2020-03-29, 09:32
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Du vet att det är 315 som vårdas/vårdats totalt. Inte just nu

Ja det vet jag. Det är dock en bra siffra för att prognosticera utfallet "död". Man kan uppskatta grovt att hälften har dött eller kommer att dö.
Citera
2020-03-29, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det är rätt för katantänen har inte haft avsedd effekt i Italien, fallen ökar efter 3 veckor, och nu börjar dom rastlösa italienarna redan tröttna ..
Är du ute med dina fördomsfulla uttryck igen??

Italienarna är inte "rastlösa": många har ingenting att äta. Folk har börjat svälta då de inte får in pengar pga total lockdown.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Tror du det? Med sådana här uttalanden av Tegnell
– Absolut inte, de här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom, säger Anders Tegnell innan han avslutar samtalet med en skolföreträdare.
Klippt från DN och artikeln
"Statsepidemiolog Anders Tegnell: Sverige har väldigt svårt att acceptera risker"
Ja han har gjort väldigt många konstiga uttalanden. Både rent felaktiga och inkonsekventa..Men jag tror att han egentligen tror att det inte går att stoppa spridningen, hur man än gör, och då är det lika bra att det går så fort som möjligt. I stället för att dra ut på lidandet.
Om det är rätt får framtiden utvisa.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Hög chans=låga odds

Låg chans=höga odds
Tack, då konstaterar jag enligt min uppfattning av hans prognos, att han är en högoddsare.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det måste ju organiseras bättre. Italienarna är inte så bra på att organisera. Det är däremot vi (och tyskarna), bara vi får ändan ur vagnen. Innan ett utegångsförbud måste man förstås se till att alla människor har mat så att det räcker för den tiden, och det måste finnas ett nödnummer man kan ringa om maten ändå tar slut. Så kommer någon - i skyddsdräkt naturligtvis - med mat. Om staten tycker att den inte kan bjuda på den maten, så kan man anteckna kostnaden någonstans och låta personen betala tillbaka senare. När allt funkar igen. Just nu gäller det att rädda liv - allt annat går att fixa i efterhand.

Ju därför Sverige tidigare hade beredskapslager för att kunna föda befolkningen ETT HELT ÅR (har jag för mig) med garanterat icke-kontaminerad mat,

nån (vi!?) tyckte det va jobbigt/dyrt med säkerhet/beredskap?
Senast redigerad av gloffgloff 2020-03-29 kl. 09:36.
Citera
2020-03-29, 09:34
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Så jävla dumt. Svensk ekonomi är helt beroende av export. Våra handelspartners är i lock down. Det är därför Volvo, Scania och alla de andra är stängda.
Det hjälper inte att Sverige stödköper hawaiipizza.
Genom att vara ute och flänga sprider vi smittan och förvärrar och fördjupar därmed krisen.
Att ta tillfället i akt medan våra handelspartners ändå är i lockdown kan vi vara redo fortare.
Som det är nu sabbar vi ekonomin och förvärrar samtidigt smittan jämfört med tex. våra grannländer.
Äntligen någon som förstår sambandet mellan sverige och omvärlden. Ja, om omvärlden inte köper av sverige då får vi byta pizzor med varandra. Men vi tar säkert vår karantän när dom andra kört igång igen.

(fast det scenariot tror jag inte själv på. Sverige kommer att stänga ner när dödstalen blir ett par hundra om dagen. Den här trottsåldersidiotin får bara effekten att fler dör och ännu mer belamrade sjukhus))
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Varför har Italien Spanien 5 gånger högre döda per miljon invånare?????

Enkelt svar, de ger antibiotika som om det är godis. Från barnsben får dom det bara för tandvärk. Deras generalla immunförsvar blir därefter, fullständigt värdelöst. Märkligt att dom inte dör i ännu fler siffror.. Har förresten en nära vän som va på affärsresa till Venedig för en månad, sen. Fick corona och smittade sin fru å två barn. 40C feber två dagar, that's it. Ungarna knappt stegring. Detta vansinne vi upplever är historiens dyraste trams
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Jag hatar att behöva regna på din parad

men det kommer inte brytas någon kurva, nu blir den parabolisk och det blir kaos, för sent att agera nu.

Mirakel har hänt förr.

Men med svenska kyrkans klena uppslutning, så ser det inte så ljust ut på den fronten heller...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Osedvanligt oblyg desinformation
Frågan var om det går bättre för andra europeiska länder. Jag gav en lista på europeiska länder som klarat sig bättre än Sverige. Vari består "desinformationen"?

Din lista är full av låtsasländer som Caymanöarna och Andorra. Filtrera bort lilleputtstaterna så är Sverige i "topp" tio i världen. Du borde skämmas för det, istället för att försöka dölja misslyckandet.
Citera
2020-03-29, 09:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu var det ju inte vad jag skrev. Italien stängde för tre veckor sedan och viruset sprids fortfarande samtidigt som laglösheten börar spira bland människorna.

Hur vet du att det sprids? Det du ser är ju fall som smittades för 2-4 veckor sedan? Men om folk bryter karantäner så kan det visst spridas, det visar ju i så fall bara att den sista idioten inte är född! Vad gäller laglösheten så vet jag faktiskt inte, har inte följt den biten.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det görs datorsimulerinhar och det finns till och med en simulator för covid19 på nätet där man kan resta med olika parametrar. I verkligheten är det ju mer komplicerat än så eftersom förutsättningarna kan förändras över tiden. Men det kan i alla fall ge en grov uppskattning av vart det är på väg och det är viktigt när man skall välja strategi. Både för makthavare och som privatperson.
Ju längre in i förloppet man kommer desto bättre blir så klart prognosen.

Givetvis kan det ha ett visst värde, speciellt om det görs ordentligt med alla tillgängliga siffror. Jag tycker bara att vissa hänger upp sig lite väl mycket på det. Siffrorna ses inte som en prognos, utan för vad som kommer att hända exakt. Det blir utsagor i stil med att "Imorgon kommer 38 personer att dö, för det var precis vad som hände i Italien vid motsvarande tid". Men så tar man inte hänsyn till allt annat som kan spela in. Ibland är dessa utsagor väldigt uppgivna. "Om en vecka kommer vi ha full anarki i landet, det är bara att titta på kurvorna".

Jag menar inte att alla håller på såhär. En del för fram de övriga faktorerna bra.

Personligen finner jag dock beräkningarna som görs efteråt mycket intressantare, det är då vi (Förhoppningsvis) har alla korten på borden.
Citera
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Tack, då konstaterar jag enligt min uppfattning av hans prognos, att han är en högoddsare.

Precis så 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in