2020-03-29, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om 60% av befolkningen smittas på kort tid hamnar vi där, fast då skulle 6 miljoner behöva smittas på drygt en månad. Det ser jag som omöjligt.

Att 250.000 svenskar ska göra en tur till IVA pga corona är där emot rimligt med nuvarande strategi, dock inte samtidigt.
Nja, låter högt. Hur många har vi smittade i landet just nu, inklusive mörkertalet, och hur många ligger på IVA?
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Här är det 121 döda.
https://c19.se/

Kom till de senaste minuterna. Var 120 när jag tittade.
Men det betyder helt enkelt bara att de är mycket bra på att uppdatera. c19.se har hittills stämt bäst över tid.
Citera
Medlem
Nu har Kina återigen öppnar sina vidriga djurmarknader. Alla länder i världen måste agera och sätta ned foten mot Kina, annars är det en tidsfråga innan nästa pandemi slår till.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/djurmarknaderna-i-kina-oppna-igen-/
Citera
Medlem
XaoqcHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Som jag fattat det är Mycket av deras djurmatkultur som grundar marknaden bas i prestige och övertro hos överklassen, som nog har någon sorts relation till styret.

Starka kommersiella intressen har lett till att våtmarknaderna fortfarande är igång. Vox har en bra video på 8 minuter om detta.
Citera
Medlem
arbetets avatar
En liten ögonblicksbild från situationen på IVA på ett svenskt sjukhus:

Mats Eriksson (Docent i Anestesi & Intensivvård)
@uppsalamats
Skrivs ibland att Covid19 inte gör så mycket därför att det är “bara” gamla som dör.
På ett av Sveriges största universitetssjukhus, är hälften av IVApatienterna nu yngre än 50 år.
Avdelningen är fullbelagd och vårdnivå måste prioriteras bl a på ålder.
Konstigt fler äldre dör?
https://twitter.com/uppsalamats/status/1244181387332198400?s=20
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det är egentligen helt FÖR JÄVLIGT att FHM lurar folket på det viset.

De har haft sin uppdatering för idag - det kommer ingen mer så vitt jag vet, och de ligger på 110 döda, medan det redan var känt igår kväll att där är 112 döda. De hänger ju för fan snart 2 dagar efter!

De kan alltså först komma upp i 112 eller över IMORGON, trots att vi hade de siffrorna IGÅR!

För jävligt.

Senaste siffror på c19 är 120 döda, till exempel.

Aftonbladet följer så klart FHM's siffror för att det är mest bekvämt för de. De vill också förminska verkligheten!
Lugn.
Även om det skulle slå på två personer lär det inte handla om någon "mörkning".
Hittils har det visat sig vara de andra rapporterna som rapporterat för många döda, Sverige stod exempelvis länge på 8 dödsfall i början, när man bara hade 1 så om något är statistiken fel åt andra hållet.

Sen måste du även skilja på om man rapporterar 1 gång dagligen jämfört med löpande.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Måste ändå lätta upp stämningen lite så här på söndagseftermiddagen:

https://www.youtube.com/watch?v=iItp9CdG0_k

Ett av de bättre klipp jag sett.

Corona har lite humor också
Citera
2020-03-29, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Är det pga din historik som läkarna inte vill skriva ut mer? Kan man överdosera på högre doser av din medicin? Är dom rädda att du ska begå självmord ?

Du kan väl gå till apoteket vid tider där det är minimalt med folk? Du kanske redan gör så med tanke på din diagnos? Sätt på dig munskydd, ta på dig handskar och gå in nära någon

Njae, tänk typ att psykiatrin skriver ut 100st zopiklon och 200st lyrica till mig... Det är saker jag kan ta livet av mig med snabbt och lätt. Medicinerna från vårdcentralen är för att jag skall överleva. Psykiatrin är måna om att jag skall kunna andas mentalt och inte behöva oroa mig över att jaga mediciner, läkaren på vårdcentralen upplevdes mest irriterad över att jag inte ville smitta folk men ändå överleva själv.

