2020-03-28, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Kommentar från väninna på Facebook säger att de var på Operan i början av mars.
Tror man att hon blev smittad på Operan, eller varför kommenterade väninnan?
Citera
2020-03-28, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jämfört med vadå?
Jag är statistiker så tänk igenom ditt svar.

Om du menar jämfört med Sverige så blir jag mörkrädd.
Då ber jag dig att göra en sinnesundersökning.

Naturligtvis för att de ligger ca en månad fram i statistiken.

Kollar du döttsfall per miljoninvånare från dödsfall nr 1 är vår dödsdallskurva dubbelt så brant som Italiens. Hoppas verkligen du menade något annat.
Jämfört med resten av Europa, rena gissningar hur många dagar efter i före ena landet ligger efter det andra, första dödsfall som mätmetod? Eeeeh think not, är du en gissande statistiker?
Citera
2020-03-28, 23:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Om inga fler blir smittade (karantän av friska)* kommer smittspridningen upphöra när den brunnit ut i de som redan hunnit bli smittade till dags dato.

*karantän är inte idiotsäkert. Det finns många idioter som inte kan hålla karantän och smittar ned sig själva genom enfald.
Idioterna är de sista du behöver bry dig om!!!

För det finns drösvis med läkare, sjuksköterskor och andra som kan vara smittade och sprida virus utan att vara märkbart sjuka. Massor av folk kommer faktiskt att fortsätta jobba. Det kommer att gå bussar och tunnelbanor för att transportera viktig arbetskraft, mat kommer att produceras och distribueras och säljas för alla måste äta. Massor av ställen behöver städas, mer än normalt till och med. Hur mycket virus tror du inte sprids av alla dessa människor som kan smitta utan att ha symptom? Och alla smittade går sen går hem till sin familj och smittar ytterligare några.
Citera
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tegnell vet givetvis också att massvaccinering av friska barn och unga bara görs med vaccin som testats i årtionden.

Vaccin är skitfarligt, det ändrar permanenta tillstånd i kroppen. Minsta fel kan ge allvarliga skador. Tänk t.ex. om var tionde barn blev sterilt, eller stannade i växten, eller utvecklade annan lungsjukdom på sikt?

Ett experimentellt vaccin om 12 månader, det kan man ge till en 85-årig manlig rökare i Lombardiet, eller kanske sjukvårdspersonal, men inte till ett barn som i 99.9% av fallen bara blir lätt förkyld av Covid-19.

Så att friska 30-åringar går och väntar på ett vaccin är bara okunskap. Man kommer i så fall bara vaccinera riskgrupper, och låta resten smittas.

Precis så, att Trump på PK orerade om att vaccin redan var på gång och att de skulle skippa vissa testfaser och skynda på det måste fått folk på hälsomyndigheten där borta att sätta kaffet i halsen. Jag skulle aldrig nånsin vaccinera mina barn mot covid-19 i närtid, fan jag har ju inte ens vaccinerat dem mot vattkoppor för jag inte riktigt litar på det. En kontrollerad (nåja) spridning där vi unga friska tyvärr får agera vågbrytare tror jag på.

Men såklart att det är läskigt som fan. En kompis, 45 år, frisk och utan underliggande sjukdomar, har precis kommit hem efter att ha legat 14 dagar med andningshjälp. Jag säger inte att detta blir en enkel resa.

Den stora skandalen är ju att sjukvården saknar beredskapslager av munskydd och andra säkerhetsprodukter. Där finns det fog att rikta skarp kritik mot FHM tycker jag.
Citera
Medlem
Citat:
Om inga fler blir smittade (karantän av friska)* kommer smittspridningen upphöra när den brunnit ut i de som redan hunnit bli smittade till dags dato.

*karantän är inte idiotsäkert. Det finns många idioter som inte kan hålla karantän och smittar ned sig själva genom enfald.

Detta är ett virus som fått en stor spridning, vi får leva med under lång tid, och det kommer tillbaka. Även om du haft en lockdown.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Hög luftfuktighet innebär att viruset får svårare att färdas långt vad jag har läst?

En nysning kan ge en luft/dropp kaskad med en flödeshastighet på 120/160 km/h, vilket lär borga för ordentlig räckvidd, helt utan hjälp av aerosoler aerosoler.
Citera
2020-03-28, 23:41
Medlem
Avriles avatar
Kerstin Berentz död i C-19
https://www.expressen.se/nyheter/radioprofilen-kerstin-behrendtz-dod-i-corona/
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det är inte uteslutet. Virus muterar hela tiden, speciellt under en pandemi. SARS-CoV-2 kan mycket väl mutera till en mycket farligare variant. Allt beror på omständigheterna och huruvida mutationen är gynnsam för smittspridningen.

Hög dödlighet är dåligt ur virusets perspektiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Aftonbladet skrev om att utländska medier kritiserar sveriges metoder mot Corona.
När man sen läser facebook kommentarerna blir man riktigt rädd.
Hur mjuka i hjärnan är folk!?
Majoriteten av vår befolkning tycker alltså på riktigt att allt sköts bra och rätt av Tegnell och vår regering.
HJÄLP!
Har folk slutat att tänka helt själva!?

Man behöver inte tycka att allt är fel men att köpa alla floskler rakt av och bara lita på att vi i sverige ska veta bäst i typ hela världen... ja jag tappar ord.

Han hoppas att de är Aftonbladet som trollat bort all kritik och att det inte är så stor majoritet av befolkningen som där som är heöt blinda.

Jag hinner inte läsa allt här i tråden men har det noterats att det finns en Anders Tegnell fanclub på Facebook. Den är riktigt läskig och man får sekt-känsla när man läser där. De trycker till och med upp t-shirts med trycket ”All makt åt Tegnell - vår befriare”. Har aldrig sett på maken till galenskaper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Intressanta siffror på "closed cases".

På 2 veckor har antalet döda ökat från 8 till 18%.

Någon äcklig Tegnell-dickrider som vill kommentera?
Dels så är det en eftersläpning med antal döda, eftersom de som dör nu är såna som diagnosticerats för fler veckor sen.

Sen så är det oklart vad kriterierna är för att friskförklara någon.
Citera
Medlem
Coronamans avatar
112 dödsfall i corona i Sverige alltså bekräftade.

De 2 senaste bekräftade dödsfallen i Sverige (från idag 28 mars) är från Region Sörmland.

Det handlar om två personer äldre än 70 år vilka hade underliggande sjukdomar.

Region Sörmland har 16 dödsfall i corona sammanlagt.
Citera
2020-03-28, 23:42
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du syftar till att alla går och väntar på vaccin?

Nä det säger jag inte utan det är så det har fungerat hittills, jag väntar inte på ett vaccin utan att sjukvården kommer på ett bra sätt att motarbeta det som folk dör av för alla behöver inte ett vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in