2020-03-29, 09:10
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Exakt så!

Nu går kurvan mot parabolisk och det kan bara bli kaos Italien-style.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel/

Innan vi fick samhällsspridning så kunde man förbjudit flyg från Italien, Iran och Kina samt tagit över ett flygplatshotell och satt ALLA riskgrupper i karantän, inte bara de med symptom.
Vi visste i January at det var assymptomatisk spridning.
Hade man fortsatt med smittspårning och isolering så hade man kunnat få den platta kurva som Tegnell älskar att tala om.
då var det fortfarande "lugna ner er, i en vanlig influensa dör det 5000 per år" eller "döda i trafiken är 500 per år".
Även igår har Tegnell gått ut med "det ser bra ut, oroa er inte".

Jag tycker fan synd om alla vårdanställda som försökt få folk att inse allvaret tidigt och nu när folket och landet skitit i det får jobba dubbelskift tills dom själva blir sjuka och kanske dör. Situationen i Iran och Italien spred sig som en löpeld i läkarskrået väldigt tidigt.

Jag hoppas verkligen det är idag som förloppet bryts!

Att det är idag som kurvan börjar "plattas ut".

Vårdpersonalen kan inte hålla emot en pandemi dvs en tsunamivåg själva,

det måste vi allihop göra -det är ju vi som är vattnet!
Citera
2020-03-29, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det har du rätt i. Till och med vatten kan vara dödligt om man feldoserar. Men här krävs det små mängder. Då följde du doseringarna korrekt. När det gäller Corona och klorokinin så ger man stora överdoseringar.

Jag har självmedicinerat många gånger då jag har rest i krigszoner och i länder utan sjukvård. Man ska vara försiktig.

https://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=HREk_uh1Psy0f0aWb7J5nDCmViCGHr3 -s6CZur0uHRWIAFy7AGwl!1510875660?userType=2&nplId=1 9741206000101&docType=3

Här ser man biverkningar och Hur giftigt det är samt vilka skador det kan ge. Till med Dr Fauci säger indirekt i en intervju att man ska vara försiktig.

Sen vet vi ännu inte om det faktiskt fungerar. Kineserna är väl snart klara med sina tester. Då vet vi.

Slutligen https://edition.cnn.com/2020/03/23/africa/chloroquine-trump-nigeria-intl/index.html

Hydroxychloroquine har mindre biverkningar än chloroquine. Finns inte den i Sverige?

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydroxychloroquine
Citera
2020-03-29, 09:11
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokeNCYDE
Tänkte dela en trevlig upplevelse angående kontakt med vårdcentralen.
(OBS; ha i åtanke att jag lever ensam och endast har en levande släkting, en handikappad mamma i högriskzonen. Jag har ingen som kan hjälpa mig på något sätt helt enkelt).

Jag började få samtliga coronasymptom 16/3.

Jag kontaktade vårdcentralen 17/3 angående recept på livsnödvändiga mediciner. Svaret blir att min ordinarie läkare ej är på plats, så AT-Dr Mohammad skriver endast ut minsta möjliga recept. Jag påminner läkaren att jag är sjuk, troligtvis med corona, och hade uppskattat om jag kunde få samtliga mediciner för i alla fall två veckor så att jag ej behöver vara ute bland folk i onödan med tanke på läget. Läkaren står på sig att jag får minsta möjliga recept för varje medicin oavsett situationen. Kan tilläggas att jag haft samtliga mediciner många år, en av dem har jag haft de senaste 17 åren till exempel.

Eftersom samtliga mediciner har olika stora förpackningar räknade jag lite hastigt ut att jag de kommande 14 dagarna behöver ta mig till apoteket fyra gånger då minsta förpackningarna innebär att de olika medicinerna räcker 6, 9, 12 samt 14 dagar. Läkaren i luren svarar med ett "okej", när jag åter igen påminner om att jag är sjuk och egentligen inte borde gå till apoteket alls får jag svaret "okej gör det då för du får inte större förpackningar. Är det något mer du behöver?" Jag frågar om jag kan få hostmedicin för att klara av hostan, läkaren säger att han inte kommer skriva ut receptbelagd hostmedicin utan att träffa mig, jag frågar när han har tid för ett besök, han svarar att han inte kommer träffa mig eftersom jag är sjuk och inte skall vara bland folk.

Jag kontaktade sedan 11313 för att få råd om hur jag skulle göra. Deras svar var att det tyvärr är läkaren som bestämmer gällande mina recept och att de inte tycker att jag borde hämta ut medicinerna trots att de är livsnödvändiga "om jag tror att jag kan överleva en vecka eller två utan mediciner", när jag förklarar att jag tyvärr nog inte överlever ett par veckor utan medicin kommer 11313 fram till att de inte har något svar till mig. Måste jag ha mina mediciner, så får jag helt enkelt vara snäll och söt och besöka apoteket fyra gånger eftersom det är AT-Dr Mohammad som bestämmer.

Någon som stött på liknande scenario?

Finns säkert två sidor av din historie. Att du vill ha hostmedicin utskrivet, cocilana då antar jag.

Har du missbrukshistorik?

Kan du inte ordna fullmakt till en granne eller dylikt som kan gå till apoteket åt dig?
Citera
2020-03-29, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Varför skulle förloppet brytas idag, det finns väl inget som tyder på det? Dessutom beter sig folk i princip som vanligt så smittspridningen bara fortsätter.
Citera
2020-03-29, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja naturligtvis.. fast det är väl en skillnad att dö p.g.a otur eller av naturliga skäl, och att dö p.g.a att någon myndighet "tänkte fel" och ett helt land följde efter. Känns ganska meningslöst att dö p.g.a en sådan sak.
Det är naturliga orsaker att dö av Corona.

