2020-03-29, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Absurt, ja definitivt. Helt sinnessjukt dessutom.
Dock är det fint att vi alla kan välja att inte göra som psykopaterna på FHM uppmanar till.

Alla har inte den möjligheten kanske någon säger? Visst kan det vara så, men då får man också skylla sig själv som har det så dåligt ställt att man inte har råd att vara självständig. Det är liten tröst nu att en dålig karaktär tidigare i livet nu tvingar in sina barn i en dödsfälla.

Har möjligheter men höll hemma sonen två veckor precis. Sen ringde skolan och ifrågasatte? Vet inte hur regelverket ser ut.. släppte iväg honom tre dagar. Men nu vet jag inte. Trodde självklart att barn till konstaterat smittade skulle hålla sig hemma.... många skidåtervändare nu efter helgen i klassen dessutom.. vad kan hända om man håller barnet hemma?
Citera
2020-03-29, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faelorg
Hur kan Arlanda fortfarande vara öppet utan kontroller på de som anländer?

För en månad sen var bekanta i Thailand och Bangkok, där utförde man "screening" man tog temperaturen på pannan, det gör man inte i Sverige!

Andra bekanta var nyligen på Teneriffa, där var det 2 veckor karantän som gällde, det gör man inte i Sverige
Hur tror man att man ska minska smittan om man inte kontrollerar smittspridare på flygplatser och tågstationer? Helt jäkla idiotiskt!

De vill inte minska smittan. De vill öka den. Alla de åtgärder som har vidtagits i Sverige är verkningslösa och endast ett spel för galleriet. Sverige har som enda land i världen valt en linje som går ut på att hela folket skall smittas så fort som möjligt.
Citera
2020-03-29, 07:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu kan man se en tydlig trend att spridningen minskar i de flesta länder i Europa där man har infört hårda restriktioner. Inte minst kan man se det i Norge och Danmark. Även om det inte är en dramatisk nedgång så har i alla fall den exponentiella ökningen brutits.
I Sverige som inte har några restriktioner så bara fortsätter kurvan rakt upp. Det finns ingen tendens att den skulle plattas till.

Nej, den kommer inte att plattas till förrän alla som är unga och friska har haft det, och alla som är gamla, sjukliga och handikappade är döda... Naturen får ha sin gång i Sverige. Det märkliga är, att när antivaxxers framför samma argument för t.ex. mässlingen, att naturen ska ha sin gång utan mänsklig intervention - då anses de vara foliehattar...
Citera
2020-03-29, 07:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
De vill inte minska smittan. De vill öka den. Alla de åtgärder som har vidtagits i Sverige är verkningslösa och endast ett spel för galleriet. Sverige har som enda land i världen valt en linje som går ut på att hela folket skall smittas så fort som möjligt.

Ja, men varför kan de inte vara ärliga med det..?
Citera
2020-03-29, 07:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Aldrig påstått att det är en "fullständigt utförd trial". Väntar man på det väntar man för länge. T o m på Sahlgrenska ger man både klorokin (och remdesivir) redan nu.

Du undrade om vilka de verksamma mekanismerna var.

Tror ingen pratar om en bot utan att i kombination med andra antivirala får ner virusreproduktionen i kroppen så att patienter lättare återhämtar sig.

Här är lite fler funderingar på hur det fungerar:

https://abcnews.go.com/Health/chloroquine-malaria-drug-treat-coronavirus-doctors/story?id=69664561

https://www.the-scientist.com/news-opinion/is-hype-over-chloroquine-as-a-potential-covid-19-therapy-justified--67301

I den här artikeln om blodplasma-behandling nämner de att New York startat upp försök med att använda kininpreparat förebyggande till grupper (läs sjukvårdspesonal m fl) som arbetar med smittade.

https://edition.cnn.com/2020/03/25/health/coronavirus-blood-plasma-treatment-fda/index.html

Lägger du ihop alla studier som publicerats så pekar naturligtvis allt på att det finns en kausalitet och inte bara korrelation.