Du har helt rätt angående att jag besöker platser när det är så lite folk som möjligt. När jag tränade på gym innan 'problemen blev värre' så tränade jag kl 04 på morgonen (Jag sover 1.5-2.5h per natt, varje natt, inga undantag) så jag går alltid upp mellan 01-02 på natten, det är min morgon.

När jag var på apoteket hade jag tre lager rena kläder, vantar, luvtröja och bandana över halva ansiktet.. Hade personalen på apoteket inte känt mig sedan 10 år tillbaka så hade de nog trott jag skulle råna stället. Personalen på apoteket ifrågasatte själva varför jag fick så små spridda recept när läkaren visste att jag troligtvis har corona och det gäller mediciner jag haft 4-17 år och skött fint. Som sagt, sist jag blev utan mediciner i julas fick ambulansen komma hit andra dagen.

Tack för att du lagt tid på att svara lite smått och sådär, det uppskattas!
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag tror såhär, kinesiska myndigheter har inte fått stopp på viruset och man har mörkat detta. Då får Kina sin heder tillbaka att de varit så duktiga på att stoppa det.

Men de förstår att de inte kan mörka det förevigt.. då kommer man på idén att man ska skylla det på att länder i väst inte varit lika duktiga och det är deras fel att smittan kommer tillbaka till Kina.

Man försöker skuldbelägga alla förutom sitt eget land.

Men det är bara spekulation men skulle inte förvåna mig, heder är väldigt viktig för CCCP.

Smart tänkt där, jag håller med dig fullt ut.Kineserna startade detta elände, sen ville de förmedla till hela världen att de hade fått viruset under kontroll en stund och började mörka siffror, nu så vill de skylla på folk som har kommit in i landet med viruset tillbaka.
Citera
Medlem
StrutenDenOtroligas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
Hittade detta från The Sun. Vet dock inte hur trovärdiga The Sun är.

"VIRUS RAGE Coronavirus fury as wet markets across Asia STILL selling wildlife to eat despite ‘sparking deadly pandemic’"
https://www.thesun.co.uk/news/11271765/coronavirus-wet-markets-still-selling/

Blir inte speciellt förvånad över detta dock. Man får inte glömma att wet markets och att äta sällsynta (och utrotningshotade) djur är djupt rotat i Kinas kultur och det kommer ta lång tid innan detta kan förändras.

Man bör dock aldrig dra alla kineser över en kam, det vore dumdristigt. Att ev. kalla alla kineser för dumma i huvudet är inte logiskt.

Nej, ok... Det är väl inget jag vill...
Att tro att alla kineser är 'dumma i skallen'...
Många är ju rent av jätte-smarta...

Blir bara så upprörd över att man inte slutar upp med 'den där skiten' med djurmarknader, och att äta en massa, ja, ja, för OSS, 'konstigt...'

Kanske MYNDIGHETERNA i Kina borde inse, och förhjuda, detta med djurmarknader nu...?
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Alla borde se detta : https://youtu.be/gAk7aX5hksU

MYCKET MYCKET LÄRORIKT
sedan kan våra pajasar säga vad de vill !

+1

Här har vi en riktig expert, en riktig smittskyddsläkare, som vet vad han talar om.

"It's science. We have to be humble, if we are arrogant, we'll lose".
Senast redigerad av berenpxx 2020-03-29 kl. 14:22.
Citera
2020-03-29, 14:20
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Lugn.
Även om det skulle slå på två personer lär det inte handla om någon "mörkning".
Hittils har det visat sig vara de andra rapporterna som rapporterat för många döda, Sverige stod exempelvis länge på 8 dödsfall i början, när man bara hade 1 så om något är statistiken fel åt andra hållet.

Sen måste du även skilja på om man rapporterar 1 gång dagligen jämfört med löpande.

Sverige har 121 döda men aftonbladet och FHM säger 110!!!!!

Detta är mörkning på hög nivå!
Majoriteten av svenskarna hämtar sin information därifrån! Detta är medvetet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in