2020-03-29, 07:43
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !

Bra samman fattning av AT;s uttalanden. Bagatelliserar men tvingas ytterst motvilligt inta nya positioner hela tiden. Om inte den mannen får ett nytt jobb efter det här är Sverige mer än ett konstigt land.
Citera
2020-03-29, 07:45
Medlem
Nu kan man se en tydlig trend att spridningen minskar i de flesta länder i Europa där man har infört hårda restriktioner. Inte minst kan man se det i Norge och Danmark. Även om det inte är en dramatisk nedgång så har i alla fall den exponentiella ökningen brutits.
I Sverige som inte har några restriktioner så bara fortsätter kurvan rakt upp. Det finns ingen tendens att den skulle plattas till.
Citera
2020-03-29, 07:45
Medlem
Citat:
Min fru är sjuksköterska och jag kan bara instämma. De får arbeta helt utan skydd nu. De mer eller mindre TVINGAS att bära runt smittan. Alla avdelningar är smitthärdar och på vissa avdelningar hinner de inte ens fylla på med tvål längre. Tvål har flyttats från avdelningar med icke corona patienter till andra mer utsatta avdelningar. Frugan tog med egen tvål igår och idag samt egen spritgel. På detta så hade hon ett 14timmars skift ifår och skall arbeta 16 till idag (börjar 07.00-21.00) samma tider förra helgen tyvärr. Vi har ett lager av tvål hemma som tur är. Vi lagrade tvål inte skithuspapper så vi har ett 50 tal. Och har även en del "svaveltvål" hemma.

På ett vårdhem för psykiskt handikappade där hennes väninna arbetar så tillåts patienterna få ut och drälla omkring lite hur som helst. (vi kan ju inte låsa in dem) är svaret från deras chefer. Dvs. folk med begränsat IQ får cykla omkring, gå i affärer, tränga sig in i folksamlingar och beblanda sig helt utan restriktioner. Där är allt som vanligt. (inga som helst tvätta händerna eller liknande då de ändå inte lyder eller förstår) många av dessa "sprutar saliv" då de talar p.g.a. deras tillstånd och får vistas ute och gå runt och krama folk (främlingar på stan) helt i vanlig ordning då dessa är som barn i psyket och inte kan hanteras med våld eller tillsägelser (absolut förbjudet). Deras ledsagare är förtvivlade

Så det behövs frivilliga som kan rycka in här, då fler och fler av personalen försvinner in i sjukdom.

Dessa psykiskt störda är i åldrarna 35-60 år och många har andra tillstånd som förvärrar deras hälsa.

Här gäller inga av de restriktioner som övriga medborgare skall följa.. och personalen får bara suga i sig viruset och ev. dö..så också deras släktingar och bekanta.

Enl uppgift är minst 3 vårdare 55+ ordentligt sjuka med mycket hög feber hemma och lär hamna på intensiven inom några dagar. Hittills har ingen kommit tillbaka till sin arbetsplats av de som sjukanmält sig. Trots att de första sjukskrevs för över 4 veckor sedan.

Jag antar att det ser ut såhär på många platser i landet och att det enbart kommer bli värre.

Från Norrköpings IVA säger en annan väninna att flertalet corona patientersom ligger där är 40+ INTE 70+
Så den information som lämnas till nefolkningen är inte riktig utan måste vara friserad. Frugan och någravänninor har börjat nätverka mellan olika städer mellan sig då flera av dem blev vänner under sina utbildningar och via arbetsplatserna runt om i landet. De är väldigt eniga om att medias bild är väldigt "förvrängd" till det bättre inte alls vad de upplever på jobbet varje dag.

Varför vägrar de inte att jobba om de inte har skyddsutrustning. De måste ta det med sitt skyddsombud som kan ordna skyddsstopp. Se t.ex. https://ka.se/2020/03/25/brist-pa-skyddsutrustning-inget-skal-att-vagra-jobba/ Ingen skulle klandra dem. Tvärtom - skulle du själv jobba med t.e.x asbestdamm utan utrustning.

"Ett skyddsombudsstopp innebär att skyddsombudet har rätt att stoppa arbetet inom det egna skyddsområdet om det ”anses utgöra en omedelbar och allvarlig fara för medarbetarnas liv och hälsa”. Skyddsstopp gäller i avvaktan på att Arbetsmiljöverket tar ställning i frågan. Det normala är att skyddsombudet, som beskrivs ovan, först har vänt sig till arbetsgivaren med en begäran om att stoppa verksamheten."
Citera
2020-03-29, 07:48
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Har hållit ögonen på den globala statistiken, och det är en mycket oroväckande utveckling jag ser. Andelen döda av de som konstaterats smittade ökar. I motsvarande grad minskar andelen friskförklarade. Det styrker bilden som framträder, eftersom att man i annat fall hade kunnat skylla på eftersläpning i friskförklarandena t.ex. Möjligen att man glömt/missat att anmäla alla som blivit friska isf.

