2020-03-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ursäkta men nu känner jag mig en smula bakom kurvan (det händer då och då); men det jag sett om rättsläkarens utlåtande står i aktbilaga 145 och jag ser ingenting om antalet slag där, läser jag så illa?

Finns ju en sekretessad protokollbilaga RMV men den har jag inte sett. Så var egentligen står det om 17 slag?
*hänger med hundhuvudet*

Det var först en bedömning av rättsläkare på mordplatsen. Sedan på Rättsmedicin. Tror knappast att man stod ute i spenaten och räknade alla slag Lena mottog ;-)
Citera
2020-03-28, 20:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det var först en bedömning av rättsläkare på mordplatsen. Sedan på Rättsmedicin. Tror knappast att man stod ute i spenaten och räknade alla slag Lena mottog ;-)
Tror inte jag heller men nånstans måste uppgiften om antal slag framkommit, jag vill bara veta var i denna massa av aktbilagor den framkommer så jag kan läsa den i sin kontext.
Senast redigerad av DreamTwister 2020-03-28 kl. 20:41.
Citera
2020-03-28, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Just antalet slag var inte det jag vände mig mot utan att dessa (slagen) skulle vara riktade mot ansiktet. Så var inte fallet. En del om skadorna kan du läsa i förhör med SD, där man försöker trissa upp stämningen rejält genom att läsa högt ur obduktionsprotokollet för honom.

...och detta ansåg inte NA att vi tålde läsa, så det rapporterade de inte.
Citera
2020-03-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Just antalet slag var inte det jag vände mig mot utan att dessa (slagen) skulle vara riktade mot ansiktet. Så var inte fallet. En del om skadorna kan du läsa i förhör med SD, där man försöker trissa upp stämningen rejält genom att läsa högt ur obduktionsprotokollet för honom.

Om det var RIKTADE mot ansiktet är svårt att säga men bland annat har ögonhåla, käkben och okben skador. Mår illa när jag läser beskrivningen i förhöret med SD.

AB 147/727 och framåt
Citera
2020-03-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Tror inte jag heller men nånstans måste uppgiften om antal slag kommit, jag vill bara veta var i denna massa av aktbilagor den framkommer så jag kan läsa den i sin kontext.

AB 147/727. Majoriteten av dom här skadorna av dom påvisade skadorna på
huvudet och en del av skadorna på händerna har orsakats genom upprepat våld av annan
person och den här sammantagna skadebilden visar att det är sjutton separata våldsmoment,
Citera
2020-03-28, 20:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
AB 147/727. Majoriteten av dom här skadorna av dom påvisade skadorna på
huvudet och en del av skadorna på händerna har orsakats genom upprepat våld av annan
person och den här sammantagna skadebilden visar att det är sjutton separata våldsmoment,
Tack! Nu ska jag läsa där i hopp om att finna det magiska talet. Äh. du citerade ju det

Edit: Och nu börjar jag ångra att jag frågade. Vidrig läsning.
Senast redigerad av DreamTwister 2020-03-28 kl. 20:46.
Citera
2020-03-28, 20:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ja, jag läste det. Men detta svar kommer ganska sent i utredningen. Det låter absolut inte som hennes eget vokabulär. Jag har tidigare påpekat att hon svänger sig med liknande ord som SD använder sig av:

