2020-03-28, 22:26
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Hur många döda hade spanska sjukan efter två-tre månader år 2018 då?

Spanska Sjukan var under 1918, med en start i Boston USA redan 1917.

Detta är inte i närheten av lika dödligt som Spanska Sjukan, den försvann dock av sig själv så vi vet inte allt för mycket om den utöver det som antecknades under den perioden.
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag tror att detta måste ha med att göra att våra starka finanser är inte så starka. Det är makalöst att läsa något sånt här. Alla hela världen, tom Indien stänger ner, men vi har inte råd?
"Den svenska strategin är att skydda utsatta grupper"? Jaha? Vilka utsatta grupper då? Alla flyktingar som de har tänkt prioritera i vården vid triage eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår inte riktigt proportionerna..

Å ena sidan kan man köpa stödstrumpor för 6.000kr/par - å andra sidan kan man inte satsa på vårdpersonalens hälsa under sådan här viktig period när deras närvaro på jobbet är helt avgörande.

Varje läkare och sjuksköterska behövs på jobbet. Låt oss se till att de kan jobba utan att mer än nödvändigt oroa sig för sin egen säkerhet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/landstinget-kopte-strumpor-for-6-000-kronor

Såg på TV4 Nyheterna att Spanien fått köpa 1 miljon masker av Kina . Det borde Sverige också göra istället för att påstå att masker inte behövs. Undrar om vårdfacket tycker att medlemmarna ska riskera livet pga bristande skydd<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< <<<<<<<<<<<<<<+
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Inom en vecka har sverige ca 200 döda per dag.

Jag tror vi når det den 5 april. Naturligtvis går det lite upp och ner från en dag till en annan, men enligt den interpolerade kurvan bör vi hamna ungefär där sett till tidigare data.
Prognosen bör justeras senast den 2 april, men helst halvvägs dit.

26-mar 78
27-mar 100
28-mar 128
29-mar 164
30-mar 211
31-mar 270
01-apr 346
02-apr 444
03-apr 569
04-apr 729
05-apr 935

Detta blir spännande!
Kan tilläggas att Italiens kurva drar iväg snabbare från och med den "9 dagen" (när man ser till de 9 dagarna Sverige och Italien har legat nästan identiskt här nu i början), men sedan saktar det uppenbarligen ner eftersom den matematiska prognosen fortsätter att hålla en högre takt.

Dock är siffror så långt bort bara mycket grova gissningar och det kan ju sticka både hit och dit. I Sverige fall tror jag inte ökningen blir riktigt lika dramatisk som i Italien i början, men kan komma igen med råge sedan och gå om till och med, och detta tack vare Tegnell och hans flathet med frivillighet o annat jävla meseri.

I andra länder får man för fan fängelse om man trotsar direktiven. Här gör man lite som man vill.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Melodifestivalen den 7 mars. 2-14 dagars inkubationstid, 1 veckas sjukdom, antingen går det bra eller så är det dem som kommer nu.
De som hade varit på Melodifestivalen hade bara troligen varit någon annanstans om festivalen hade förbjudits.
Citera
2020-03-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Som jag tidigare har förtydligat (men inte orkat upprepa varje gång): "och om Norge och Finland inför motsvarande åtgärder".

Om man begränsar antalet sätt att resa in i landet och inför strikt kontroll (med obligatorisk provtagning och övervakad karantän, osv) av de passagerare som anländer, så menar du att det ändå kommer in lika mycket smitta? Förklara för mig hur det går till. Jag är ju väldigt dum, så förklara gärna på ett enkelt sätt, så att en idiot som jag kan förstå. Tack.
Lika många smittade lämnar ju landet, som kommer in?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Du har suttit och jämfört viruset med en förkylning eller en influensa.

Nej, det är sådana som du som inte fattar vad jag har skrivit.

Jag har inte jämfört det med en förkylning och vad gäller säsongsinfluensan har jag sagt att den skapar en överdödlighet omkring 1000 i medeltal utan att någon bryr sig. Varför är dessa som dör i säsongsinfluensan inte viktiga att värna?

Citat:
WHO som besitter mer kunskap än vad du gör kallar viruset för samhällets värsta fiende och ett hot mot hela mänskligheten.

WHO sade samma sak om svininfluensan så vad de säger bryr jag mit inte ett skvatt om. Detsamma med alla dessa virologer som återkommande talar om virus som ska ge miljoner döda.

Läget i världen nu är svårt eftersom det saknas vaccin, men om det funnits en sjukvård på samma nivå som 1968 när Hongkong-pandemin grasserade då hade det varit mycket bättre läge.

Hur som helst så förändrar detta inte det faktum att om alla levt som jag hade världen sett bättre ut och viruset hade inte spridits lika brett som nu.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-28 kl. 22:32.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Härligt Aftonbladet att ni rapporterar kritiken andra länder ger Sverige! Skönt att det kommer ut så folk kan se och börja fundera vad fan vi håller på med egentligen.
Och vem bryr sig vad hysteriska utländska reportrar tycker?
Håll dig istället till folk som vet något, experter av något slag, men i vilket fall kommer enskilda individers uttalanden som saknar insyn alltid rikta kritik då samstämmighet inte råder.

Då måste det ju vara någon som gör fel.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy

Alla pengar har gått till lyxmigranters och batikhäxors knullpojkars bidrag, boende, polisinsatser för att ta hand om dessa lyxmigranter, gratis vård och förmånner.