Vid månadsskiftet till mars låg andelen döda av de avslutade fallen på 6%. 10:e mars låg det kvar på 6%. Men sen börjar det hända något. Den 20:e mars dör 11% och nu ligger andelen på nästan 18%. Observera att detta är avslutade fall, inte pågående fall. Men eftersom alla smittade förr eller senare kommer att sluta i antingen friskförklaring eller död, och andelen döda där är 18% och ständigt stigande så är det oerhört alarmerande.

Det enda som kan vända på detta är om de smittade helt plötsligt blir friska och med minskad andel döda, vilket skulle gå rakt emot vad statistiken nu pekar på. Verkar inte så troligt. Snarare så att fler kommer att dö när kapacitetstaket inom vården är nådd, vilket är mycket snart.

Sammantaget tror jag att folk har underskattat andelen som dör... en riktigt grov underskattning dessutom. Vi har liksom inte sett virusets fulla potential ännu, men eftersom siffrorna från avslutade fall börjar komma in nu så ser framtiden verkligen inte ljus ut. Sen förstår jag att myndigheter inte gärna pratar om det - dom vill ju undvika total panik.
Bra att du håller koll på globala siffror. Var gör du det på enkelt sätt? Är det den här andelen du menar : dagligen rapporterat döda/(dagligen rapporterat döda + dagligen rapporterat friskförklarade) ?

Betänk att vi inte har haft kontinuerlig tillväxt av globalt antal smittade hela tiden. Kina bekämpade smittspridningen så väl så att att vi antagligen hade en period hade en minskning av antal nya smittade per dag. Syns som ett minimum i Johns Hopkins runt 20:e feb av de globalt konstaterade fallen. Dvs runt den 1a mars, har inte resten av världen så många avslutade fall än, och det är dödsfall (nu få - peaken i dödsfall är passerad) från Kina och friskförklarade (nu många) från Kina vilka troligtvis dominerar de globala avslutade fallen. Detta kanske gäller ungefär till den 10e mars.

Det som "började hända" var nog att efter den 10e mars började resten av världen dominera de avslutade fallen. Nu kanske det är Spanien och Italien med mättad sjukvårdskapacitet som dominerar det avslutade fallen. Ja, det är oroväckande. 18% döda av de globalt avslutade fallen är mycket. Hoppas det sjunker. Det finns ändå ett par länder som kommer bidra med lägre andel döda av de avslutade fallen. T ex Tyskland. Vi får se var USA hamnar.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_coronavirus_pandemic_in_mainland_C hina#Statistics
Citera
2020-03-29, 07:49
Medlem
petnomis avatar
Citat:
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !
Tack för en bra sammanfattning av AT uttalanden, det tog säkert en stund att göra detta så återigen tack.
Citera
2020-03-29, 07:50
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Okej. Kollat runt endel.. enligt fhm ska barn och familj till coronasmittade gå till skola/jobb som vanligt. Va i helvete?! Ska jag skicka iväg mitt barn till en skola fylld med eventuellt asymptomatiska barn som VET att någon i familjen har viruset? Detta är HELT ABSURT.

Det är groteskt. FHM är en pajasmyndighet med ett tydligt syfte - smitta ned så många som möjligt. Det är mötet mellan föräldrar och lärare som kommer driva smittspridningen. Att barn ofta får milda symtom är irrelevant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Okej. Kollat runt endel.. enligt fhm ska barn och familj till coronasmittade gå till skola/jobb som vanligt. Va i helvete?! Ska jag skicka iväg mitt barn till en skola fylld med eventuellt asymptomatiska barn som VET att någon i familjen har viruset? Detta är HELT ABSURT.

Absurt, ja definitivt. Helt sinnessjukt dessutom.
Dock är det fint att vi alla kan välja att inte göra som psykopaterna på FHM uppmanar till.

Alla har inte den möjligheten kanske någon säger? Visst kan det vara så, men då får man också skylla sig själv som har det så dåligt ställt att man inte har råd att vara självständig. Det är liten tröst nu att en dålig karaktär tidigare i livet nu tvingar in sina barn i en dödsfälla.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Aldrig påstått att det är en "fullständigt utförd trial". Väntar man på det väntar man för länge. T o m på Sahlgrenska ger man både klorokin (och remdesivir) redan nu.

Du undrade om vilka de verksamma mekanismerna var.

