Citat:
Ursprungligen postat av
DumbBanana
Det är en förenklad förklaring till smittspridningen där. Folk bor trångt av nödvändighet (lycka till med att hitta billiga hyresrätter i Sthlm), är låginkomsttagare och har arbeten de inte kan göra hemifrån. Klart det sprids mer.
Jag själv bor i ett välmående villaområde och har arbetat hemifrån i två veckor. Vi behöver inte träffa någon, tomten är vår och det finns inga trapphus eller hissar där vi kan möta någon.
Vi har olika förutsättningar att isolera oss och undvika kontakt. Klart det sprider sig lättare i de ”utsatta” områdena, när jag ”springer på” min granne är det typ fem meter mellan oss för vi står på våra respektive tomter.
Vi vet vilken grupp i samhället som spred denna smitta. Det var folk i min samhällsgrupp. 35+ med pengar att lägga på skidresor i Alperna. Ska vi lägga någon slags skuld på grupper ska vi börja där.
Jag ber om ursäkt om jag feltolkar ditt inlägg. Lägga skuld är kanske inte det du gör men det är helt klart vad många försöker göra. Det stora hotet mot landet just nu är de som har ekonomiska möjligheter att resa iväg under påsken. Det kommer inte vara folket i Rinkeby-Tensta. Det är mina grannar som är hotet. Svenska medel- och höginkomsttagare som vill åka skidor och resa till landstället på annan plats i landet.
Afterski är definierat som en smitthärd antagligen på grund av skidåkare som efter Italien resan fortsätter i Åre eller Sälen. De har inte fångats in och stoppats på grund av att de aldrig sattes i karantän. Tegnells stora miss!
Men folk som åker till sommarstugan på Rådmansö över påsk och kommer hem utgör inget hot mot dig. Där ute finns inget virus att hämta.
Du åker kanske tunnelbana längs blå linjen mot Hjulsta och då kan du få viruset av vem som helst. Den risken är betydligt större.