Citat:
Ursprungligen postat av
magpest
Det är korrekt, det ser du väl eller är du efterbliven?
Den innefattar såvitt jag vet inga variationer mellan länderna, jag vet inte ens om han räknat på ländernas befolkningsantal som skiljer sig med drygt 50 miljoner. Till detta så skall ländernas olikheter gällande äldrevården räknas in, den sociala interaktionen spelar in, antal rökare per miljon invånare osv.
Att plocka ut siffror från en sajt och ställa upp dom brevid varandra med en procentuell beräkning avseende ökning som baseras på utveckling av smittan i Italien ger ingen trovärdig prognos tyvär.
Ex Sverige och Italien har ungefär samma antal smittade vid vecka tre räknat från första dokumenterade fallet. Sverige ligger några veckor efter Italien som tidigt blev smittade.
Låt säga att Sverige och Italien vecka tre in i smittan har 200 svårt sjuka vardera, så betyder det att smittan är sex gånger större i Sverige än den var i Italien. Eftersom Italien har 60 miljoner invånare så skulle deras antal varit 1,200 personer vecka tre, för att man ska kunna säga att vi ligger i fas med Italien. Till detta så tillkommer ett stort antal variabler mellan länderna som skall tas med för en korrekt prognos.
Men vill du tro och lita till hans prognos så tycker jag att du ska göra det.
Ha en bra dag!