2020-03-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Det är en avrådan och inte ett lagbrott! Jag säger ju att vi hade hoppat över resan vid ett eventuellt förbud. Men nu finns det bara en avrådan och då måste var och en kunna välja hur man vill göra.
Avrådan är för att man tror att svenskar har omdöme. Om ni visar dåligt omdöme blir det karantän och straff för alla. Vore skönt om vi slapp det. Om alla resonerar som du blir de snart tvungna att införa restriktioner.
Citera
2020-03-28, 19:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Sverige verkar ha fått för sig att rapportera väldigt oregelbundet. Nu verkar de övergått helt till att rapportera först under natten när så få som möjligt kommer vara vakna.

Vad snackar du om? Sverige rapporterar samma tid varje dag 14:00

När och vad alla webbsidor rapporterar har inget med Sverige att göra.

Sverige i detta fall = FHM
C19, worldometer m.fl. =/= Sverige
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Fan vad jag spyr över hyckleriet! När man hävdar alla likas värde! Klingar lite illa då de förbereder triage!
Triage är bara en mera specifik term för att organisera sina ansträmgningar ändamålsenligt.

Tyvärr har det gått troll i termen, men det är något man sysslar med hela tiden.

Om du går till en akutmottagning, exempelvis, så möter du först en sjuksköterska som triagerar dig, dbs bedömer om ditt tillstånd är sådant att du med förtur bör ses av en läkare.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
https://samnytt.se/agnes-wold-om-coronaepidemin-som-tur-ar-dodar-den-bara-gamla-manniskor/
Är hon på riktigt 🤯
Den häxan!
Hon vill vara med i TV virrpannan,
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Att stanna hemma vid sjukdom är bara sunt förnuft. Precis som att inte gå på restaurang vid sjukdom. Men att stänga ner ett samhälle är ren idioti..
Ibland måste man välja mellan idioti och vansinne. Samhället kan komma att stänga ned sig självt annars.

Vi kommer inte ur det här som vinnare, varken ekonomiskt eller humanitärt. Om ingen längre immunitet uppstår måste vi ta tag i detta förr eller senare.
Om immunitet för längre tid kan fås så kommer vi billigare undan, om än inte billigt.

Hysteri är inte det som styr, utom på börsen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Måste du vara så jävla skitnödig? Dagen är inte slut än bara för att dagens rapport har kommit.

Jag går på siffrorna som kommer kl 14 när jag bygger upp min statistik. Det är ju rimligt att man jämför samma klockslag varje dag.

De som dör efter 14 kommer med i morgondagens statistik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enroy
Har också funderat på vad dag 0 innebär.
Känns lite domedag över det hela.

Som jag googlat fram innebär dag 0 att antalet dödsfall börjar stiga kraftigt.

Dag 0 verkar inte entydigt definierad. Enligt denna sida har Sverige passerat dag 16: https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/03/coronavirus-growth-in-western-countries-march-27-update/

Hur definierar FHM dag 0 tro? Det är höljt i dunkel.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
När man får lunginflammation utav Coronaviruset, hur behandlar man de ? Orsakar viruset lugniflammationen eller är de bakterier?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
I Finland diskuterar man nu att helt stänga gränsen mot Sverige i norr så att folk som bor i Sverige och jobbar i Finland, eller tvärtom, inte längre alls skulle ta sig över. Orsaken är att man att man fått några smittofall från Sverige till Finland.

https://yle.fi/uutiset/3-11281009

Nu spekulerar jag men..

Kan det börja bli som så, att Finland inte riktigt litar på Sveriges officiella siffror på smittade ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I London varnas för att skurkar ger sig ut för att vara poliser, stoppar folk, visar upp en falsk polisbricka och rånar dem.
Och Kina har lurat på Spanien och Tjeckien värdelösa testkits för miljardbelopp.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ok, samtal med noll substans från din sida, men om du tycker det så

Nåja, nu skall du inte vara tjurig, du har lärt dig vad beprövad metod innebär, så något fick du ut av samtalet.

Trevlig kväll!
Citera
2020-03-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag utgår ifrån den faktiska situationen.

Det finns inget vaccin eller medicin mot corona. Och just därför kan dödssiffrorna skena iväg till väldigt höga nivåer fort.

Corona - sett till den faktiska situationen - är mycket farligare än influensa.
Att du snabbt byter fot är lite egendomligt. Du framhöll själv nyss alla kraftiga motåtgärder mot covid-19 för att dissa influensavågornas skördande av liv. Italien är ett skört samhälle vad gäller epidemiska sjukdomar som läggs ovanpå redan en tung sjukdomsbörda. Det är så med både influensor och covid-19. Den senare verkar dessutom främst drabba äldre, som ofta är sjuka, medan den skonar de flesta unga. Framtiden får utvisa hur det egentligen gick. Men med tanke på att det saknas vaccin mot covid-19 får man nog säga att 25000 döda i Italien angående influensan, som det finns vaccin mot, är anmärkningsvärt. Just nu har 10000 dött av covid-19. 15000 till är inte kattskit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in