2020-03-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
[/b]

Domaren och lekmannadomarna skall inte gå efter hurvida man till 100% kan utesluta någon annan gärningsman för att fälla en åtalad i en mordrättegång. Frågan de har att utgå ifrån när de skall fria eller fälla är "om sammanträffande omständigheter kan visa på skuld i sådan omfattning att ett åtal är styrkt."

Jo, säger inte emot.
Men, som jag förstått, kommer saken i ett litet annat läge om det ses som ett indiciemål.
”RH 1998:88
I detta fall saknades både direkt och teknisk bevisning som positivt kunde knyta den tilltalade till gärningen. Hovrätten hänvisade till NJA 1991 s. 56, och uttalade därutöver:
”Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra gärningen och att annan gärningsman kan uteslutas.”56
Ovan båda citat är frekvent refererade i praxis, och har fått stor betydelse för rättstillämparens bedömning av fall som består av struktural bevisning.”
Från en uppsats från Lunds Univers.

Har alltså inte svart bälte i bevisvärdering men skulle inte bli förvånad om Backman dammar av ett liknande resonemang.
Citera
2020-03-28, 23:19
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det verkar som om någon inte gillade att L*ena var söt ? Att hennes fina utseende skulle mosas sönder av någon konstig anledning !?
Undrar varför ?
Gör väl inget om en person är söt ?!!!!!

Nej, det ligger mycket hat bakom ett sådant här brutalt mord. Det är ofattbart vidrigt! Och hon var vacker och verkade oerhört charmig. Fruktansvärt att hon skulle träffa och falla för SD av alla män som finns i världen.

När hon väl insåg hur illa det var, så hade han redan brutit ner henne till ett vrak som inte klarade av att försvara sig eller ta sig ur detta sjuka förhållande. Han är ett monster. Det hade han varit oavsett om han hade mördat, eller inte. Hoppas att han och hans eventuella medhjälpare får ruttna i fängelset.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-03-28, 23:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Absolut, något annat är väl otänkbart. Det jag diskuterade var hur vissa deltagare med bestämdhet hävdade att våldet var riktat specifikt mot ansiktet.

Även sidan av ansiktet såsom tinningar, käkben, kindben och hjässa är ansikte.

Jag har inte följt er debatt om slag mot ansiktet, men av det som framkommer från förhöret, kan förstås att L'ena försökte skydda sitt ansikte och huvud. Hon fick därför skador och frakturer på händerna bl a ( frakturer på tumme , pekfinger och långfinger t ex. Kanske försökte hon skydda ansiktet med händerna och ansiktet är riktat mot marken?

Men huvudet och ansiktsdelarna har omfattande skador!
Om du inte tycker att tinningen, hjässa eller kindbenet tillhör ansiktet så får du tycka det.

Men hon har faktiskt även en skada rakt över vä öga som även har krossat benet under.

För mig verkar det som en stor del av våldet är riktat mot ansiktet.

Kanske fanns det många slag mot bakhuvudet som jag missade?
Citera
2020-03-28, 23:22
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, inga skador i ansiktet, eller hur?

Sen går hon in på rena frakturer då är det fraktur på högra tinningsbenet, höger
nackben, vänstra okbensbågen, vänstra ögonhålan och högra överkäksbenet."[/i]

[i]", en sårskada i den vänstra ögonregionen med underliggande fraktur"

Läs själv i FUP.
Om du begriper.

Förminska skadorna som att det inte vore något.
Fy sjutton vad vidrigt!!
Förminska skadorna? Är du helt från vettet?
Ansiktet verkar klarat dig förhållandevis bra med tankte på dom andra skadorna.
Det är av visst intresse då det talar för att GM kände BO.
Verkar som ni genuskärringar verkligen går igång på att snaska i skadorna ?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-28 kl. 23:27.
Citera
2020-03-28, 23:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Finns väl ingen i den här tråden som har förminskat skadorna? Dock är vi några stycken som helt pragmatiskt läser rapporten och du släpper på alla känslorna. Det jag vänder mig emot är alltså påståendet att någon ska ha riktat in sig på just ansiktet.