Oja!
Ingen aning.
Kan inte sitta och spekulera.
Osv
Liknande vokabulär ja, när hon är ute efter att slingra sig. Fast betydligt mera obekväm och inställd på försvar i förhörssituationen än maken som uppenbart gillar att få stå i fokus och småskratta tillsammans med förhörsledare PS som smörjer MGM ego rejält mellan varven; en erfaren polis som vet hur sådana typer ska tas.
Citat:
Men bra försök att undvika att både ljuga och tala sanning på frågan.
Men dumt nog har hon redan gjort bort sig genom att hon först har sagt att hon ängslade sig lite över packningen den natten och var uppe lite.
I senare förhör säger hon att hon sov. Om hon hade vaknat nån gång under natten så skulle hon ha somnat om omedelbart. Somnar hon så sover hon eftersom hon tar mediciner för sömnen. I ett annat förhör dementerar hon att hon tagit mediciner. Dessa skulle hon ha slutat med för länge sen (ett år eller nåt sånt). Och hon TROR inte att SD varit där den natten.
WTF - det VET man väl? Antingen var han där eller så var han inte där?
Sen drog hon till med att det var en hypotetisk fråga...
Vad är näst? Filosofiska frågor och svar?
Kosmologi?
Tvärvetenskapligt perspektiv?
Ett och annat har hon väl snappat upp under de ljuva åren med en empatistörd partner.
Vet hon med sig att hon brukar låsa för natten och att han saknar nyckel så är svaret enkelt; ett nej rakt av. Tveklöst.
Men finns där ett samvete någonstans så tar det emot att ljuga, bättre då att skylla på minnessvårigheter och trassla in sig i det diffusa och svårtolkningsbara.
Citera
2020-03-28, 20:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
För att han/hon/dom vill verka överdrivet oskyldiga?
Kan känna igenom fenomenet själv i viss mån om jag vet med mig att jag far med osanning och sk "vita lögner" att man brer på mer än vad man egentligen behöver. Varför försöker man tex att LÅTA sjuk om man ringer och sjukanmäler sig när man egentligen inte alls är sjuk? Det gör man ju inte om man faktiskt ÄR sjuk. Jo, man vill att det ska låta så trovärdigt som möjligt. Antagligen en fin linje där det är lätt att tappa balansen och man framstår istället till slut som inte trovärdig alls?
Krydda lagom, liksom..? SD slängde i hela jävla pepparkvarnen.
Det är väl därför också som det här med alla blödningar och SD själv framstår som rena skämtet.

Att HD är avskriven.. Ja.. De har ju inte kunnat bevisat att hon skyddar SD. Förmodligen pga att deras kommunikation "av värde" har skett via denna Telegram och man får inte fram infon helt enkelt?
Säkerligen extremt retsamt att ha så mycket som talar FÖR att hon inte är helt oskyldig, men ändå inte ha tillräckligt mycket för att det ska räcka till.

Eller jag kanske missförstod din fråga..??

Försöker läsa ikapp här, efter att ha varit ute i trädgården...
HDs alltmer undvikande svar, Telegram, SDs raderingar gör det svårt att nagla henne till något, trots att det finns många tecken på att hon minst vet om mordet.

Frågan är hur utredarna och åklagaren egentligen ser på henne.

Avskrivningen var nödvändig i brist på bevis. Kanske underlättar den också den nu pågående rättegången mot SD.

För försvaret kan inte det vara något som de kan haka på; att HD vet något. Det är mer ett problem för dom.

Om HD inte hade varit avskriven helt, hade försvaret kunnat använda HD som både den som anstiftat mordet, men också hade varit delaktig.

MV skrev någon gång tidigt i tråden att HD var (ungefär) färgad, påverkad av SD. Även efter HDs häktning och frisläppande skrev MV att han ansåg att HD var oskyldig.

Jag misstänker att MV kan själv ha mött HD i någon situation, är utbildad och förstår hur förövare, psykopater och starkt kontrollerande personer fungerar. Att han som mött HD och Hör och ser (som är mer än kontentan av enbart orden) kan ana hur det ligger till?

Kanske är det min egen förhoppning; att HD har varit så präglad av SD; så präglad att hon nästan blivit som ett avtryck av SD, att hon knappt vet ut eller in. Hans ord blandas med hennes egna upplevelser och hans önskningar blir hennes egna eller och tvärtom? Hon hatar L*ena för att hon förstör hennes liv och SD hatar L*ena för hon förstör hans liv... till sist blir det en och samma tanke...

Kanske inga bevis kan binda HD och åklagaren måste släppa henne.
Men vem vet vem HD är?

Är hon ett offer, eller är hon på något sätt involverad?

Jag tvivlar dock starkt på en sak; att SD skulle sitta och ta allt ansvar för ett mord om det var HD som var helt ansvarig.

