2020-03-29, 10:45
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fick inte italienarna broschyren "Om krisen eller kriget kommer" i brevlådan? Det bevisar ju egentligen bara att det är en hög med idioter och skattesmitare som inte förberett sig! Nu lider jag med italienarna som folk och för den hemska situation som de befinner sig i, men hur var det nu med det personliga ansvaret?

Personligt ansvar försvinner lite när de inte kan ta ut pengar från bankerna, Italien verkar inte vara lika betalkortsorienterade som vi är.

Vi ska vara djupt tacksamma över att vi använder betalkort här i Sverige för när bankerna sen stänger så kommer det att vara kört om man inte äger ett bankkort, då folk inte kommer att kunna ta ut pengar osv.
Citera
2020-03-29, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är absolut inte något som jag förespråkar.

Men om man nu tycker att ”survival of the fittest” är en lämplig strategi, så är det ju enklare att bara låta gamla och svaga dö i corona istället för att stänga ner hela samhället i karantän, förstöra ekonomin, göra 30% arbetslösa och radera ut allas besparingar och pensioner.
Men man ska ju inte tänka på ekonomin ju, nu gäller det att rädda (gamla) liv till varje pris!
Du glömde nämna konsekvenserna på folkhälsan vid massarbetslöshet och när människor inte har något att leva på när de går i pension (om de alls kan gå i pension). Det kommer att resultera i betydligt större dödsfall än det här.
Citera
2020-03-29, 10:46
Medlem
GREKEN1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Ok, så vilka andra länder kan vi räkna med får samma utveckling som Ita Spa?

Jag bor i UK och har har regeringen sagt att det ar positivr om endasrt 20,000 kommer do. Det kommer sakert bli som Italien har runt 1000 doda just nu men gar snabbt upp.
Citera
Medlem
EulersIdentitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
När det kommer till Italiens och Spaniens dödstal, kan man tänka sig att det har en viss korrelation till antibiotikaanvändande och antibiotikaresistens? Det är ju två länder med väldigt frikostig användning av antibiotika och extremt hög antibiotikaresistens..

Fast antibiotika hjälper mot bakterier och det här är ett virus, så det har inget med saken att göra.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur vet du att det sprids? Det du ser är ju fall som smittades för 2-4 veckor sedan? Men om folk bryter karantäner så kan det visst spridas, det visar ju i så fall bara att den sista idioten inte är född! Vad gäller laglösheten så vet jag faktiskt inte, har inte följt den biten.

Vad jag menar är att det alltid finns minst två sidor att balansera när man gör något. Om folk bryter en karantän så finns det risk för vidare smitta.
Citera
2020-03-29, 10:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte kapitalismen som gjort det. Det är oförmågan hos den offentliga verksamheten som ju driver överlägset mest vårdverksamhet.

Det är helt otroligt att den fria marknaden/kapitalismen beskylls för ett problem som den stått helt utanför de senaste 100 åren. Om inte annat är detta ett slag för att släppa sjukvården fri. Vi betalar inte mindre till sjukvården än för 30 år sedan. Frågan som borde ställas är: Hur i helvete förvaltas våra pengar? Är det rimligt att sjuksköterskor fakturerar 2000kr/h när de jobbar på mindre orter? Är det rimligt att NKS tar in utländska konsulter för att skapa ett tidrappoteringssystem för 100tals miljoner? Är det rimligt att sjukhusen har upphandlingar med företag som tvingar de att köpa nytt kontorsmaterial med jämna mellanrum och slänga sina gamla som duger gott?

Detta är ett misslyckande av det offentliga, inte ”kapitalismen”.
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Varför pratas det om enbart om äldre människor? Tror gemene svensk att han är odödlig? Eller är svenska folket hjärntvättade av FHM och svetsaren?
80 plussarna ska ju ändå dö snart så då känns det inte så farligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Någon här som vill uppleva den nöd som nu drabbar Italien med inte bara smitta utan även matbrist och svält? Det man bör satsa på i nuläget är tidig upptäckt och medicinering med zink, klorokin och ev antibiotika. Samt fortsätta den sociala distanseringen förstås.

Man kan tycka att regeringen borde ta kontakt med Recipharm för att säkerställa tillgången på medicinen. Samt ordna tillförlitliga tester.

Just tillägget med zink som ytterligare försvårar virusets replikeringsmekanism vågar jag inte ens ta upp här.

Då hoppar hobbyexperterna fram och kräver dubbelblindstudier med placebogrupp samt publisering i peer review tidskrifter i hundratal innan de är beredda att ge det till patienter.

För att inte tala om intravenöst C-vitamin som de väl kört med i Kina.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte kapitalismen som gjort det. Det är oförmågan hos den offentliga verksamheten som ju driver överlägset mest vårdverksamhet.

Och i Frankrike och Spanien så har man åternationaliserat sin sjukvård för att det är de privatägda sjukhusen som har varit mest problematiska.

Stockholms landsting sålde ett sjukhus till privata aktörer nu i veckan eller om det var förra veckan, Nya Karolinska har varit ett problem sedan dag 1 osv.

Kapitalismen i form av nyliberalism har en hel del ansvar i de vårdproblem som finns i Sverige.
Citera
Medlem
Detta är intressant, gör en uppdate med egna kommentarer.

Jag läste nu sammanställningen och rapporten Karonlinska gjort gällande barn och COVID19.

Av 100 000 fall, så har 1 barn dött. Det var ett barn mellan 10 och 19 år som avlidit, ochh det barnet behandlades med cellgifter för luekimi, en 14åring.

Det finns även ett barn till som dött vilket varit smittat med corona, men det var ett jättelitet barn som fötts med den där sjukdomen där tarmarna kan hamna på utsida och hade flera vitala organ skadade sedan födseln.

Det är också extremt få barn som intensivårdats.

Hur kommer det sig att vi i Sverige har forskare som är snabba nog att redan hunnit göra en sådan här och började med det tidigt, medans vi inte ser det på andra platser i världen?

Jättegoda nyheter skulle jag vilja säga. Men frågan är ju vad det är, förutom att när vi åldras så bryts kroppen ned, vi hjar varit utsatta för yttre påverkan och annat under lång tid samt inte levt hälsosamt, kan det vara så enkelt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Oj vilken total missuppfattning från din sida! Jag värdesätter liv före ekonomi. Se alla mina tidigare inlägg. Men om karantän har sina baksidor borde regeringen börja masstesta befolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Regeringen består av ett gäng rädda harar som inte har förmågan att agera resolut och kvickt, av rädsla och brist på sunt förnuft. Konsekvenstänk saknas hos denna regering.

Eller så är de snarare modiga som går sin egen väg och inte faller in i alla andra länders taktik vilket vore det enklaste.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag önskar att jag haft aktier i de bolag som hanterar Ipren och Ibumetin, feta vinster kan jag tänka mig.
Alla vill ha det och de hinner inte ens leverera.
Till en början köpte alla ibuprofen. Sen kom ett uttalande att ibuprofen eventuellt satte ner kroppens förmåga att bekämpa coronainfektionen, så då började alla köpa Alvedon istället. Nu är det alvedon/paracetamol som är slut överallt och ibuprofen står kvar på hyllorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in