Jag funderar på hur du läser.
Det står ju uttryckligen om en mängd skador och frakturer just i ansiktet.

Du kan förminska mina inlägg genom att hävda att du själv läser pragmatiskt.
Det hjälper inte.

Det är skador i ansiktet.
Många allvarliga skador med många frakturer i ansiktet. Även rakt i vänster öga. Inte ens du kan förvränga det så att det inte handlar om ansiktet.

Hur du än vänder på det.
Citera
2020-03-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Även sidan av ansiktet såsom tinningar, käkben, kindben och hjässa är ansikte.

Jag har inte följt er debatt om slag mot ansiktet, men av det som framkommer från förhöret, kan förstås att L'ena försökte skydda sitt ansikte och huvud. Hon fick därför skador och frakturer på händerna bl a ( frakturer på tumme , pekfinger och långfinger t ex. Kanske försökte hon skydda ansiktet med händerna och ansiktet är riktat mot marken?

Men huvudet och ansiktsdelarna har omfattande skador!
Om du inte tycker att tinningen, hjässa eller kindbenet tillhör ansiktet så får du tycka det.

Men hon har faktiskt även en skada rakt över vä öga som även har krossat benet under.

För mig verkar det som en stor del av våldet är riktat mot ansiktet.

Kanske fanns det många slag mot bakhuvudet som jag missade?

Mitt fett ovan. Det är så här jag har läst tråden. Att det brakar till och sen kommer debatter som mynnar ut i ett kanske, jag tror, jag spekulerar. Mycket av det du skriver kan jag nicka instämmande åt men att skapa en trådsanning av att GM riktade in sig på just ansiktet kan vara onödigt. Vi kanske kan vara överens om att GM riktade in sig på att avsluta BOs liv. ok? Nu väntar bastun på mig.
Citera
2020-03-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja det är nog inget tvivel om att IB kommer att peka med hela handen mot mållgans och vad fasen som helst för att hitta rimligt tvivel, det är ju hans raison d'etre (för mig finns dock inget tvivel, niente, zip, nada...)
Ser redan motvilligt fram mot rundan i HR

Ja IB måste ju trots allt göra sitt jobb. Hur han, vi i tråden bedömer chanserna är ju sekundärt.
Men det visar sig vilka kort han kommer att spela.
Och vilken verkan de sedan kan få.
Citera
2020-03-28, 23:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Ansiktet verkar klarat dig förhållandevis bra med tankte på dom andra skadorna.
Det är av visst intresse då det talar för att GM kände BO.
Verkar som ni genuskärringar verkligen går igång på att snaska i skadorna ?

Jojo.
Ansiktet klarade sig utmärkt!
Det var bara nåra små frakturer i ögon hålan, käkben, kindben, tinningar, pannbenet osv. Inget som gav huvudvärk sas...

Vilka andra skador pratar du om som var värre än ansikts- och huvudskadorna som orsakade de dödliga hjärnskadorna?

Tänker du på tumfrakturen?
Citera
2020-03-28, 23:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Mitt fett ovan. Det är så här jag har läst tråden. Att det brakar till och sen kommer debatter som mynnar ut i ett kanske, jag tror, jag spekulerar. Mycket av det du skriver kan jag nicka instämmande åt men att skapa en trådsanning av att GM riktade in sig på just ansiktet kan vara onödigt. Vi kanske kan vara överens om att GM riktade in sig på att avsluta BOs liv. ok? Nu väntar bastun på mig.

Att du förminskar och försöker underminera det som skrivs som spekulationer som debatter som "brakar loss", innebär inte att det du skriver är sannare.
Vi spekulerar alla här inne, även du. Även om du försöker få det att verka som att du vet bättre.
Alla kan läsa FUP själva och bilda sig en uppfattning.

