2020-03-29, 10:11
Medlem
Det är väl framför allt i Lombardiet som sjukvården kollapsat? Skräckbilderna vi ser framför oss när vi talar om ett italienskt scenario är väl mest därifrån?

Ganska praktiskt att Sverige och Lombardiet har nästan exakt samma invånarantal.

Någon som hittar statistik dag för dag med dödstalet från Lombardiet? Jag hittar mest olika artiklar i tidningar från enskilda dagar.

Det har gjorts många uppradningar här av siffror, dag för dag, Sverige mot Italien.

Någon som hittar kanske kan göra samma jämförelse Sverige vs Lombardiet? (Eller har det gjorts?) Jag hinner inte, just nu i alla fall.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Du märker väl hur de flesta svenskar är. Personlig integritet är heligt, nästan en religon.

Jo jag ser. Jävla trams och en stor illusion. Att landet är befolkat av en stor del idioter, det är sanningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Förvisso. Men det måste gå att skala upp. Som det är nu så påverkas ekonomin mer och mer. Kan vi få en bättre kontroll över vilka som bär på viruset/bildat antikroppar så kan dessa återgå till arbete samt inte för smittan vidare i samma utsträckning. Vi behöver mer kontroll och inte släppa allt löst. Testa så många som möjligt som WHO uppmanar till.
Så att du kan slippa kronofogden. Fy skäms på er som värdesätter meningslösa pengar. Säg de t de 3 läkare som ligger i respirator i Sverige eller alla som har mist sin Bull mormor.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Vem fan har sagt att man skall ge en landsomfattande generell behandling? Inte jag i alla fall.

Detta är i brist på annan behandling. Och ofta i kombination med andra preparat.

Det finns bevis in vitro. Det räcker för att många länder sätter in det inte bara enstaka sjukhus. Funkar även i djurförsök och vitro på andra coronavirus som Mers och Sars.

Du tolkar in saker jag inte skrivit.

Kina kommer snart med ca 20 studier på människor som inte publicerats officiellt.

Du får se inom en månad högst.

Nu svarar jag inte dig mer, du läser inte vad jag skriver.

Kinin är inget preparat man experimenterar med hur som helst. Folk reagerar väldigt olika på kinin. En del med ANDNÖD!, En del med allergiska reaktioner, Synrubbningar, hjärtklappning och mycket annat. Längre behandling än några veckor MÅSTE följas av läkare då förändringar i blodet kan ske utan att man känner sig påverkad. det kan ex. vara blodets förmåga att levra sig (eller inte) Reagera med andra madiciner.

Jag har använt Klorokinfosfat under mina utlandsvistelser och har recept och en del tabletter hemma.
Min läkare har ALLTID följt upp med blodprov och blodtryck tester. Anledningen till att jag försvrivits just detta preparat är mina övriga mediciner som gör det olämpligt med andra preparat mot Malaria.

Då jag när jag är utomlands oftast bor ute med min frus familj på landsbygden så är risken stor att få malaria och Dengue Tyvärr hjälper inte Klorokinfosfat mot Dengue och jag har haft en lindrigare omgång av Dengue för ca 10 år sedan och det önskar jag alla slipper då det är väldigt smärtsamt VÄLDIGT.
Citera
2020-03-29, 10:12
Medlem
Raggsokks avatar
Hvor mange svensker dog under spanskesyken? Og hva ble gjort i Sverige den gangen? I Norge var det 15 000 døda, man anvende karantene for å stanse sykdommen den gangen også.

Om man slapp ut viruset fra den gangen i dag. Ville "alle" som lever i dag vært immune mot det?
Citera
2020-03-29, 10:12
Medlem
DumbBananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
HUR SER DET UT I FÖRORTERNA OCH UTSATTA OMRÅDEN???

Får en känsla av att media undviker att rapportera exakt var den värsta smittspridningen sker, men skulle det vara så att det är flyktingar och "nysvenskar" som sprider detta i sina områden?

Misstänker att många där fullständigt ignorerar rekommendationerna.

Det är en förenklad förklaring till smittspridningen där. Folk bor trångt av nödvändighet (lycka till med att hitta billiga hyresrätter i Sthlm), är låginkomsttagare och har arbeten de inte kan göra hemifrån. Klart det sprids mer.

Jag själv bor i ett välmående villaområde och har arbetat hemifrån i två veckor. Vi behöver inte träffa någon, tomten är vår och det finns inga trapphus eller hissar där vi kan möta någon.

Vi har olika förutsättningar att isolera oss och undvika kontakt. Klart det sprider sig lättare i de ”utsatta” områdena, när jag ”springer på” min granne är det typ fem meter mellan oss för vi står på våra respektive tomter.