Rökning och alkohol är tillåtet med statens goda minne. Där kan du istället någon för överlagt mord. Men jag ser knappast någon eller rättare sagt ingen gå igång på samma sätt över det, inte här på FB.

I övrigt tycker jag att Sverige hanterar krisen på ett föredömligt sätt och vi kommer att ha en ekonomisk fördel när allt drar igång mot de länder som stängt ner.
Citera
2020-03-29, 09:13
Avslutad
Kan man lita på att det stannade på 7 döda i Sverige igår? Eller är det någon helgfördröjning?
Citera
2020-03-29, 09:15
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det är korrekt, det ser du väl eller är du efterbliven?
Den innefattar såvitt jag vet inga variationer mellan länderna, jag vet inte ens om han räknat på ländernas befolkningsantal som skiljer sig med drygt 50 miljoner. Till detta så skall ländernas olikheter gällande äldrevården räknas in, den sociala interaktionen spelar in, antal rökare per miljon invånare osv.

Att plocka ut siffror från en sajt och ställa upp dom brevid varandra med en procentuell beräkning avseende ökning som baseras på utveckling av smittan i Italien ger ingen trovärdig prognos tyvär.
Ex Sverige och Italien har ungefär samma antal smittade vid vecka tre räknat från första dokumenterade fallet. Sverige ligger några veckor efter Italien som tidigt blev smittade.
Låt säga att Sverige och Italien vecka tre in i smittan har 200 svårt sjuka vardera, så betyder det att smittan är sex gånger större i Sverige än den var i Italien. Eftersom Italien har 60 miljoner invånare så skulle deras antal varit 1,200 personer vecka tre, för att man ska kunna säga att vi ligger i fas med Italien. Till detta så tillkommer ett stort antal variabler mellan länderna som skall tas med för en korrekt prognos.
Men vill du tro och lita till hans prognos så tycker jag att du ska göra det.
Ha en bra dag!
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Kul att alla är experter i tråden när ingen har en aning om hur morgondagen kommer se ut, vi kan kolla på statistik och antalet döda/smittade om ca 1 år efter pandemin.
Sverige kan bli precis som Italien, eller tvärtom, allt är spekulationer.

Just nu kan vi bara njuta av 0 döda på ett helt dygn, vilket knappast lär fortsätta men ändock skönt med lite andrum.

Du får tänka på att många tror livet är en matematisk formel som följer logiska mönster. Jag vet inte hur det egentligen relaterar till verkligheten, då där finns oändligt fler faktorer som spelar in. Det verkar dock inte stoppa en hel del att sitta och göra kurvor som alla länder av någon anledning kommer följa.

Antar att det handlar om att man vill ha kontroll över något som man egentligen inte har kontroll över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då får vi fundera på om Kinas siffror är rätt? Men skit samma, vad gör vi nu? Jag säger lockdown, vad säger ni andra? Vi kan lösa det här, tillsammans, men arbetar vi mot varandra så lär det gå käpprätt! Ekonomin fixar vi sen, den är sekundär till den här bajsmackan!? Om jag har fel så får ni väl hänga mig om det skulle vara så. Jag försökte rädda er.

På Kinas siffror får vi lägga på två nollor. Kanske inte "bara" pga mörkning, utan pga att många döda, mest på landsbygden, inte testats och dokumenterats. De åtgärder de tog till, det är inte i proportion. De såg en annan smittspridning och antagligen mycket tidigare.
Citera
2020-03-29, 09:16
Medlem
allanallans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Utvecklingen vad gäller covid-dödsfall de sista 9 dagarna

3 dagar i taget, indexerat:

IRL : 9 - 45 - 245
FIN : 33 - 67 - 200
UK : 47 - 63 - 190
AUT : 48 - 73 - 179
USA : 32 - 91 - 178
POR : 31 - 91 - 178
GER : 39 - 86 - 175
NOR : 0 - 131 - 169
ROM : 24 - 114 - 162
BEL : 49 - 93 - 158
DAN : 36 - 107 - 158
CAN : 52 - 91 - 157
BRA : 50 - 95 - 154
FRA : 47 - 101 - 152
NL : 55 - 94 - 151
SUI : 75 - 75 - 151
TUR : 75 - 84 - 141
SWE : 32 - 131 - 137
ESP : 55 - 109 - 136
ITA : 94 - 92 - 114
GRE : 104 - 81 - 115
IRN : 98 - 95 - 107

Vad är detta för hittepå siffror?
Senast redigerad av allanallan 2020-03-29 kl. 09:22.
Citera
2020-03-29, 09:17
Medlem
Tegnell kan på sätt och vis gå rätt. Denna sjukdom går inte att stoppa. Hur Kina gjorde är en gåta men jag tror inte vi har hela s a n ingen.
Problemet med restriktioner är att det leder till ekonomiska problem och svält. Italien är på väg mot en svältkatasyrof.
Det komme i praktiken att leda till totalt kaos. Vilket i sin tur kommer att leda till att spridningen sätter fart igen.
Citera
2020-03-29, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff

Jag hatar att behöva regna på din parad

men det kommer inte brytas någon kurva, nu blir den parabolisk och det blir kaos, för sent att agera nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in