Nu blir det jädrigt OT men men..
Citerar mig själv,
Citat:
Hade jag varit beslutsfattare hade jag gjort ALLT som stod i min makt för att iallafall kunna säga att jag gjorde mitt bästa. Det kan nu inte Tegnell och regeringen säga, dom har testat en strategi från en teoretisk modell som resten av världen har förkastat. Politikerna i resten av världen lyssnade inte på sina statsepidemologer och valde att göra det mest mänskliga, kämpa med alla till buds stående medel även om utfallet var osäkert.
Ni vet under kalla kriget när militären och högern (mörkblå och brun) misstänkte att vänstern skulle lägga sig platt för en sovjetisk invasion
I soldathandboken står det ju (fritt ur minnet) alla man skall kämpa med alla till buds stående medel så länge man kan och att alla uppmaningar till kapitulation är falska.
Titta hur Sverige agerar i detta krig, titta hur Sverige agerade under flyktingkrisen osv. osv.
Man kan ju gissa att dom hade sagt, vi låter Sovjet invadera för det blir minst lidande och beordrat kapitulation direkt.
man hade förhalat mobilisation, ÖB hade maskerat mobilisationen som utökade övningar ändå och hemvärnet hade skitit i vilket och mobiliserat. Sen hade regeringen in i det sista förnekat att det blev krig för att sen direkt gå ut och säga att för att förhindra massdöd så kapitulerar vi, det minst dåliga alternativet.