2020-03-28, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Innan sommaren, varm torr luft som virus ogillar.

Spanien italien och andra medelhavsländer med fuktigare luft kommer få det tufft.

Finns inga vetenskapliga belägg för det när det gäller corona tyvärr. Tvärtom har det redan avfärdats, såg det på rapport igår och FHM var bestörta över den nya informationen...
Känns rätt självklart ändå med tanke på att corona frodas och trivs i varje land på planeten nu.
Ge inte dig själv falska förhoppningar du kommer bara bli besviken senare... Däremot gissar jag att det kan börja plana ut till sommaren men det eftersom vi kommer tvingas till striktare restriktioner innan dess.

Summa summarum: corona försvinner inte av sig självt förutom genom STENhårda åtgärder eller flockimmunitet.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Så jävla paradoxalt när en kärring som redan har en fot i graven ska gotta sig över att det bara är äldre som dör. Hon kan väl börja gå ut och smittas lite så vi blir av med såna kräk.
Hon har ju stoltserat med att hon gymmar o håller i gång. Hon räknar sig nog inte som utsatt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Hur kommer det sig att Stockholm står för lika många döda och sjuka som RESTEN AV LANDET TILLSAMMANS?
Är det mellofinalen i globen?
Min gissning är att Stockholm är folktätast. Och att många från Stockholm åkte till Italien.
De som bor i norra Sverige åker kanske hellre till den svenska fjällen än till Italien.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Snart kommer alla svenskar hem med detta från Thailand!

Fast de har ju väsentligt färre fall per capita där än vad vi kan anta att vi har här, så det saknas lite logik i ditt påstående.

Dessutom slutar Thai Airways att flyga direkt, så det blir färre och färre som kommer hem.

Men däremot kommer kanske några av dem med odiagnostiserad HIV som gör att när de får viruset från en glad Pitebo eller Lena i receptionen på hotellet i Växjö i november i år eller februari nästa år så ligger de lite risigare till
Senast redigerad av Richard-III 2020-03-28 kl. 20:40. Anledning: Stavn
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Har man stått i tunnelbanan i NY eller i London så kan dropparna vara blytunga de lär kunna virvla runt ändå.

Nej, håller man en meters avstånd så har de fallit ned. Självfallet om någon nyser på dig, hostar eller på ett räcke är det ju kört ändå om du är där o kladdar. Men det är fortfarande inte luftburet.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHaven
Varför yrar media om USA när Sverige har fler döda per invånare? Bör man inte börja ta det på mer allvar, Sverige ligger på plats 14 globalt.
Det är nog inte bara det som räknas. Eftersom smitta kom i stor utsträckning (verkar det som) med hemvändande alpresenärer så hade vi gissningsvis en stor drös "patient noll" som var och en började sprida smitta. Vi kan alltså ha rätt många smittade och döda utan att för den skull ha en stark/brant spridning. Tänker jag mig.
Citera
2020-03-28, 20:39
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
WHO har skrivit exakt det jag skrev NU.

På engelska. Läs själv.

Länka inte annat, det finns en massa tyckare, forskare eller ej, överallt. Det är konstaterat att det ej är luftburet. Punkt slut.

Bara en dåre gör sådana här antaganden

Forskning bygger på att man testar olika teorier. WHO fastställer att det är droppburen för att det är droppburen. Just genomför all världens forskare om det även kan vara luftburen.

Vilken idiot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wieslander
Vad gör dig upprörd? Vi SKA vara tacksamma att viruset främst dödar en viss åldersgrupp, på så vis blir dödligheten lägre. Samtidigt behöver bara den gruppen isoleras och skyddas.
Men hon tillhör väl den gruppen själv? Snart! Ser ju inte ut som någon hälsosam elitgymnast i alla fall.
Upprörd? Ja, det verkar vara en grupp empatilösa robotar som har dessa överbetalda befattningar. Det gör mig lite upprörd.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
jo men kanske de , jag är lite blödig fast 65 var nog för tidigt eller hur man ska uttrycka sig över 75 kanske . vi hamnar där till slut vartefter smittan sprids i vårt samhälle då får vi se hur Sverige gör .
Troligen har du missuppfattat en liten smula, men givetvis måste man försöka att ge den vård som gör störst nytta.

Sådana där åldersgränser kan inte vara rigida. Det är många faktorer som påverkar hur stor nytta en patient har av en viss vårdåtgärd.

Men blödighet är inget problem. Om du står inför flera patienter så är svårigheten att bedöma vars och ens chanser. När du väl bedömt, då är det lätt att säga vem som får vilken insats. Finns bara en respirator, som exempel, så ger du syrgas och kanske ångestlindring till övriga.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Men gud. Hårklyverier. Det. Är inte lufftburet. Du får det inte genom att bara vara i samma rum som någon, trångt eller ej. Det måste komma ut partiklar, droppar, och du måste få det på dig genom direkt kontakt och sedan peta dig i ansiktet så det kommer genom ögonen eller annat.

Men din lilla ärthjärna. WHO duger nu som källa? När de ger råd som Mördell inte tycker ska tillämpas i Sverige då är dem ingen bra källa längre va?
De har alltså rätt eller fel beroende på vad som passar Mördell och mördarlandet.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag är tudelad där. Jag önskar såklart inte att en enda äldre dör. Men för mig som måste jobba och träffa massvis med människor varje dag så finns det en viss tröst i att veta det. Äldre människor kan välja att inte gå ut, jag är tvungen även om jag hellre skulle suttit hemma. Med det sagt så låter det ändå respektlöst på sättet Wold framför det.
Ja men det är nog mycket väl så att personer i tonåren räknar 40 plus som gammalt. Hon uttrycker sig helt sjukt men säger det som många Svensons tycker
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitiniti
Kan man se åldern på alla dödsfallen i Sverige?

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Klicka dig fram till "Avlidna per åldersgrupp".

Statistiken uppdateras dagligen av Folkhälsomyndigheten med antal fall kl. 14:00 eller när statistiken är sammanställd enligt deras hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in