2020-03-28, 20:14
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Just det ja. Han ljög om sina personuppgifter. En rätt graverande lögn. Sedan finns det väl även andra konstigheter som att han lämnat mobilen hemma?

Se där! Då är det bara mordnatten man inte kunnat beslå honom med lögn. Däremot har det ju visat sig omöjligt att verifiera vad han har sagt sig göra delar av dagen trots flera vittnesförhör, bla med personer han sagt sig ha talat med. På morgonen efter finns massor med märkvärdigheter i hans och HDs vittnesmål och i hans beteende.
Han sa ju först att han suttit vid datorn och svarat på jobbmejl. Sen var det cykelverkstad inklusive testrundor. Och så var det trädgårdsbevattning. Det kanske var något mer? Dator var det iaf inte enligt kriminalteknikern.

–Jag installerade windows 7 på min dator och lät den stå på under en natt. Den gjorde samma typer av synkroniseringar som den undersökta datorn. Om man hade öppnat en fil hade de synts på ett helt annat sätt.

Christoffer Olsson ställer en fråga om de aktiviteter som ska ha registrerats på 45-åringens dator på mordnatten och får svar att de inte gjorts manuellt utan automatiskt.

https://embed.scribblelive.com/Embed/v7.aspx?Id=2919445&Page=0&overlay=false%5B/url%5D

Det var ju inte cykelverkstad heller förresten, han fick ju ändra den uppgiften efter han läst FUP. Och vattenspridaren var det ju något tjafs med också. Ungarna hade visst gömt undan den någonstans. Bara det att de inte var hemma den helgen.
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, det syns en sådan strategi men också försök att få diskussionerna att handla om brottsoffret så mycket som möjligt. Något man bör vara observant på.

Mycket intressantare att fokusera på brottet. Vad som talar för och emot att MGM, MGK eller andra är skyldiga samt hur brottet gick till.

Det är ju påfallande att vare sig MGM eller MGK har alibi vid den förmodade tidpunkten för mordet. Dessutom slingrar sig bägge två i förhören och kommer med osanningar. Uppvisar synnerligen selektiva minnen. Orch-historien tyder på att mordet var bestämt och beslutat i förväg. Ett försök att skapa rimligt tvivel med alternativa gärningsmän. En strategi som går i linje med att både SD och JG inledningsvis pekar i riktning HD.

F*n det är ju rena sekten det här.

Tror inte älgen är inblandad.
Helt med på detta
Senast redigerad av pittsmurfen2000 2020-03-28 kl. 20:23.
Citera
2020-03-28, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Pappan är uppsatt som sista vittne för försvaret, det var HD:s mamma som körde tinder med SD

Ah! Dåså! Blev lite förvirrad där ett tag.
Ja, och hade inte Stefan då "svarat" genom att lägga handen på hjärtat och le?
Vad är det här för slags skev familjehärva som har kört helt i diket?
Ytterst märkligt..
Citera
2020-03-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon behöver inte vittna. Men hon står på vittneslistan så hon har ju medgett att bli kallad. Men hon kan dra sig ur om hon vill. Hade åklagaren kallat henne - då hade hon kanske nekat. Så jag tror att hennes agenda är att fortfarande försvara sin underbare skrattande mördare.

Ok. Ja hon hörs ju ej heller under ed så frågan blir ju hur mycket tilltro TR kan tänka sig att sätta till hennes utsagor.
Vad hon nu kommer att säga.
Men helt klart bedömer försvaret att det iaf teoretiskt kan hjälpa deras sak att höra henne.
Citera
2020-03-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok. Ja hon hörs ju ej heller under ed så frågan blir ju hur mycket tilltro TR kan tänka sig att sätta till hennes utsagor.
Vad hon nu kommer att säga.
Men helt klart bedömer försvaret att det iaf teoretiskt kan hjälpa deras sak att höra henne.
Hennes trovärdighet är inte så hög pga hennes nära förhållande (hur den nu ser ut idag), samt att hon inte vittnar under ed. Men ändå kan ju advokaten få fram rimligt tvivel beroende på hur frågorna ser ut. Och de har gått igenom frågorna i förtid så där blir det inga överraskningar - däremot åklagarens frågor kan hon inte veta i förväg. Hon visar inte korten förrän i rättssalen
Citera
2020-03-28, 20:26
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Nja, det var väl inte avslaget som i att det hade skiljts från huvudet? Det hade delat sig som jag föstod det. Men i sak har vi tolkat lika, att sidan av huvudet är attackerat. Inte ansiktet.
Ursäkta men nu känner jag mig en smula bakom kurvan (det händer då och då); men det jag sett om rättsläkarens utlåtande står i aktbilaga 145 och jag ser ingenting om antalet slag där, läser jag så illa?

