2020-03-29, 00:57
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet vad du menar, jag gör ju liknande. Men när man läser och ser vårdpersonalen kan man på något sätt inte låta bli att hoppas på det bättre även om man vet inuti att det blir värre. Det gör ju att man känner sig dum, denna underliga konflikt man då upplever. Att känna sig dum gör mig inte så mycket, det betyder att man utvecklas.

Men du har rätt, utan folk här som drar upp olika domedagscenarion eller kommer med övertygande fakta skulle ännu fler sova och inte bry sig, rädsla fyller en funktion bara den inte bli för stor. För det sista där är det också bra med en del som pekar ut felaktigheter och man får väl hoppas dom flesta av dessa inte ser det som en vanlig förkylning längre. Den här tråden man följt varje dag nu sedan den skapades den 17 januari och det är synd att inte fler läste och tog det på allvar tidigt. Det blir ett viktigt historiskt dokument för framtiden levererad av fb, det enda (eller största åtminstone) fria forumet svenskar har på vårt språk.

Exakt, nu skrivs historia och våra barn kommer läsa om detta i århundraden, det har jag skrivit tidigare och i våra historieböcker kommer det finnas utlägg från FB gällande att det vara bara en influensa.
Citera
2020-03-29, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
"Forskning" är inte att tala om i detta läge, allt går för fort för att forskning ska ha en chans att ligga före som jag ser det. Jag tar in mycket information men kan inte minnas detaljerna kring allt, någonstans har jag snappat upp just information om att även djur kan smittas av corona.

Vad jag förstår var det en del osäkerhet kring dom rapporterade påstådda fallen, hoppas nu inte folk får för sig att katter eller hundar är smittspridare. Dom har det tufft nog ändå.
Här är en veterinärs bedömning av det om någon är intresserad.
https://www.youtube.com/watch?v=rOuqHRKIEYc

Citat;
if the virus was transmissible to animals then we should be seeing tens of thousands of cases, not two or three.
The fact that we are not demonstrates that cats and dogs are not routinely infected by COVID-19. Of course, as with all things evidence-based, as new evidence comes out, this may change. If we were to see several thousand animals test positive, with tests being done by trained staff and processed correctly THEN there would be a real concern.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Eller röven, glöm inte det.

Jag tror faktiskt inte det. Det verkar som att detta viruset måste komma in i lungorna. Skulle man peta in det i ändtarmen (eller slidan eller urinröret), så skulle det inte kunna ta sig till lungorna - där det gör sin skada. Har jag förstått det.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, visst är det tråkigt, men det är totalt omotiverat att ha lockdown stup i kvarten för att människor riskerar att dö, hela mänskligheten är inte hotad.

Känslokall?

Nej, inte ett dugg, dock har jag lite perspektiv på saken.

Vi har inte lockdown tre månader om året varje år för att förbättra luftkvaliteten så att färre dör i cancer och luftvägssjukdom, och det handlar om rejält många fler än som riskerar att dö av Covid-19.

Hur vet du att mänskligheten inte är hotad? Finns ju inte ett enda teckna på avmattning de blåljugande kineserna undantagna.
Citera
2020-03-29, 00:59
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nej men när det är kanske är 8 personer i produktionen totalt(3 gäster och programledare) och några kameramän så såg avståndet väldigt märkligt ut. Normalt så håller inte folk sådana avstånd och det kommer från kvinnan som ändå ser det som en mild sjukdom. Iallafall till en början
Är väl bra att föregå med gott exempel.
Med reservation för att jag själv inte sett programmet.

Men vidtar folk rekommenderade skyddsåtgärder kommer det se lustigt och ovant ut men det är bara att svälja det om det handlar om åtgärder som gör nytta.
Citera
Medlem
karamazows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vänta tills viriuset får fäste i afrika och sydamerika, fyfan ingen av oss kunde ana detta i slutet av December... Vi måste kämpa.

Får smittan fäste i Lagos kan det bli fullständig kaos. En mångmiljonstad och ekonomiskt epicentrum till och med notoriska, orädda globetrotters helst undviker. Förstärkning lär isf krävas, milt uttryckt.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vattkoppor är absolut inget en vanlig frisk människa behöver vaccinera sig mot, detta är en oerhört mild sjukdom, även jämfört med Covid19.

Ja om du är ung. När du är vuxen kan den vara jäkligt nasty! Jag fick den som vuxen, av mitt ena barn, det var ingen trevlig upplevelse kan jag tala om.
Citera
Medlem
exexexexs avatar
Citat:
Varför dessa "balkongflygningar", jag förstår inte riktigt sammanhanget?
Att dom gjorde sig av med sina husdjur genom att dumpa dom från balkongen
Citera
2020-03-29, 01:00
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, visst är det tråkigt, men det är totalt omotiverat att ha lockdown stup i kvarten för att människor riskerar att dö, hela mänskligheten är inte hotad.

Känslokall?

Nej, inte ett dugg, dock har jag lite perspektiv på saken.

Vi har inte lockdown tre månader om året varje år för att förbättra luftkvaliteten så att färre dör i cancer och luftvägssjukdom, och det handlar om rejält många fler än som riskerar att dö av Covid-19.
Tre-månaders lockdown hjälper väl knappast mot cancer! Du skulle kanske lyssna på Greta.
Det är inte läge för att försöka leka slängd i käften när det handlar om nåt så allvarligt som en pandemi.
Väx upp!
Citera
2020-03-29, 01:01
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Varför dessa "balkongflygningar", jag förstår inte riktigt sammanhanget?

Det var så här att när folk började bli sjuka och ingen visste vad som egentligen hände så spreds det rykten, vem och vad smittar oss?
Det kom då ett rykte av många att det var husdjuren som smittade därav så dumpades husddjuren.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror faktiskt inte det. Det verkar som att detta viruset måste komma in i lungorna. Skulle man peta in det i ändtarmen (eller slidan eller urinröret), så skulle det inte kunna ta sig till lungorna - där det gör sin skada. Har jag förstått det.

Du har nog rätt. HIV är ju ett helt annat typ av virus som angriper immunförsvaret.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inte så säker på att Corona kommit till Nordkorea än. Visserligen står Nordkorea ganska nära Kina, men det är ändå på marginalen. Så särskilt mycket utbyte har de inte.

Det begränsade antalet turister som tas emot har inte heller så mycket med den lokala befolkningen att göra.

Så kan nog vara noll fall.

Du kikade väl på länken;?) Var ju så att säga lite satir bakom den

https://ibb.co/R9HjtZv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in