Menar du att vi skall vänta med alla de antivirala mediciner och behandlingar som nu provas tills vi jämfört med placebogrupper? Inte vidare moraliskt i de fall där allvarliga biverkningar är sällsynta vid korttidsbruk.
Försök att hålla en vetenskaplig ansats när du läser sådant här material. Det "paper" du hänvisade till stärker faktiskt mitt hypotiserande kring kinin. Du har dessutom missuppfattat verkningsmekanismerna för kinin och vad man försöker uppnå med en sådan behandling.

Återigen, det finns ingenting i dagsläget som säger att kinin är effektivt. Däremot finns tillräckligt med belägg för att utföra trials. Det är definitivt inte detsamma som att som Trump föreslå detta som en generell behandling. Kinin har en del riktigt otrevliga biverkningar. Jag tror att man prövar det på patienter som inte tillhör någon av riskgrupperna d.v.s. dem som ändå har stora chanser att inte utveckla allvarliga symptom. Och ja, korrelation är inte samma som kausalitet.

Men med vetskap om sjukdomsförloppet så kan det vara värt att pröva som sagt. Men med tanke på vad man vill uppnå så finns det nog andra bättre mediciner för det. Det finns en del moderna immunsystemmodulerande läkemedel att pröva. Fast de är riktigt dyra preparat.
Citera
2020-03-29, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Har möjligheter men höll hemma sonen två veckor precis. Sen ringde skolan och ifrågasatte? Vet inte hur regelverket ser ut.. släppte iväg honom tre dagar. Men nu vet jag inte. Trodde självklart att barn till konstaterat smittade skulle hålla sig hemma.... många skidåtervändare nu efter helgen i klassen dessutom.. vad kan hända om man håller barnet hemma?
blir väl varning och kanske böter. Sen tredje uppmaningen polishämtning.

Sätt ungen med skolstrejk för klimatet skylt utanför dörren så får du se vad som händer
Citera
2020-03-29, 08:03
Medlem
Hur många smittade och döda idag? Vilken dag kommer undergången tror ni? Eller kan det vara så att det värsta redan har varit och Sverige klarar sig bra? För två veckor sedan låg vi två veckor bakom Italien, så det borde komma in en del fall idag?
Citera
2020-03-29, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, den kommer inte att plattas till förrän alla som är unga och friska har haft det, och alla som är gamla, sjukliga och handikappade är döda... Naturen får ha sin gång i Sverige. Det märkliga är, att när antivaxxers framför samma argument för t.ex. mässlingen, att naturen ska ha sin gång utan mänsklig intervention - då anses de vara foliehattar...
Ja det är väldigt inkonsekvent. Men jag tror kanske att det beror på den ideologiska omläggning som har vi har haft i Sverige de senaste decennierna. Sverige är inte alls sig likt som det var för bara 20 år sedan.
Detta med obligatoriska vaccinationer är en kvarleva från det gamla Sverige. Det som vi ser nu med coronan är den nya ideologin i praktiken. Nu bryr sig inte staten ett dugg om folket längre. Allt får gå som det vill bara politikerna behåller makten. Allt ansvar läggs på individen.
Citera
2020-03-29, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Bra samman fattning av AT;s uttalanden. Bagatelliserar men tvingas ytterst motvilligt inta nya positioner hela tiden. Om inte den mannen får ett nytt jobb efter det här är Sverige mer än ett konstigt land.

Han ska inte ha något nytt jobb.
Han ska sitta i karantän ! så det inte blir fler.
Citera
2020-03-29, 08:05
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Jag begriper inte. Hade Sverige plötsligt NOLL nya rapporterade dödsfall igår???

Nej 5-6 stycken men jag hittar inte var jag läste det i dag, DN eller Expressen. Det börjar bli besvärligt att hitta en pålitlig sammanställning för hela landet. Har blivit mer regional rapportering. Om det är medvetet eller bara ett mått på kaoset i vården, det vet jag inte.
Citera
2020-03-29, 08:06
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Jag begriper inte. Hade Sverige plötsligt NOLL nya rapporterade dödsfall igår???

Japp, 378 nya bekräftade fall av Covid-19. 0 nya dödsfall.

https://c19.se/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Det låter nästan som att ni vill att folk ska dö så att ni får rätt i eran oro-spridning. Och så är ni på mig som en jävla hök över mitt val att fira påsk i Åre.
Citera
2020-03-29, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86

Du kan få vite om du håller dina barn hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in