrevet ut, sier overlege på infeksjonsmedisinsk avdeling, Rikke Krogh Madsen, til avisen.

- Det vitner om at vi kan snu sykdomsbildet, selv hos folk som er meget syke. Pasientene er ikke kurert når de blir skrevet ut, men de blir vurdert til å ikke være innleggelsestrengende. De fleste kommer seg stille og rolig hjemme i isolasjon. "
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#49769

"I går 13:11. Studie fra nederlandske sykehusansatte: Mange koronasmittede har milde symptomer
Bloomberg ( https://www.bloomberg.com/europe ) skriver lørdag om en studie på nederlansk helsepersonell som viser at mange i testgruppen hadde svært milde symptomer.

To sykehus gikk bredt og testet 1 353 ansatte som hadde milde forkjølelsessymptomer av typen tett nese og hoste. 6,4 prosent av dem testet positivt, selv om knapt halvparten av dem hadde feber, og flere de fleste av dem var ikke sykemeldt.

En av forskerne bak studien, Marion Koopmans ved Erasmus-universitetet i Rotterdam, sier studien viser hvor mild koronavirus-infeksjonen kan være.

- Og dermed hvor lett infeksjonen kan gå under radaren, sier han. "
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#49779
Citera
2020-03-29, 03:17
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
USA står för så stora problem att det kommer förlama hela landet under en lång tid, inte veckor eller månader utan år.

Det Trump säger just nu är att han har noll koll och lastar ansvaret till sin Vice men det räcker inte.
USA har inte den sjukvården just nu som kan hantera stormen som pågår.

Ja det ser inte kul ut. Snart exploderar väl Californien också. Dessutom saknar ju en väldigt stor andel av befolkningen sjukförsäkring så det blir inga respiratorer för dem. Hög andel överviktiga (eller smällfeta med europeiska mått). Nästan kravallvarning..
Citera
2020-03-29, 03:17
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Inte för att det hör till ämnet, men vad är du mest rädd för vad gäller eventuell ökad övervakning?

Oj, det är många som reagerat på just denna post. Kul. Diskussion är nyttigt.

Det är inte så att jag är rädd för övervakning utan var mer ett antagande om att övervakningen kommer att öka från regeringen sida men med folkets tumme upp. Vi är så j-a snabba på att fördömma nationer som Kina, Nord Korea osv men våra regeringar kommer inte att behöva tvinga på oss detta, snarare så kommer folket att efterfråga att dem gör det. För vårat eget bästa så klart! Det jag motsätter mig är den gemene Svensken som idag är så naiv och centralstyrd utan att medge det. opps vi såg det inte komma! Nä om man inte tittar upp så är det ju svårt liksom. Jag måste ju promt upp till Åre och åka skidor liksom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in