Citat:
Ursprungligen postat av
AlbertEnben
Låta folk bli sjuka? Varje region bör ha en massgrav där vi välter ner döda? Eller vad menar du vad ska göras? Kan vi inte lägga ner cancersjuka där också då? Trafikoffer ska inte ha någon vård heller, släng ner dem i graven? Förlossningsvården ska läggas ner för den kostar också?
Du tycker att vi ska inte ha vårdcentraler eller sjukhus?
Alltså hur vill du att det ska fungera för att få en ekonomiskt ideal lösning?
Vad jag menar är att den optimala lösningen från ett strikt ekonomiskt perspektiv är att strunta i Corona och köra på som vanligt.
Den strategin har helt uppenbart stora mänskliga kostnader vilket leder till att politiker försöker hitta en annan lösning. Alltså man väger in annat än ekonomin.
En lösning som politiker försöker sig på är att hålla folk i karantän så att smittan sprids långsammare. Vissa (som Brittiska regeringen som följer ett scenario från en imperial college rapport) hoppas att karantän kombinerat med smittspårning helt skall eliminera viruset. Andra tror att det är orealistiskt och nöjer sig med långsammare spridning så att det är hanterbart.
Lösningen med karantän under lång tid. Minst två år men troligen längre om man menar allvar med strategin kommer att orsaka massiva ekonomiska konsekvenser men minimera dödsfallen från Corona.
Det blir en avvägning. Det enda jag sade var att desto sämre rustat ett land är desto närmare det första scenariot hamnar det. De har helt enkelt inga resurser att göra något ordentligt. Han man resurser kan man göra en annan avvägning. I princip samtliga västländer försöker göra en annan avvägning. Eftersom man värderar annat än ekonomi.
Att försöka göra något annat betyder inte att de lyckas. Jag tror att det kommer att bli fullständigt uppenbart för alla att karantän kommer att misslyckas om ett par veckor och det kommer att tvinga fram ett öppnande av ekonomierna även om smittan sprids långsammare.
Vad jag tycker är rätt irrelevant i sammanhanget. Man skall väl inte agera på börsen efter vad man hoppas skall hända eller vad man tycker skall hända? Man bör väl göra en analys och bedöma vad som är mest sannolikt? Oavsett vad man tycker om det?
Min slutsats: USA, Iran, Pakistan, Nigeria med flera kan inte göra något. De kommer att få det bästa utfallet ekonomiskt. Övriga Europeiska länder kommer att klara sig sämre ekonomiskt med Sverige kanske bland de som klarar sig bäst eftersom vi inte försöker stoppa viruset allt för mycket.
Riktig katastrof blir det i fattigare länder som Italien eller Kenya där politikerna bestämt sig men befolkningen inte accepterar karatän en längre tid. Vänta dig väpnad konfrontation mellan desperata människor och polis. Hittade en hemsk artikel på SVT idag:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/palermos-borgmastare-vi-riskerar-en-maffialedd-revolt Det är vad som kan hända när man stoppar inkomstkkällor för beväpnade och organiserade kriminella. Kenya och Nigeria lär få liknande problem snart.
Vilket scenario tror du är mest troligt? Att en västeuropeisk befolkning accepterar karantän i flera år eller att man kommer att tvingas öppna upp snart oavsett mänskliga konsekvenser? Jag frågar inte vad du (eller jag) är beredd att offra men vad genomsnitts medborgaren är beredd att acceptera.
Önsketänkande är farligt. Både på ett personligt plan och när politiker sysslar med det.
Nej, antigen släpper vi på karantänen innan sommaren eller så får vi ställa in oss på att leva i en polisstat där politikerna gör allt för att undvika inbördeskrig om några månader. Det är vad jag tror. Önskar inget av scenarierna. Bägge blir obehagliga.