2020-03-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Jag har respekt för viruset och följer experternas rekommendationer. Vad mer kan man göra? Själv jobbar jag på ett stort sjukhus i Sverige så blir väl förr eller senare smittad ändå. Rädd? Nej inte ett dugg.

bästa är nog att lägga fokus på annat. Film, naturupplevelser vad man nu gillar.
Citera
2020-03-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, vad är poängen med att gång på gång på gång fråga varför de inte stoppar flygen när de redan har sagt att det inte ger något?

Då får du väl hellre fråga dem hur viruset har lyckats ta sig in trots att länder har stoppat flygen om det är det man vill veta.
Det enda du kan svara är alltså "Anders har sagt så".

1. Vilket faktaunderlag stödde sig Anders på när han påstod att det "inte ger något"?

2. I vilka länder har viruset, enligt Anders, tagit sig in trots avsaknad av anländande resenärer? (Alternativt mycket noggrann kontroll av samtliga inresande).

3. Om viruset har tagit sig in i länder utan anländande resenärer, hur förklarade Anders i så fall att det gick till? Simmade viruset eller promenerade de små rackarna genom skogen och in över gränsen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
I nästa vecka.
Dödstalet har förresten stigit från 16% till 18% under dagen, på worldometer. Är det fortfarande någon som tror på myten att corona bara dödar gamla och multisjuka?

Det är ingen myt. Det är i princip bara gamla och multisjuka som dör. Sen finns det väldigt få undantag som med många andra sjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Håller med.

Jobbar själv inom byggindustrin och fick förra veckan ett erbjudande på 5000st FFP3-masker.
Endast P3 som fungerar. P1 och P2 som jag ser vårdpersonal bära gör mig mörkrädd när det avser Corona.

Hursom. Jag kontaktade socialstyrelsen och erbjöd dem att köpa maskerna till motsv pris jag köper dom för. De skulle återkomma.

2 dagar senare ( med risk då för att maskerna redan blir sålda till tredjepart då efterfrågan är dramatisk ) mejlar dom att deras riktlinjer har ändrats och FFP3 inte längre krävs 😑

Det kan bli så illa att vårdpersonal tvingas sjukskriva sig för att de inte kan lita på skyddsnivån. Skulle rekommendera det till nära anhörig som jag inte vill ska fara illa på jobbet. Blir det så att många inte vill jobba livsfarligt fungerar inte den livsviktiga vården. Ansvaret för den förtroendekris som nu växer ligger helt på berörda regioner och FHM och slutligt på regeringen.
Citera
Avslutad
Frågan är om Coronan kommer döda mer än 300.000 personer, allt beror på hur snabbt viruset bryts ner och när vi blir immuna, om man nu blir det. Annars kommer det här viruset förmodligen spridas över hela jorden till varenda människa om man inte isolerar sig som flera länder nu gör.
Det har dött ca 30.000 på jorden nu i Corona, vanliga influensor dödar 300.000.
200 dör i Sverige varje år i influensa, där är vi inte ännu men kanske om 3 veckor.
Påsken tror jag kommer skörda många offer, sedan blir det kanske så att kurvan planar ut.
Citera
2020-03-28, 21:44
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Hur länge ska ni domedagsprofeter orka hålla på?
För två veckor sedan skulle det vara 1000 döda om dagen
Sen blev det förskjuten en vecka och nu borde hundratusen vara döda.
Ändå har vi bara 100 döda pensionärer, peaken av nya IVA patienter var i måndags och kurvorna planas ut.
Precis som vilken influensavår som helst med andra ord.
När ska ni sluta hoppas på död och domedag?

Jag blir påhoppad med idiotiska svar varenda gång jag öppnat munnen de senaste veckorna,
Och ändå har jag hittills haft rätt sedan dag 1.
När ska ni inse att ni hade fel?

Vilka har sagt att vi skulle ha hundratusen döda nu? Inte ens de värsta foliehattarna här har nog ens antytt det väl?
Nej, det är inte som en influensavår. Alls.
Vad har du haft rätt i?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Sinnesjukt orolig för vad som kommer hända i USA, där jag har massor av släktingar i norra florida.

Jag tror det blir världskrig nr 3 och att vi kommer få äta barkbröd.

Ajdå, vi får hoppas dom klarar sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
bästa är nog att lägga fokus på annat. Film, naturupplevelser vad man nu gillar.

Ja och ta till sig fakta, vilket många här verkar ha oerhört svårt o göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag tror att detta måste ha med att göra att våra starka finanser är inte så starka. Det är makalöst att läsa något sånt här. Alla hela världen, tom Indien stänger ner, men vi har inte råd?

Alla har råd att stänga ner. Alla vill dock inte betala räkningen efteråt, särskilt om det visar sig att nedstängningen var en dyr men ineffektiv metod när det gällde att minska spridningstakten.

Just nu har medelhavsländerna det svårt. Får se när och om norra Europa drabbas lika hårt. Om läget håller i sig så kursar företagen i regionen, banklånen kan inte betalas tillbaks, bankerna går omkull och Italien, Spanien och Frankrike måste ställa in betalningarna. Det drar in Europa i en minst 10-årig depression. Sociala skyddsnäten försvinner när arbetslösheten når 25 procent. Människor kommer dö i svält och sjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
I nästa vecka.
Dödstalet har förresten stigit från 16% till 18% under dagen, på worldometer. Är det fortfarande någon som tror på myten att corona bara dödar gamla och multisjuka?

1000 döda PER DAG i Sverige nästa vecka? I dina våta drömmar kanske.

Ang. dödligheten, du anser alltså inte att det finns ett enormt mörkertal av smittade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
Tre dagar kvar.
för optimistiska siffror. Jag fick det till 4a dagar när vi lägger in svensken och dess samfunds egenheter i mixen.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Myrkottar verkar vara länken mellan fladdermöss och människor för SARS-CoV-2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in