2020-03-28, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaraStreisand
Vilka poliser skulle det röra sig om menar du? Typ dna-forensiker..?
Du snackar ju om att spanare har koll på eventuella anstiftare/medhjälpare för att kontrollera hur de reagerar. Det innebär att helt vanliga ordningspoliser har vetskap om vem eller vilka som ligger bakom mordet.
Citera
2020-03-28, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Han vet nog vem skytten är och går ut med detta för att få det att rassla bland medkonspiratörer som polisen kan fånga upp genom övervakning. Bevisläget är nog svagt och inskränker sig till DNA-spår eller dylikt.

OM det skulle vara en svensk gärningsman som är/var antingen polis, knarkspanare eller SÄPO-man, skulle KP våga lägga fram det till allmänheten? Tål Sverige och svenskarna det?
Citera
2020-03-28, 23:01
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
OM det skulle vara en svensk gärningsman som är/var antingen polis, knarkspanare eller SÄPO-man, skulle KP våga lägga fram det till allmänheten? Tål Sverige och svenskarna det?

Sannolikheten att gärningsmannen är polis är minimal. Under tiden fram till mordet förekom det rekryteringsföretag där en skytt skulle rekryteras och det de hade gemensamt var vapenintresse och Palmehat.
Citera
2020-03-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Sannolikheten att gärningsmannen är polis är minimal. Under tiden fram till mordet förekom det rekryteringsföretag där en skytt skulle rekryteras och det de hade gemensamt var vapenintresse och Palmehat.
skytten behöver inte vara polis men männen bakom skytten kan vara poliser
Citera
2020-03-28, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Eftersom KP är konsekvent och professionell i sin roll som åklagare så skulle han givetvis göra det.

Till skillnad från idioterna som satt i utredningen innan.
Citera
2020-03-28, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 66kloksaini66
Ingen behöver vara aktiva poliser överhuvudtaget. De kan ha haft någon form av säkerhetsbakgrund.
Citera
2020-03-28, 23:18
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66kloksaini66

Det tror jag också, se min hypotes tidigare i tråden.
Citera
2020-03-28, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redpilling
Stämmer det att han sköt sönder TVn för att OP syntes i rutan samt hans i övrigt öppna Palmehat även efter MOP är han starkt misstänkt. Dessutom ägt en Magnumrevolver, bor i närheten. Då bränns det.

Att han ställde upp på intervjuer? Han brydde sig väl inte så mycket om han skulle åka dit. Han verkar ju ha varit likgiltig.

Läs granskningskommissionens betänkande om "GH", sida 955 och framåt. Där finns känd fakta.
Citera
2020-03-28, 23:26
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaraStreisand
Om Krister Petersons löfte att presentera något till sommaren:

Det måste ju vara något som utredningen är avhängigt av, annars hade han ju inte behövt vänta. Men det kan ju inte vara något där utgången av vad som erhålls är ovisst. Om resultatet av en analys av skjutvapen t.ex. hade varit negativt hade han ju inte vågat vara så självsäker som i intervjuerna. Med andra ord vet han vad han ska få till sommaren och att det ska spela en avgörande roll.

Men vad kan då vara skälet till väntan?

Utländsk preskription av sekretess kanske. Samtidigt mordet skedde 1986. 34 årig preskriptionsgräns är inte jämt på ett sätt som man kan vänta sig om preskriptionen skulle vara relaterad till mordtillfälle. Kanske att ett land har gått under och gränsen relaterar till det (osannolikt) eller att en rapport författats i efterhand av annat lands underrättelsetjänst. Men då borde väl gränsen vara längre än typ 30 år. Kul om nån har koll på olika sorts gränser i andra länder.

Sen skulle det kanske också kunna vara någon som dött och lämnat efter sig testamente i vilket hen ”Spillt ut bönorna” och förvaltare som uppfyller sista önskan (fast låtit KP kika med anledning av de uppseendeväckande uppgifterna).

Svårt dock att se hur dessa romantiska scenarier relaterar till att ’gå tillbaka till brottsplatsen’.
Min teori är att ett mordvapen har hittats, kulorna från brottsplatsen passa vapnet och eventuellt annan information har hittats på vapnet.
DNA från Palme eller mördaren och eventuellt fingeravtryck.

När ett visst vapen dyker upp och kan knytas till mordet blir utredningsläget ett helt annat, saker kan falla på plats och utredningen ta fart på nytt.