Innan coronakrisen utbröt hade SAS en reklamvideo där man sa klart och tydligt vad som gäller.
Svensken finns inte. Svensken är ingenting. Det finns inget som heter svensk.
Det är exakt så det är. Svensken finns inte. Låt svenskarna dö, de märker ändå inget.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige kan ha värre kurva än Italien. Se det här:
https://twitter.com/cecilia_naucler/status/1243925118700707841

Den verkar dock inte ta in befolkningsmängden i sin statistik vilket gör det hela missvisande
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Alltså 30 000 personer har dött av COVID

Spanska sjukan dödade 50 miljoner personer.

Det vill säga 0,06% har dött i det antal som dött av spanska sjukan.
Alltså det betyder att spanska sjukan är 1500 gånger dödligare än covid.

Jämfört med digerdöden är covid bara 0,01% av dödsoffrena. Det betyder att digerdöden var 9000 gånger dödligare.

1.35 miljoner dör i trafiken varje år över hela världen och inte börjar vi stänga av alla vägar. Hoppas ni nu inser att denna förkylning inte är farlig och ingen kommer knappt dö i den. Finns värre sjukdommar.

Spanska sjukan drabbade bra många fler än vad COVID-19 till dags dato hunnit göra. Jämförelsen blir därmed ganska haltande i nuläget.
Citera
2020-03-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det börjar bli djupt problematiskt hur vissa epidemiologer och smittsläkare uttrycker sig i morgon-tv:n och i Aktuellt på kvällarna. Det talas alltid så lätt om covid-19, att majoriteten inte känner av symptom eller att det känns som en lite kraftigare förkylning. Hur kan de säga så i media, medan jag läser sånt här på Facebook från någon som jobbar på Akademiska sjukhuset i Uppsala?

Vad fan är det här för virus?

Jag vet inte vad den texten har att göra med vad som sägs på SVT om rådande situation. Men det var en viktig text att läsa för att få en inblick i hur det är för dem som jobbar på intensiven och vårdar covid-19-patienter. En tankeställare till alla dem som tänker åka till fjällen i påsk bland annat!

Jag väljer att citera hens lägesrapport igen:

Citat:
Natt på intensiven. Klockan är 21 och vi samlas för genomgång. Vi är med om en situation som saknar motstycke. De senaste dagarna har varit omvälvande, nu har patienterna med Covid19 verkligen börjat att strömma in till oss och de är sjuka, väldigt svårt sjuka. Varje gång vi kommer till jobbet får vi nya riktlinjer att förhålla oss till, nya beslut är tagna. Det är fantastiskt att se hur man mobiliserar, omprioriterar o skapar nya vårdplatser. Lokaler töms, respiratorer skakas fram och personal ställer upp från alla håll. Våra kollegor som gått i pension, bytt arbetsplats de senaste åren de kommer in. Personal från andra kliniker kommer till oss. Denna natt har jag en kollega från anestesin med mig, hon är narkossköterska och ska nu hjälpa till att vårda intensivvårdvårdspatienter. Vi har trevligt, hon frågar om respiratorinställningar, om sederingsdjup, hygienrutiner. Vi går igenom våra rutiner, vårt läkemedelsrum o det som känns viktigt, hon är medveten om att det snart kan vara hon som är ansvarig för en Covid19patient.

När vi vårdar dessa patienter har vi bla ett speciellt munskydd och glasögon för att skydda oss från att själva bli smittade. Efter 10 h är man minst sagt öm över näsa o kinder, några av mina kollegor har fått trycksår vid öron o näsa. Riktlinjerna säger att vi kan stå oskyddade 2 meter ifrån en patient, men om patienten hostar eller om vi suger slem - hur länge och hur långt flyger dessa små viruspartiklar då? Vi diskuterar med varandra. Någon är rädd för att bli smittad, andra inte. Det vi alla har respekt för är dock det faktum att det inte bara är äldre o multisjuka som blir svårt sjuka. Av de vi vårdar just nu är hälften yngre än 50 år. Och alla har heller inte underliggande sjukdomar.

Natten går och stämningen är god. Innan vi gick på vårt pass hade tyvärr ett par patienter avlidit men det gör att vi har lediga platser. Under natten kom en ny patient som kunde få den vård den behövde. Men vi är oroliga, vi vet att det när som helst kan slå till och komma fler, vi ser hur de har det i Stockholm och Italien.

Helt plötsligt har hela svenska folket blivit medvetet om intensivvård och dess betydelse (hur många gånger har jag fått förklara vad jag gör ”nej jag jobbar inte på akuten, utan på intensiven med de som behöver livsuppehållande vård för att överleva”), nu hyllas vi och kallas för hjältar. Restauranger kommer med mat till oss, igår blev mina kollegor bjudna på thai, idag på pizza.

Och många frågar - vad kan vi göra för att hjälpa er?? Vad behöver ni?? Mitt svar är: det allra bästa du kan göra är att verkligen följa och respektera de riktlinjer som finns för att förhindra smittspridning. Det beslut du tar idag (gå till gymmet, handla fast du känner dig förkyld, låta mormor passa ditt barn, åka på den för resan du tänkt osv) - det kommer påverka hur det ser ut på mitt jobb om två veckor. Det kommer påverka om vi på intensiven har fullt eller om vi faktiskt kan ta hand om de svårt sjuka som kommer. Det kan vara ditt barn, din partner, din mormor, din pappa, din granne eller bästa vän som då är i behov av intensivvård.

Det handlar också om oss vårdpersonal, vi som redan jobbar extra, ställer in semestrar o föräldraledigheter för att vi så desperat behövs på jobbet nu. Vi måste orka, vi måste hålla oss friska under lång tid nu - vi förstår att det handlar om månader innan denna storm är över.

Nu sitter jag hemma, trött efter nattjobb o fortfarande öm i ansiktet. Imorgon ska jag jobba igen. Jag avslutar detta inlägg som så många andra gjort: jag går till jobbet för din skull, stanna hemma för min skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in