2020-03-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om, eller snarare när, kan man förvänta sig att inflationen slår till och när ska man alltså se till att senast gå in på aktiemarknaden?

Hade jag vetat sådant hade jag varit rik

Det jag tror är att riksbankerna kunnat trycka pengar utan att det leder till inflation eftersom pengarna enbart använts för att blåsa upp tillgångspriserna. Skall stödpengarna nu istället direkt sättas in på folks bankkonton och användas för att betala levnadskostnader samtidigt som BNP sjunker så borde inflationen komma igång så smått. Kanske innan sommaren?

Det är dock en gissning från min sida. Vad jag vet finns det ingen tidigare erfarenhet att luta sig på så alla gissar nog just nu. Därav börssvängningar på 10%-enheter.

Antar att väntar man tills inflationen börjar synas så kanske man missar tåget?
Citera
2020-03-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Detta har ju inte med ämnet att göra just nu (kanske på sikt), men du menar alltså att om jag satsar i en fond noterad i USD och värdet på dollarna faller till hälften så påverkar detta inte värdet på mina fonder i SEK alls? Jag är inte ekonom, men det förefaller märkligt om det skulle vara så!?

Här finns en förklaring på hur det fungerar.
https://fondkollen.se/fraga-fondkollen-om-fonder/vad-innebar-valutarisk/
Citera
2020-03-28, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Fonderna kommer att vara lika värda även efter valutaförändringen, ja. Inte märkligt. Det märkliga vore om ett bolags aktie skulle vara värderat annorlunda bara för att den är noterad i en annan valuta.

Förr var en del bolag dubbelnoterade, dvs fanns att handla på flera börser som Stockholm och NYSE. Vet ej om det finns fortfarande.

Men då var det lätt att inse, och bekräfta, att aktien kostade lika mycket på båda börserna oavsett valutaförändringar.

Går dollarn ner så går priset på aktier i dollar upp och vise versa.
Med risk för att dumförklaras av dig och arroganta "flexstor".... så fattar inte heller jag ert resonemang.
Köper jag en fond i SEK, som handlas i USD, påverkas förstås fondens SEK-kurs.
Ex: 1 USD = 9 SEK, en månad senare 1 USD = 10 SEK. Kursen satt i USD är oförändrad.
Köpt 100 fondandelar för 9 SEK= 900 SEK.
En månad går och nytt köp skulle kostat 100 för 10 = 1.000 SEK, det har blivit 100 SEK dyrare att köpa.
En månad går och en försäljning skulle gett 100 för 10 = 1.000 SEK, det skulle gett en vinst på 100 SEK.
Alltså, värdet förändras ju oavsett köp/sälj, och det härledes till kursförändringen.

Det fetlagda ovan: "Går dollarn ner så går priset på aktier i dollar upp och vise versa" stämmer inte.

Går dollarn ned till låt säga 8 SEK så går inte aktier i dollar upp för det, dollarpriset är oförändrat .
Men du köper ju i detta fall till en lägre SEK-kurs och då blir aktien billigare i SEK.
Citera
2020-03-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Jag må vara arrogant mot folk som uppför sig som idioter men om du läste det jag skrivit skulle du kunna lära dig något. Valet är ditt om du vill leva med en låg förståelse för detta eller om du vill nå lite djupare insikter som kan göra dig rikare tack vare de insikterna.

Du kan få ett enkelt exempel att fundera över, ta två fonder, en norsk som är noterad i NOK och en svens noterad i SEK. Båda dessa fonder är fullinvesterade med endast Apple-aktier som noteras i USD. Säg nu att NOK stärks mot SEK, fundera nu på varför den norska fonden skulle gynnas av det och bli mer värd än den svenska fonden.
Ja, du är en arrogant människa. Inget tvivel om detta. Men jag ska tygla min irritation och följa ditt resonemang.

Jag köper ju fonden med SEK, Apple köps av både den norska och svenska fonden i USD.
Köper jag Apple-andelar via den svenska fonden eller via den norska fonden betalar jag ju med SEK oavsett.
Att köpa via norska fonden skulle teoretiskt förstärka respektive häva kursförändringens styrka, men det förändrar inte min valutaexponering.

