2020-03-28, 21:07
Medlem
Jag funderar nu när våra kära Fhm och socialstyrelse misslyckats trots varningar redan i januari att fixa fram skyddsutrustning.

Varför använder vi inte inhemsk industri som nu ändå permiteras till att skapa skyddsutrustning.
Temporärt Tvångs övertag av Getinge och bara sköta produktion av respiratorer för inhemsk konsumtion.
Samt tvångs överta det företag i sjuhäradstrakten som producerar skyddsmasker(tidigare nämnt namnet i tråden) och göra likadant.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Belgien följer i Frankrikes fotspår och förlänger sin lookdown i två veckor. De följde även Frankrike vad gäller skolstängningar.

https://www.euractiv.com/section/coronavirus/news/belgium-extends-covid-19-lockdown-by-two-weeks-until-19-april/

Men det har knappast hjälpt belgarna:

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/

Observera att Belgien endast har någon miljon mer invånare än Sverige.

Belgien fick sitt första officiella covid-19 fall den tredje februari, alltså några dagar efter Sverige.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
(Se den högra kolumnen)

I UK skulle man se ett slutgiltigt dödstal för covid-19 på 20 000 som ett bra siffra. Jag skulle se ett slutgiltigt dödstal för Sverige på mer än 2000 döda som ett misslyckande.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Glömde det här:
När Stockholm behöver vårdplatser som mest väljer den grön-blå majoriteten i landstinget att sälja Bromma Sjukhus till privata fastighetsbolaget Vectura, ägt av Wallenbergs maktbolag Investor. En av de ledande personerna i Vectura är förra sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt.
Säljare är Irene Svenonius, finansregionråd i Stockholm. Affären stöds helhjärtat av Miljöpartiet.
M-duon Svenonius och Reinfeldt samarbetade om vårdkatastrofen Nya Karolinska Sjukhuset (NKS). Nu har paret också gjort upp om Bromma sjukhus. Sjukhuset, med 110 vårdplatser och med specialkunskap om vård av äldre patienter, säljs för 570 miljoner.

Yes..

Många har berikat sig rejält, på vad skattepengarna byggde upp en gång i tiden. "Lagen" gjorde det möjligt..

Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ja men se där du har ju identifierat packet. Så sjukvård det är en lukrativ bransch, så när rätt regering satt så förändrades all vård i Sverige och nu skördar dom profiten.

Oh-yeah..

Blir inte förvånad om samma vampyrer har intressen i försäkringsbolag även.., så mera privatiserande inom vården leder till att sluta cirkeln om x antal år. En ny Reinfeldt.., och det närmar sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Uppenbarligen hittar det andra vägar eftersom stoppade flyg inte har visat sig ha någon bevisad effekt.
Länk till studie som visar att det inte har någon effekt?

Stoppar man resenärerna så stoppar man smittan. Virus kan inte förflytta sig på egen hand.
Citera
2020-03-28, 21:08
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
HAHAHAHAAH ok jag ger mig!!! Mina källor måste vara förlegade då. Hört så kallade experter säga det rätt ut på TV med. En snabb googling visar det också på sina håll. Kan ju vara så att jag missförstår "luftburet" också. Trodde aerosolsmitta var luftburen smitta hehe...
Ja vad som är luftburet är ju en definitionsfråga. Hur lång tid tar det för viruset att falla 1 meter mot marken i fritt fall?
Citera
2020-03-28, 21:08
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om man aerosolgenererar en lösning med viruset kommer det hänga kvar i luften längre. Det är känt sedan tidigare för andra luftvägsvirus, och därför måste man ha andningsskydd för sådana procedurer på sjukhus.

Ja Exakt.

Problematiskt.
Citera
2020-03-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Jag är livrädd att jag skall dö i dubbelpipig lunginflammation trots att jag är bara 38 år.

Jag väger just under 100. Lite förhöjt blodtryck.

Har dödsångest
Trodde du att du va odödlig för 5 veckor sedan? Dubbel lungpaj kunde du åkt på då också.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Så tragiskt när allt han ville var att hjälpa till

Adil El Tayar, 63, är den första kirurgen som smittats på jobbet att avlida i covid-19 i Storbritannien, rapporterar The Guardian.
Han dog under onsdagen efter att ha vårdats på ett sjukhus i London.
Adil El Tayar jobbade med organtransplantationer och anmälde sig som frivillig för att jobba inom den av coronaviruset hårt belastade sjukvården – då smittades han själv av viruset. (Expressen)
En tanke: Om läkare smittas av corona av sina patienter, hur många patienter kommer då de coronasmittade läkarna inte att smitta med corona? Man begråter läkarna som smittas, men inte de patienter som de smittar. It's a two-way street! Massor av sjukvårdspersonal smittas, hemma, på stan eller på jobbet, och så för de smittan vidare till alla sina patienter. Sjukhusen blir till smitthärdar, och smittan går båda vägarna mellan personal och patienter.