Låt säga att man har arbetat intensiv en tid, man är säker på sin sak och har både motiv och vapen. Man kanske bara anser att man har en del arbete kvar för att kunna summera allt på bästa tänkbara sätt.
Kanske skickar man iväg bevismaterial för en extra noggrann analys på ett labb på andra sidan jorden. Ny teknik kanske finns någonstans och man vill säkra upp de initiala resultaten man redan har gjort.
Citera
2020-03-29, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Intressant läsning! Jag ser att polisen har spenderat mycket tid och resurser på att hitta rätt vapen och ammunition, utan att först lära känna vapnet och ammunition som användes vid mordet.

Menar du att polisen har letat efter fel vapen och ammunition?
Kan du utveckla detta inlägg lite mera?
Citera
2020-03-29, 00:17
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Den här NF kommer ihåg helt fel eller så ligger det en hund begraven.

1. I det första förhöret 3:e mars så pekar man ut var NF "träffade" på paret Palme. Strax innan Kammakargatan (Sveavägen 56).

2. När han hör skotten så har han precis korsat, enligt egen utsago, Kammakargatan och det är sedermera här ifrån som han hör skotten.

3. Han fortsätter dock att gå Sveavägen norrut i typ 10 sek. O det är sedan från denna position (norr om det som idag är Naturkompaniet) han sen säger sig se 4-5 personer vi mordplatsen. Till en början så ser han inte personen som han tidigare sett efter Palme. Men tydligen efter 10 sekunder medan han står där och stirrar "dyker" sedan mannen upp gåendes in i en port nära mordplatsen. Det (om man skall tro NF) så är det samme man som han såg bakom paret Palme vid Sveavägen 56.

NF säger att han burit på sin Salomon-väska den där kvällen. Mig veterligen så är det ingen som har pekat ut/känt igen NF så långt norrut på Sveavägen eller närmare mordplatsen. Ryggsäcken är svår att missa om man nu har sett NF. Refererar framförallt till IM och andra vittnen närmast mordplatsen.
Har varit bort vid Sveavägen 56 och sen korsat Kammakargatan. Visserligen på dagtid. Men jag kan säga att det inte är praktiskt möjligt att urskilja vilka som kom och gick vid det som idag är With och reklampelaren närmast mordplatsen. Än mindre om det skulle ha varit mörkt.

Även om NF säger sig kunna göra det så stämmer det inte överens med AB’s vittnesmål vid vilken tidpunkt han gick in i porten, vilket AB säger, gjorde direkt efter skotten. AB bevittnar hur människor springer fram till paret på marken. NF har helt enkelt fel (som han säger) när AB gick in i porten. Om jag har uppfattat AB’s vittnesmål rätt, så står AB kvar i porten en stund och enda gången han går ut är när polisen kommer. Avger sitt vittnesmål, och åker hemåt efter det. AB’s vittnesmål bekräftas senare under natten av hans fru.

Jag har svårt att tro att det som NF beskriver verkligen har hänt eller så är han på något helt annat ställe typ närmare mordplatsen eller inte alls i området. Om han nu skulle ha varit det så är jag så gott som säker på att någon skulle ha nämnt något om en man med ryggsäck. Det går helt enkelt inte att missa.

Sen funderar jag på när AB’s iakttagelser kom ut i media? Förhöret med NF är skrivet den 3:e mars. Kan NF ha ”läst sig in” på AB’s iakttagelser och sen placerat sig själv i närheten med att han hade ryggsäcken på sig i hopp om att någon skall placera honom nära mordplatsen för att inte misstänkliggöra honom från andra ”aktiviteter” men till hans besvikelse så är det ingen som har ”sett” honom (mig veterligen).

Notera också bilden på NF och de kläder han sig säger sig ha haft den kvällen samt lågskor.

Sen att han "tråcklar" sig in i utredningen är han ju inte ensam om. Tänk SE.
Det finns ingenting om AB i media mars 1986. NF var verkligen där och såg AB före och efter skotten.

PS: Han har "korta långbyxor och lågskor" (FUP 179)
Citera
2020-03-29, 00:21
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vad tror du om Group 13 och Dianas död? Increment?

Group 13 och increment är säkert samma sak eller överlappande. Och ja jag tror att de tog ihjäl diana med hjälp av Mossad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in