SD pekade med hela handen på HD redan 15 maj.
Och om JG också kände oro över HD,
vem var det som la den oron över HD?
Citera
2020-03-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Om det var RIKTADE mot ansiktet är svårt att säga men bland annat har ögonhåla, käkben och okben skador. Mår illa när jag läser beskrivningen i förhöret med SD.

AB 147/727 och framåt
Stort tack. Fint att de berättar för honom rakt upp och ner. Det handlar inte heller om vad han svarar, utan hur rösten låter, hur ögonen spelar, vad kroppsspråket visar. Sånt ser man inte när man läser förhören - det är bara förhörsledarna som ser.

"... samt kraftiga slag med ett hårt tämligen smalt eller avlångt föremål".. Kan detta vara det försvunna armeringsjärnet?

... visar att det är sjutton separata våldsmoment, sjutton separata våldsmoment i form av slag med ett föremål som har utövats mot huvudet och att Wesström har varit i liv när slagen utdelats.
Senast redigerad av Picasso2 2020-03-28 kl. 20:51.
Citera
2020-03-28, 20:48
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Fick svar från "Rättegången" på youtube att hela rättegången kommer upp där direkt efter domen till er som vill lyssna på SD o de andra.

https://www.youtube.com/channel/UC2BNyH_pmojuXNiPUwgQbKw
Fan va gött! Tack
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Det som talar emot det är ju att försvaret ska förhöra HD i 2 timmar, och Hiding vill bara ha 15 min på sig. Det är både skumt, och oroväckande.
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nog inte så märkligt med två utsatta timmar för att höra HD. Det är bara vi som, inte än, vet anledningen därtill.
HD:s karaktär kan kanske på adekvata grunder ifrågasättas, men kanske kan Backman ändå genom utfrågningen få fram en bild av SD:s karaktär som inte alltför demonisk. Menar att det kan vara en ambition: visa upp bilden, genom inside-info, av den ansvarstagande hårt arbetande pappan.

Men primärt, tror jag, handlar det om att Backman vill försöka vaska fram lite rimliga tvivel genom att det lyfts fram att det skulle kunna finnas en o annan därute som också pga emotionella/sexuella kopplingar med LW skulle ha kunnat spåra ur.

Blev förresten frågan utredd om hon behöver vittna eller inte?🤔
15 minuter med rätt frågor kan helt klart förstöra hela HD’s trovärdighet inför försvarets 2 timmar.

Rubar, menar du att HD skulle kunna sitta på info om potentiella gärningsmän som ej utretts än? Knappast.
Citera
2020-03-28, 20:49
Medlem
Jag har ju hakat upp mig på hundsöket. Det där enda som gjordes i LWs bostad och på hennes gata. Man sökte av ca hundra meter ner mot bullerplanket. Vet att jag fick svar från någon som var kunnig gällande jyckarna, hoppas denne finns kvar i tråden. Nu hittade jag i aktbilag 157 att man använde en specialsökhund tränad att eftersöka bl.a. likvätska och blod. I samma bilaga nämns att det är 130 meter mellan bostad och fyndplats. Hunden missade alltså LWs kvarlvor med trettio meter. Är detta vanligt? Andra högst ordinära sällskapshundar ska ha visat vittring, enligt media.
Citera
2020-03-28, 20:55
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Nu har jag i princip läst ifatt.

Angående bokstavskombination:
SOB

Angående HD:s pappa:
Han är verkligen en riktig hjälpsamma Jönsson han.
Man undrar hur hjälpsam...

Angående de (minst) 17 slagen:
Uppgiften kommer även ifrån 141/1 Stämningsansökan:
"Stefan Davidsson har ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person på natten mellan den 14-15 maj 2018 i Örebro berövat Lena Wesström livet genom att tilldela henne minst 17 slag i huvudet och ansiktet. I vart fall merparten av slagen har skett med tillhygge..."

Angående mordvapen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Angående HD:

@Snor-Johan, undrar om du tänker tiga ihjäl detta inlägg:

Och JA! jag har lärt mej länka. Tack Fröken_Sverige!
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-03-28 kl. 21:09. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in