2020-03-29, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
50-100 gånger mer än vad som bekräftats tror jag är ett rimligt antagande. Det skulle betyda att vi är uppe i 150 - 300 k smittade i samhället.

Det låter mycket
Citera
2020-03-29, 01:02
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men reagerar du inte själv på hur du uttrycker dig. Vidrigt, även om du försöker smyga in det i nåt slags låtsasexpertspråk så skiner skiten inom dig igenom.
Är det ditt sätt att reagera för att du får mothugg utav människor som har känslor för och bryr sig om sin nästa?

De där 889 är människor, inte en jäkla siffra.
Då har du inte förstått hur statistikrapporteringen går till.
Kolla upp detta och återkom.

Och tycker du 889 liv är mycket så kommer du bli väldigt väldigt överraskad kommande tid.
Citera
2020-03-29, 01:03
Bannlyst
Vi kommer få det alla. Ju förr - desto bättre?!?
Citera
2020-03-29, 01:03
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror faktiskt inte det. Det verkar som att detta viruset måste komma in i lungorna. Skulle man peta in det i ändtarmen (eller slidan eller urinröret), så skulle det inte kunna ta sig till lungorna - där det gör sin skada. Har jag förstått det.
Ändtarmen? Jo, faktiskt. Du hittar säkert "anal swab" om du googlar.

Slidan eller urinröret? Knappast om inte ditfört för hand (eller med tungan).
Citera
2020-03-29, 01:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte så säker på att Corona kommit till Nordkorea än. Visserligen står Nordkorea ganska nära Kina, men det är ändå på marginalen. Så särskilt mycket utbyte har de inte.

Det begränsade antalet turister som tas emot har inte heller så mycket med den lokala befolkningen att göra.

Så kan nog vara noll fall.

Om det inte har ändrats så jobbar många nordkoreaner i Kina, läst 120.000 någonstans?

Arbetspendling någonstans samt stort handelsutbyte, så nog bör det finnas stor risk för att smittan kommer in i Nordkorea tycker jag.
Citera
2020-03-29, 01:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Du kikade väl på länken;?) Var ju så att säga lite satir bakom den

https://ibb.co/R9HjtZv

Ja det fattade jag med. Men Nordkorea har varit på tapeten ett par gånger i den här tråden.
Citera
2020-03-29, 01:06
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja om du är ung. När du är vuxen kan den vara jäkligt nasty! Jag fick den som vuxen, av mitt ena barn, det var ingen trevlig upplevelse kan jag tala om.
Då kan du inte räknas som vanlig.
Varför fick du den inte som barn, gick du inte på dagis eller i skola?
De flesta föräldrar passar på att låta barnen leka ifall någon har vattkoppor just för att detta är en bra sjukdom att pricka av.

Men ok, ingen trevlig sjukdom för vuxna-uppfattat.
Heller ingen vanlig.
Citera
2020-03-29, 01:06
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Hur vet du att mänskligheten inte är hotad? Finns ju inte ett enda teckna på avmattning de blåljugande kineserna undantagna.
Elementärt, min käre Watson.

Det är inte bara kineserna som rapporterat låg mortalitet för personer i reproduktiv ålder.

(Två promille för folk under 40-årsstrecket.)
Citera
2020-03-29, 01:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Men torrhosta eller hosta/nys överlag blir inte alltid droppar, eller? Då måste det flyga ut en droppe med slem från munnen när man nyser/hostar/pratar?

Ta en dag när solen lyser in. Sätt en person mitt i solskenet, sätt dig själv till höger eller vänster och be en person prata om något den gillar. Du kommer se ett sprutande av aerosoler bara av att den här personen pratar. Kan du få den att nysa så kommer du att bli chockad. Inte något för den klenhjärtade i dessa tider.
Citera
2020-03-29, 01:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Hur vet du att mänskligheten inte är hotad? Finns ju inte ett enda teckna på avmattning de blåljugande kineserna undantagna.

De allra flesta behöver inte sjukhusvård, de allra flesta överlever sjukdomen, helt övertygad om att mänskligheten inte är hotad av Covid-19.

Jag har ingen lust att älta det här med dig, gish-galopp varning, så tack för kommentaren, du kan få sista ordet.

Hej hej
Citera
2020-03-29, 01:09
Medlem
Coronamans avatar
Nordkorea
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte så säker på att Corona kommit till Nordkorea än. Visserligen står Nordkorea ganska nära Kina, men det är ändå på marginalen. Så särskilt mycket utbyte har de inte.

Det begränsade antalet turister som tas emot har inte heller så mycket med den lokala befolkningen att göra.

Så kan nog vara noll fall.
Nordkorea mörkar sannolikt sina coronafall, både vad gäller smittade och döda.

Enligt en nyhetsorganisation i Sydkorea rapporterades tidigare att 200 soldater dött av corona och ytterligare 4 000 personer satts i karantän. Detta enligt en referens i Business Insider tidigare i mars. Samma tidning hade en artikel från 26 mars om att Nordkorea vill ha hjälp rörande coronaviruset, samtidigt som landet utåt förnekar några coronafall.

Frågan är vad de har för coronasiffror i Nordkorea.

https://www.businessinsider.com/almost-200-north-korean-soldiers-died-coronavirus-2020-3?r=US&IR=T
https://www.businessinsider.com/coronavirus-north-korea-secretly-solicits-aid-publicly-denies-infections-report-2020-3?r=US&IR=T

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_North_Korea
Citera
2020-03-29, 01:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det vet man väl visst. Bara en procent eller så dör. Alltså överlever nånstans runt typ 99 %. Alltså är inte mänskligheten hotad. Avmattning kommer helt naturligt när allt fler smittas och får milda eller omärkbara infektioner, för det bygger upp immunitet och det stackars viruset börjar få allt svårare att hitta nån att föröka sig i. Så det dör ut likt en utrotningshotad art, och vi får hålla minnesceremonier och sörja dess frånfälle och sätta upp en minnessten eller nåt.

Det man förväntar sig är en s-kurva över totala antalet fall. Den ser exponentiell ut i början men det brukar inte kunna hålla i sig. I mitten på s:et är kurvan linjär, det är då man har ungefär lika många fall varje dag, dvs ett stabilt tillstånd. Det är väl det man kallar peaken. Eller toppen om man vill tala svenska.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-03-29 kl. 01:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in