Massor av läkare kan ha smittat patienter som inte var coronapatienter, långt innan man började vakna upp över coronaspridningen. Samma sak med sjuksköterskor. Och sen har patienterna gått hem och smittat sin familj, som i sin tur smittat grannar och vänner och kassörskor och alla andra de kommit i kontakt med. Det går båda vägarna.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-03-28 kl. 21:12.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Jag är livrädd att jag skall dö i dubbelpipig lunginflammation trots att jag är bara 38 år.

Jag väger just under 100. Lite förhöjt blodtryck.

Har dödsångest

Tror du kan lugna ner dig om du inte varit föremål för någon smittad som hostat eller nyst rakt ut mot dig.
Håll dig borta från människor bara och avstånd och rena händer så lugna ner dig. Du skall läsa fakta ingenting annat.
Citera
2020-03-28, 21:10
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Nej. Nej nej nej. Du förstår ju inte.

Ligger du redan för döden, tex. Med terminal cancer och får en luftvägsinfektion och du dör. Så är det inte corona som dödat dig. Du låg redan på en AVA klinik och man väntade i princip på att du skulle dö. Du har inge månader kvar o leva, inte ens veckor.

Det är med andra ord inte corona som dödat dig.

Detta är en fullt eimlig rapportering.

I Italien rapporterar de ALLA som döda pga. Corona

Vi har en global pandemi, tiotusentals dör och vi behöver all möjlig information. Pandemins ursprungsland Kina ljuger redan om allt möjligt vilket gör det svårare att bekämpa viruset.
Och sen ska Tyskland leka paragrafryttare och smartskallar medan världen undrar varför de har så få dödsfall? Italien 10000 döda, Tyskland 400. Anledningen: nej tyskarna har inte superstarkare gener eller super duktiga läkare. Tyskland sorterar främst underliggande sjukdomar som dödsorsak, inte corona.
I mina ögon låter det som att de vill att siffrorna ska bättre ut, dvs precis samma anledning varför Kina ljuger och hemlighåller. De vill framstå som bättre och jätteduktiga till skillnad mot omvärlden.
Senast redigerad av stone_sleeper 2020-03-28 kl. 21:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag vet. Det jag försökte säga var, att under den tiden då myndigheterna inte ville godkänna dem för att de inte ansågs vara tillräckligt bra, så hade det ändå varit bättre att ha de maskerna än inga masker alls. ÄVEN om de inte hade varit tillräckligt bra enligt EU.
Enig!
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Det är inte frågan om maskerna var bra eller inte. Grejen var att de saknade nån EU-märkning då de togs i bruk innan Sverige gick med i EU. Det hela gällde bara nån formalitet som man nu till slut struntat i. Maskerna håller mycket hög kvalitet så det handlade bara om byråkrati.
Det er veldig trist at de ikke tok i bruk de maskene med en gang det var behov for de.

Her er en annen sak som jeg ikke forstår:

"I torsdags förra veckan sänkte Socialstyrelsen sina krav på skyddsutrustning inom vården. "

"Munskydd ska inte längre vara standard. – Man ska ha klart för sig att svårt sjuka coronapatienter fräser, spottar och hostar rakt ut. Det är inte bara tre virus som åker ur dem – det är tre miljarder, säger Björn Olsen, överläkare och professor i infektionssjukdomar, som reagerar kraftigt på beskedet. "

"Tegnell: ”Även för höga skyddsnivåer kan vara ett problem”
https://www.expressen.se/nyheter/sankta-krav-pa-skydd-for-varden-omoraliskt/

Hvorfor ble kravene om skyddsutrustning senket? Var det ev fordi det var mangel på munnskydd?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Kan flyga 3-4 meter och hänga kvar som ett moln i slutna utrymme i upp till 30 minuter vid hög luftfuktighet. Viruset är mycket smittsam pga den stora mängd viruspartiklar som emitteras.
Hög luftfuktighet innebär att viruset får svårare att färdas långt vad jag har läst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in