Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Det görs datorsimulerinhar och det finns till och med en simulator för covid19 på nätet där man kan resta med olika parametrar. I verkligheten är det ju mer komplicerat än så eftersom förutsättningarna kan förändras över tiden. Men det kan i alla fall ge en grov uppskattning av vart det är på väg och det är viktigt när man skall välja strategi. Både för makthavare och som privatperson.
Ju längre in i förloppet man kommer desto bättre blir så klart prognosen.
Givetvis kan det ha ett visst värde, speciellt om det görs ordentligt med alla tillgängliga siffror. Jag tycker bara att vissa hänger upp sig lite väl mycket på det. Siffrorna ses inte som en prognos, utan för vad som kommer att hända exakt. Det blir utsagor i stil med att "Imorgon kommer 38 personer att dö, för det var precis vad som hände i Italien vid motsvarande tid". Men så tar man inte hänsyn till allt annat som kan spela in. Ibland är dessa utsagor väldigt uppgivna. "Om en vecka kommer vi ha full anarki i landet, det är bara att titta på kurvorna".
Jag menar inte att alla håller på såhär. En del för fram de övriga faktorerna bra.
Personligen finner jag dock beräkningarna som görs efteråt mycket intressantare, det är då vi (Förhoppningsvis) har alla korten på borden.