Tror ingen pratar om en bot utan att i kombination med andra antivirala får ner virusreproduktionen i kroppen så att patienter lättare återhämtar sig.

Här är lite fler funderingar på hur det fungerar:

https://abcnews.go.com/Health/chloroquine-malaria-drug-treat-coronavirus-doctors/story?id=69664561

https://www.the-scientist.com/news-opinion/is-hype-over-chloroquine-as-a-potential-covid-19-therapy-justified--67301

I den här artikeln om blodplasma-behandling nämner de att New York startat upp försök med att använda kininpreparat förebyggande till grupper (läs sjukvårdspesonal m fl) som arbetar med smittade.

https://edition.cnn.com/2020/03/25/health/coronavirus-blood-plasma-treatment-fda/index.html

Lägger du ihop alla studier som publicerats så pekar naturligtvis allt på att det finns en kausalitet och inte bara korrelation.

Menar du att vi skall vänta med alla de antivirala mediciner och behandlingar som nu provas tills vi jämfört med placebogrupper? Inte vidare moraliskt i de fall där allvarliga biverkningar är sällsynta vid korttidsbruk.

Klorokinin borde väl läkarna kunna skriva ut förebyggande till alla som vill ha, redan nu? Det är så pass beprövat att det knappast skadar någon i alla fall. De flesta av oss har ätit det någon gång. Det är för sent att gå och ljuga för en läkare att man ska till tropikerna nu, när det är nästan omöjligt att resa...

Citat:
Tidningarna SKRIVER om detta.. Sluta bara att läs expressen, aftonvladet och annan skitmedia. Läs läkartidningar och vårdtidningar eller tidningar som fokuserar på barn och skola så får du beta mer.

Många barn kommer tillbaka efter loven med lägre vikt än innan loven. Och har inte fått lagad mat alls av olika anledningar. En del får lite mat hos en kompis. en del av någon släkten. Så vakna upp lite och läs i de publikationer som är nichade för just dessa typer av problem. Om du förväntar dig att ex. aftonbladet skulle ta upp samhällskritik från barnläkare så är du dum i huvudet på riktigt. De skriver hellre om hur elaka svenska män är eller hur man får bort sin makeup efter en knullafton ute på fyllan.

Enbart idioter följer dagspressen och dessutom tror på det.. Du får nog mer vettigheter ut tidningar som " en din ding värld" än av svenska dagstidningar som enbart vill tjäna pengar och vara organ för statens propaganda.

Visst skriver Aftonbladet med flera snyftreportage om "barnfattigdomen", men då är det alltid i perspektivet att det är samhällets fel, och att föräldrarna gör sitt bästa. Trots att det alltid ligger ett cigarettpaket på bordet framför den stackars fattiga ensamma mamman, och hårförlängingarna, silokonläpparna och tatueringarna ser nygjorda ut...

Med detta sagt, så anser jag ändå att det mesta av verksamheten i skolorna bör stängas ned, det borde ha gjorts för länge sedan. MEN man kan göra särlösningar, som att alla barn som vill får gå och hämta ett matpaket varje dag. Eller helt enkelt att barn som lärare eller elevvård är oroliga för, får vara kvar i skolan. De kan ju sitta i var sitt grupprum, eller var sitt hörn av ett stort klassrum. Men Sverige är otroligt dåligt på särlösningar som vanligt. Alla måste göra lika.
Citera
2020-03-29, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu kan man se en tydlig trend att spridningen minskar i de flesta länder i Europa där man har infört hårda restriktioner. Inte minst kan man se det i Norge och Danmark. Även om det inte är en dramatisk nedgång så har i alla fall den exponentiella ökningen brutits.
I Sverige som inte har några restriktioner så bara fortsätter kurvan rakt upp. Det finns ingen tendens att den skulle plattas till.

Jodå. Vi har inte en brant kurva uppåt, den har redan börjat plattas ut.
Citera
2020-03-29, 07:52
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faelorg

Hur tror man att man ska minska smittan om man inte kontrollerar smittspridare på flygplatser och tågstationer? Helt jäkla idiotiskt!
Så småningom kommer du att förstå att man inte vill minska smittan...
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Bra samman fattning av AT;s uttalanden. Bagatelliserar men tvingas ytterst motvilligt inta nya positioner hela tiden. Om inte den mannen får ett nytt jobb efter det här är Sverige mer än ett konstigt land.

Han behöver inte oroa sig, eftersom han får en hyfsad pension om han går redan nu. Det går inte att komma åt honom, är jag rädd...
Citera
Medlem
Jag begriper inte. Hade Sverige plötsligt NOLL nya rapporterade dödsfall igår???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in