Förklara dig!
Citera
2020-03-28, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Låta folk bli sjuka? Varje region bör ha en massgrav där vi välter ner döda? Eller vad menar du vad ska göras? Kan vi inte lägga ner cancersjuka där också då? Trafikoffer ska inte ha någon vård heller, släng ner dem i graven? Förlossningsvården ska läggas ner för den kostar också?

Du tycker att vi ska inte ha vårdcentraler eller sjukhus?

Alltså hur vill du att det ska fungera för att få en ekonomiskt ideal lösning?

Vad jag menar är att den optimala lösningen från ett strikt ekonomiskt perspektiv är att strunta i Corona och köra på som vanligt.

Den strategin har helt uppenbart stora mänskliga kostnader vilket leder till att politiker försöker hitta en annan lösning. Alltså man väger in annat än ekonomin.

En lösning som politiker försöker sig på är att hålla folk i karantän så att smittan sprids långsammare. Vissa (som Brittiska regeringen som följer ett scenario från en imperial college rapport) hoppas att karantän kombinerat med smittspårning helt skall eliminera viruset. Andra tror att det är orealistiskt och nöjer sig med långsammare spridning så att det är hanterbart.

Lösningen med karantän under lång tid. Minst två år men troligen längre om man menar allvar med strategin kommer att orsaka massiva ekonomiska konsekvenser men minimera dödsfallen från Corona.

Det blir en avvägning. Det enda jag sade var att desto sämre rustat ett land är desto närmare det första scenariot hamnar det. De har helt enkelt inga resurser att göra något ordentligt. Han man resurser kan man göra en annan avvägning. I princip samtliga västländer försöker göra en annan avvägning. Eftersom man värderar annat än ekonomi.

Att försöka göra något annat betyder inte att de lyckas. Jag tror att det kommer att bli fullständigt uppenbart för alla att karantän kommer att misslyckas om ett par veckor och det kommer att tvinga fram ett öppnande av ekonomierna även om smittan sprids långsammare.

Vad jag tycker är rätt irrelevant i sammanhanget. Man skall väl inte agera på börsen efter vad man hoppas skall hända eller vad man tycker skall hända? Man bör väl göra en analys och bedöma vad som är mest sannolikt? Oavsett vad man tycker om det?

Min slutsats: USA, Iran, Pakistan, Nigeria med flera kan inte göra något. De kommer att få det bästa utfallet ekonomiskt. Övriga Europeiska länder kommer att klara sig sämre ekonomiskt med Sverige kanske bland de som klarar sig bäst eftersom vi inte försöker stoppa viruset allt för mycket.

Riktig katastrof blir det i fattigare länder som Italien eller Kenya där politikerna bestämt sig men befolkningen inte accepterar karatän en längre tid. Vänta dig väpnad konfrontation mellan desperata människor och polis. Hittade en hemsk artikel på SVT idag: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/palermos-borgmastare-vi-riskerar-en-maffialedd-revolt Det är vad som kan hända när man stoppar inkomstkkällor för beväpnade och organiserade kriminella. Kenya och Nigeria lär få liknande problem snart.

Vilket scenario tror du är mest troligt? Att en västeuropeisk befolkning accepterar karantän i flera år eller att man kommer att tvingas öppna upp snart oavsett mänskliga konsekvenser? Jag frågar inte vad du (eller jag) är beredd att offra men vad genomsnitts medborgaren är beredd att acceptera.

Önsketänkande är farligt. Både på ett personligt plan och när politiker sysslar med det.

Nej, antigen släpper vi på karantänen innan sommaren eller så får vi ställa in oss på att leva i en polisstat där politikerna gör allt för att undvika inbördeskrig om några månader. Det är vad jag tror. Önskar inget av scenarierna. Bägge blir obehagliga.
Citera
2020-03-28, 16:17
Medlem
Citat:
Frågan jag bad dig fundera över varför den norska fonden som har exakt samma innehav som den svenska fonden skulle bli mer värd pga att NOK stärks mot SEK. Försök motivera detta!
Frågan jag vill ha svar på är hur min egen investering som hela tiden görs i SEK påverkas. Att blanda in ett tredje land (Norge) och hur respektive fond i Norge eller Sverige påverkas är fullständigt ointressant (ur min egen investeringshorisont).
Att blanda in ytterligare ett lands valutapåverkan stärker väl inte påståendet att "Går dollarn ner så går priset på aktier i dollar upp och vise versa" - det är ju kvalificerat BS.
Citera
2020-03-28, 16:19
Medlem
Citat:
Att sitta i karantän är inte bra för hälsan och effekterna för ekonomin leder också till nedskuren välfärd, sämre sjukvård mm. så karantän kan rimligen endast ge lägre mänskliga kostnader om den sker under en kort period.