Vi vet vilken grupp i samhället som spred denna smitta. Det var folk i min samhällsgrupp. 35+ med pengar att lägga på skidresor i Alperna. Ska vi lägga någon slags skuld på grupper ska vi börja där.

Jag ber om ursäkt om jag feltolkar ditt inlägg. Lägga skuld är kanske inte det du gör men det är helt klart vad många försöker göra. Det stora hotet mot landet just nu är de som har ekonomiska möjligheter att resa iväg under påsken. Det kommer inte vara folket i Rinkeby-Tensta. Det är mina grannar som är hotet. Svenska medel- och höginkomsttagare som vill åka skidor och resa till landstället på annan plats i landet.
Citera
2020-03-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Hur tänker du? Led detta i logisk implikation! En karantän fungerar på så sätt att man isolerar friska från sjuka. När smittan brunnit ut i de redan smittade är smittspridningen död.

Betänkt två distinkta populationer A (karantän) och B (smittade). När B har uppnåt flockimmunitet kommer smittan att dö ut i den populationen. Detta utan att A behöver uppnå flockimmunitet.
Om man pratar att sätta sjuka i karantän är det fortfarande så att asymptomatiska smittar, för varje andetag de tar. SARS betedde sig tvärtom, så isolationsstrategin var extremt effektiv.

Om man pratar masskarantän av italiensk modell så handlar den också om att platta ned kurvan. Det finns inget utegångsförbud och smittspridning sker i exempelvis mataffärer. Detta är ett extremt effektivt sätt att platta till kurvan, men eftersom immunitet bildas långsamt under perioden så behöver man hålla i åtgärden under en lång tid. Nu ser vi rapporter om italienare som har brist på pengar och inte kan köpa mat. Orkar samhället länge till av detta?

Pratar man population A och B är det så att leveranskedjor fortgår, och tar sig rätt in i maraffärerna bland annat. Räcker egentligen med en "agent" för att smittan ska nå en ny stad.
Senast redigerad av Olbars 2020-03-29 kl. 10:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vi slipper karantän

Vi har ingen brist på mat

Vi kan leva på som vanligt

Vi har minst dödsfall o smittade i hela europa om inte världen

Vi stoppade branden i dess linda

Tack Tegnell, we did it

Jag antar att du enbart provocerar men.. https://www.worldometers.info/coronavirus/ Spalten näst längst till höger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Förvisso. Men det måste gå att skala upp. Som det är nu så påverkas ekonomin mer och mer. Kan vi få en bättre kontroll över vilka som bär på viruset/bildat antikroppar så kan dessa återgå till arbete samt inte för smittan vidare i samma utsträckning. Vi behöver mer kontroll och inte släppa allt löst. Testa så många som möjligt som WHO uppmanar till.

FHM tillsammans med KI jobbar redan på hur det skall gå till i större skala, det talade de om i...Torsdags.
Citera
2020-03-29, 10:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du tror vi svenskar snällt kommer att stanna hemma så länge som myndigheterna säger åt oss att stanna hemma? Fan, inte ens 85-åriga tanter kan ju avhålla sig från att gå ut och köpa rökt ål trots att statsministern sagt åt dem. Hon kanske borde ha skjutits på stört?

Det går ju att spärra in sådana. Men försök inte lägga ansvaret på henne, det här är statens fel, ingen annans. I svåra tider ska staten ta sitt ansvar, statsministerns tal var bara ett äckligt sätt att lämpa över ansvaret på medborgarna. Svensken är som ett barn, han/hon kan inte ta ansvar, det är ju därför det ser ut som det gör och varför vi sitter i skiten nu!
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, men till vilket pris. Människor dör även av att sitta i karantän, och tiotals procent av befolkningen kommer kastas in i permanent fattigdom om det fortsätter en längre tid.

de som dör av att sitta i karantän är idioter. De ska ha Darwinpriset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Dette vet du ingenting om, for tallene som kommer fra Russland er som vanlig fra den kanten ikke til å stole på.

Så fasit er at Russland har langt flere med smitte, og også lange flere døde. Problemet er at de står oppført under andre diagnoser enn den riktige som skulle ha vært Covid-19.

Du får prøve å innhente informasjon andre steder enn på trollfabrkken i St.Petersburg.

https://foreignpolicy.com/2020/03/18/fortress-russia-coronavirus-spread-covid-pandemic/
De vanligt spekulationerna om att "Russia may be hiding" och referenser till folk som sagt något på Youtube. Tramsigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in