2020-03-28, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Vidtar man inga åtgärder blir det så.
Skitsnack, möjligen var Italien inte förbereda men Spanien var lika förbereda som Tyskland, så frågan kvarstår
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Varför har Italien Spanien 5 gånger högre döda per miljon invånare?????

Jämfört med vadå?
Jag är statistiker så tänk igenom ditt svar.

Om du menar jämfört med Sverige så blir jag mörkrädd.
Då ber jag dig att göra en sinnesundersökning.

Naturligtvis för att de ligger ca en månad fram i statistiken.

Kollar du döttsfall per miljoninvånare från dödsfall nr 1 är vår dödsdallskurva dubbelt så brant som Italiens. Hoppas verkligen du menade något annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Du fattar inte? Då har du problem, eller är du full?

Läkaren ska inte behöva skrika sig hes, utan det är regeringen med Löfvén imspetsen som ska utfärda direktiv.
Att Löfvén ”uppmanat” har uppenbarligen inte hjälpt, vilket inte förvånar mig.

Är du trött så tycker jag att du ska få och lägga dig. Du verkar förvirrad då artikeln om läkaren tydligen var (host-host-harkel) ”propaganda och desinformation”. Du kanske blir klarare i skallen efter en natts vila. Glöm inte att ställa fram klockan, vi går över till sommartid.

Såja, andas min vän. Du har missat att jag själv kopierade texten och lade in i mitt svar till dig? Det är alltså inte den här personens text jag kallar ”propaganda och desinformation”. Jag skrev också att det var en viktig text för alla att läsa för att så få en inblick i hur det kan vara för dem som jobbar på intensiven med vård av covid-19-patienter. Det jag reagerade på var din kommentar i ditt inlägg som luktade den gamla vanliga "Löfvén gör ingenting. Den där djälva rikssvetsarn måste komma med direktiv!!!" Uttjatat och meningslöst.
Åtgärder sätts förresten in nu. Över 1000 personer med tidigare erfarenhet av att arbeta inom sjukvården har anmält sitt intresse att gå en snabb utbildning i intensivvård för att så fort som möjligt kunna hoppa in och hjälpa sjukhusen. Visst är det bra?
Senast redigerad av BourbonStreet 2020-03-28 kl. 23:47.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klonky
Nej det kommer inte gå åt helvete för Sverige. Några kommer att dö, men det gör det hela tiden. Skillnaden är att de flesta andra kriser och katastrofer är inprisade av både samhället och ekonomin, när Corona också är det oavsett vad som händer, vaccin, flockimunitet eller att gamla och sjuka bara dör. Så kommer samhället återgå till det normala. Även om det kommer att ta tid innan de ekonomiska efterverkningarna är helt återställda.

Människan vänjer sig helt enkelt.

Men då är du alltså helt okej med att dina föräldrar, dina mor och farföräldrar, vissa bekanta osv. dör?

Möjligen andra i din närhet som kanske inte är så gamla men har bakomliggande sjukdomar?

Tar du lika lätt på detta även med det i åtanke?

Jag tror inte det finns någon som har sagt att jorden kommer gå under eller att mänskligheten kommer dö ut... men väldigt många kommer att dö.

Detta är bara BÖRJAN! Ibland undrar man inte ifall vissa tror att krisen är över nu på måndag, så så är allt tillbaka till det vanliga. Detta kommer att fortsätta månad, efter månad, efter månad. Det kommer ta år innan vi är färdiga med skiten!
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Helt rätt, så lär det nästan garanterat bli.

Men det lär man inte gå ut med tills vaccinet finns, det är heller ingen mening.

Men det finns ett stort MEN och det är de unga som får lunginflammation och i värsta fall en försämrad lungkapacitet, som vi alla vet så är det ingen influensa utan något som kan göra skada i alla åldrar.

Det bästa är ändå att isolera och bekämpa, ungefär som om vi föreställer ett ö på 100 personer och en får Covid-19, då kommer kanske 60st bli sjuka och 5st behöver IVA men sedan när alla är friska och någon har dött så är viruset utrotat. Varjefall vad vi vet nu om det inte finns kvar typ Herpes och kan blomma upp igen och skapa en ny runda.
Nu räknade jag inte med att det kan mutera men ni förstår hur man ska vinna men det innebär stängda gränser för en lång tid.
Citera
2020-03-28, 23:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du har nog rätt i att det gör inte vi heller.

Men för att vara tydlig med att Sverige inte nödvändigtvis agerar fel, bara för att alla andra länders regeringar stänger skolorna (mot experternas rekommendationer).
Tegnell berömde Kinas agerande i Kina, gällande att hantera och stampa ut ett virusutbrott.
Undrar vad som hände sedan?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kloka ord. Var har du läst dom?

Kanske du kan fantisera ihop nåt (i efterhand) som låter bättre än det de har gjort?
Kom inte dragandes med den där skrivbordsprodukten ”flockimmunitet” bara ...
Är du på puben Kalle?
För det du skriver är ganska osammanhängande.
Återkom när du mår bättre, go' kväll!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Det finns ingen jävla strategi för att rädda svenska folket. Vakna upp för fan.
Staten har bestämt att våra gamlingar ska dö.
I så fall hade man nog hellre stängt skolorna, och rekommenderat att mormor sitter barnvakt.
Citera
Medlem
barkies avatar
Intressanta siffror på "closed cases".

På 2 veckor har antalet döda ökat från 8 till 18%.

Någon äcklig Tegnell-dickrider som vill kommentera?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vidtar man en mängd felaktiga åtgärder blir det så.
Dessa har vi dragit stor lärdom från!
De gjorde ingenting innan viruset spridit sig till alla och deras morsa, sen reagerade dom.
Citera
2020-03-28, 23:39
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Hur står det då till med virusets förmåga att anpassa sig/ överleva (mutera). Är det uteslutet att detta corona-virus kan mutera till en farligare version?

Nej, det är inte uteslutet. Virus muterar hela tiden, speciellt under en pandemi. SARS-CoV-2 kan mycket väl mutera till en mycket farligare variant. Allt beror på omständigheterna och huruvida mutationen är gynnsam för smittspridningen.
Citera
2020-03-28, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Skitsnack, möjligen var Italien inte förbereda men Spanien var lika förbereda som Tyskland, så frågan kvarstår
Vad vidtog Spanien för förberedande åtgärder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in