Visst men den strategi som Storbrittanien följer som bygger på att åtgärderna varar i flera år. Tills ett vaccin hittats. Annars riskerar man ju att smittan importeras utifrån igen.

Karantän + Smittspårning gör ju att ingen immunitet byggs upp bland befolkningen. Det är flera länder nu, inklusive Danmark, som följer en strategi där politikerna planerar för flera år av lockdown.

Det har inte kommunicerats men läs rapporten från Imperial Collage. Den som övertygade Boris Johnsson. Du hittar den här: https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Global-Impact-26-03-2020.pdf . Det är Scenario (D) som nu följs.

Det kommer inte att fungera. Alla kommer att inse det snart. När folk insett det kan politikerna säga det. Ju snabbare desto bättre. Just eftersom kraschad ekonomi och social isolering har sina egna mänskliga kostnader...
Citera
2020-03-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Saker sker inte i ett vacuum.

Exempel: Astra Zeneca är noterat i Stockholm och i London.

STO:AZN kostar ca 833 SEK.
LON:AZN kostar ca 68 GBP.

68 GBP är enl Google just nu 838 kronor.

Pundet har såklart rört sig mot kronan hur mycket som helst genom åren sedan Astra Zeneca noterades.

Det är ingen slump att STO:AZN och LON:AZN kostar exakt lika mycket.

Om pundets värde ändras, tror du att STO:AZN och LON:AZN kommer att kosta olika mycket då?
Ja, så klart. Om pundets värde ändras, kommer naturligtvis mitt SEK-pris ändras - det är ju min poäng....
Citera
2020-03-28, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Varför fick jag inget svar på frågan om vad du ska göra med de sjuka?

Det bästa vore ju förstås att vältra ner de sjuka direkt i massgravar. Smittan kommer då att försvinna eftersom ingen med smitta överlever och kan sprida den vidare.

Det är viktigt att vi får igång ett normalt samhälle och det gör bäst på det sättet tycker jag.

Vad tycker du om mitt förslag? Börsen skulle bli normal på någon vecka bara.

Det får väl politikerna bestämma. Jag har inget svar. Jag har aldrig ens skrivit vilket scenario jag föredrar. Bara vad jag tror är mest sannolikt och vad konsekvenserna blir.

Förstår inte alls varför frågan ens är relevant? Verkligheten behöver ju inte alltid vara sådan att det finns lyckliga slut...
Citera
2020-03-28, 17:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Här finns en förklaring på hur det fungerar.
https://fondkollen.se/fraga-fondkollen-om-fonder/vad-innebar-valutarisk/
Okej, så om en fond i USD är valutasäkrad så behåller den värdet men inta annars.
Jag kände inte till att man valutasäkrad fonder, men nu förstår jag varför man kan klara sig rätt bra även om USD sjunker kraftigt.
Tack!
Citera
2020-03-28, 18:38
Medlem
Diablo1118s avatar
Denna tråd handlar om.:
När går ni in på börsen och fyndar efter Corona
Allmänt prat om Covid-19 finns det andra trådar om och denna ska inte utvecklas till en sådan.
Sedan är det några som istället för att diskutera frågeställningen tjafsar om annat.
Detta har jag försökt radera men då det ökar kommer det fortsättningsvis också delas ut varningar.
/Moderator
Citera
2020-03-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Fint svar! Intressant och en ögonöppnare. Nåväl vi får väll hoppas att virus själv dör. Rea är det nog trotts allt. Jag tror mig se en botten nu som ligger och stuttsar men är den måhända bara en avsatts ned mot dalen? Man måste ju chansa lite. Ingen risk ingen vinst! 🙂

Botten is nådd nu eller så kommer det vara ner -20 man vet inte riktigt men jag pangar in i Peab på måndag .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in