Den enda som vet exakt vad som hände är mördaren.
Att L*ena har kraftiga avvärjningsskador på händer med ärmar som är genomblöta av blod visar att hon försökt att skydda sig. Du får tro vad du vill.

Instinktivt skyddar man det känsligaste. Ansiktet är ett av de ställen som man försöker skydda.

Om L*ena inte hade haft skador på huvudet och ansiktet, men avvärjningsskador på annat ställe av kroppen hade det varit en annan sak.

Hennes ansikte har många skador, hennes händer har många frakturer.

Vad blir slutsatsen?
Vad skyddar hon tror du?

Av de omfattande skador hon har i ansiktet, och de avvärjningsskador hon har på händerna, sluter jag mig till att hon skyddar ansiktet.

Du får kalla det trådsanning bäst du vill.
Citera
2020-03-28, 23:49
Medlem
Citat:
Du kan inte ha följt många mordfall om du går igång på detta sätt. Ännu en gång poängteras i tråden, nu av dig, att våldet var riktat "rakt mot ansiktet". Hänvisa mig gärna till källa för detta. Allt som finns skrivet om skadorna påvisar att slagen förmodligen kommit från sidorna (alternativt uppifrån om BO låg ner i tex fosterställning). DÅ kan skador som redovisas uppkomma. Men nej, det är inte "rakt mot ansiktet" hur upprörd du än blir över detta.
När det gäller mitt uttryck om att polisen trissade upp stämningen mot MGM så är det faktiskt vad som sker i förhöret. Man drar åt tumskruvarna mer och mer och i just den aktuella passagen ger man honom informationen om BOs skador men responsen uteblir (min tolkning).

Hur menar du "från sidorna"? Påstår du att GM sprungit runt BO och slagit från olika håll? Eller bytt fattning mitt i pågående slagserie? Har du sovit dåligt eller har du bara otur när du tänker?

Våldet är uppenbart riktat mot framsidan av huvudet, det dom flesta av oss brukar kalla "ansiktet".
Citera
2020-03-28, 23:49
Medlem
Citat:
Du kan inte ha följt många mordfall om du går igång på detta sätt. Ännu en gång poängteras i tråden, nu av dig, att våldet var riktat "rakt mot ansiktet". Hänvisa mig gärna till källa för detta. Allt som finns skrivet om skadorna påvisar att slagen förmodligen kommit från sidorna (alternativt uppifrån om BO låg ner i tex fosterställning). DÅ kan skador som redovisas uppkomma. Men nej, det är inte "rakt mot ansiktet" hur upprörd du än blir över detta.
När det gäller mitt uttryck om att polisen trissade upp stämningen mot MGM så är det faktiskt vad som sker i förhöret. Man drar åt tumskruvarna mer och mer och i just den aktuella passagen ger man honom informationen om BOs skador men responsen uteblir (min tolkning).

Den kriminologiska och rättspsykiatriska facklitteraturen berättar samstämmigt om det typiska för svåra ansikts- och huvudskador på ett mord-eller misshandelsoffer, att det tyder på ett mycket starkt hat. Vrede och hämnd. Krossa och förgöra anletsdragen.
Citera
2020-03-28, 23:51
Medlem
Citat:
Jag har ju hakat upp mig på hundsöket. Det där enda som gjordes i LWs bostad och på hennes gata. Man sökte av ca hundra meter ner mot bullerplanket. Vet att jag fick svar från någon som var kunnig gällande jyckarna, hoppas denne finns kvar i tråden. Nu hittade jag i aktbilag 157 att man använde en specialsökhund tränad att eftersöka bl.a. likvätska och blod. I samma bilaga nämns att det är 130 meter mellan bostad och fyndplats. Hunden missade alltså LWs kvarlvor med trettio meter. Är detta vanligt? Andra högst ordinära sällskapshundar ska ha visat vittring, enligt media.

Det kan bero på vindriktningen t ex som drivit bort från sökhunden, men mot sällskapshundar när de var i närheten, så ja det är möjligt att missa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in