Finns ju en sekretessad protokollbilaga RMV men den har jag inte sett. Så var egentligen står det om 17 slag?
*hänger med hundhuvudet*
Citera
2020-03-28, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Självklart minns man sånt! Jag minns också precis vad jag gjorde när nyheten om palmemordet kablades ut. Tsunamin minns jag också glasklart; (flög från Phuket kl 07.00 och kl 10.00 kom tsunamin).
Det ska bli ytterst intressant att höra JG och HD i vittnesbåset. Fan ta Tingsrätten om det blir lyckta dörrar!
Mycket möjligt, kanske rent av troligt att JG bryter ihop men att HD fortsätter moltiga, skylla på sitt dåliga minne.

Det här med lyckta dörrar:
1. Ser man i förväg på vittneslistan vilka som vill bomma igen dörrarna och köra ut åhörarna?
2. Om det först är bestämt att dörrarna ska vara öppna för vem som helst, kan man som vittne få ångra sig i sista stund och begära att förhöret ska ske bakom stängda dörrar?
3. Vem bestämmer sånt här och på vilka grunder eller är det en ostridbar rättighet man har som vittne?
Citera
2020-03-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ah! Dåså! Blev lite förvirrad där ett tag.
Ja, och hade inte Stefan då "svarat" genom att lägga handen på hjärtat och le?
Vad är det här för slags skev familjehärva som har kört helt i diket?
Ytterst märkligt..

Det stämmer.
Citera
2020-03-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ursäkta men nu känner jag mig en smula bakom kurvan (det händer då och då); men det jag sett om rättsläkarens utlåtande står i aktbilaga 145 och jag ser ingenting om antalet slag där, läser jag så illa?

Finns ju en sekretessad protokollbilaga RMV men den har jag inte sett. Så var egentligen står det om 17 slag?
*hänger med hundhuvudet*

Just antalet slag var inte det jag vände mig mot utan att dessa (slagen) skulle vara riktade mot ansiktet. Så var inte fallet. En del om skadorna kan du läsa i förhör med SD, där man försöker trissa upp stämningen rejält genom att läsa högt ur obduktionsprotokollet för honom.
Citera
2020-03-28, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Det här med lyckta dörrar:
1. Ser man i förväg på vittneslistan vilka som vill bomma igen dörrarna och köra ut åhörarna?
2. Om det först är bestämt att dörrarna ska vara öppna för vem som helst, kan man som vittne få ångra sig i sista stund och begära att förhöret ska ske bakom stängda dörrar?
3. Vem bestämmer sånt här och på vilka grunder eller är det en ostridbar rättighet man har som vittne?

https://www.aklagare.se/ordlista/l/lyckta-dorrar/
Citera
2020-03-28, 20:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Just antalet slag var inte det jag vände mig mot utan att dessa (slagen) skulle vara riktade mot ansiktet. Så var inte fallet. En del om skadorna kan du läsa i förhör med SD, där man försöker trissa upp stämningen rejält genom att läsa högt ur obduktionsprotokollet för honom.
Jag är bara ute efter var i protokollet antalet slag nämns, kan det vara i ett av förhören med SD menar du? Jag har isf missat det.
Citera
2020-03-28, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
https://www.aklagare.se/ordlista/l/lyckta-dorrar/
Så finns det alltså stor chans att de måste prata för öppen ridå?
Citera
2020-03-28, 20:35
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tänker att den största skadan har SD ändå gjort genom att mörda hans mamma, låta honom vakna på sin födelsedag utan sin mor och för evigt veta att den person som han tyckte var en snäll skojig farbror var en person som hade hotat att mörda honom och hans mamma så att blodet skulle rinna.

Om SD har gått tillbaka under natten, vid fyra-tiden för att hämta något, logga in på datorn eller hämta något och sedan lämnat dörren öppen med flit, kommer denna kille alltid att känna ett obehag runt att tänk om han hade vaknat, och gått ner.

Vad hade hänt då?

Att SD lagar sonens cache på ettårs-dagen för mordet, hans födelsedag och besöker självaste mordplatsen (vilket SD berättar på förhör; att minnesplatsen inte har den betydelse för honom. Sant eller inte?)

Jag tänker att SD fortsätter att hämnas på L*ena genom dessa gester.

Kan ett barn som AW lita på någon efter detta?

En fruktansvärd person är SD.

Vem är ond och vem är god?

Att ha rätt till sitt liv ingår ju just i livet -
att döda en annan människa är lagenligt fel ,och för de flesta människor anses det vara utanför våran sfär utav beslut .

Jag själv tycker inte att någon annan har rätt att bestämma över liv och död .

När inte ens de som är självmordsbenägna inne på psyk. får bestämma i den saken
( då sätts vaktning utav den personen så att den inte kan göra självskadebeteende på sig själv .)

Så det här är sorgligt .
Senast redigerad av landbandy 2020-03-28 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in