2020-03-28, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag är inte expert på virusepidemier, men jag har insett att Anders Tegnell håller på att lura svenska folket. Någon som är insatt i Covid-19 kan gärna få förklara några saker.

- Är vaccin respektive flockimmunitet dom enda alternativen som finns? Finns inte alternativet att stoppa spridningen helt? Alltså inte bara fördröja, utan kväsa.

Är det verkligen omöjligt att bekämpa viruset genom att bara blockera dess spridning? Att blockera dess spridning kan handla om att sätta upp geografiska barriärer som viruset inte tillåts passera. I områden där viruset redan förekommer, så kan viruset bekämpas genom att man sätter misstänkta smittbärare i karantän. Detta fortsätter tills viruset inte längre finns kvar. Varför anses det vara en omöjlig taktik? Kan någon förklara detta?

Hur gör vi när det uppstår en sjukdom med 90 procents dödlighet, och inget vaccin finns? Är strategin att epidemin får härja fritt, och att dom 10 procent som överlever uppnår flockimmunitet? Eller finns en plan som handlar om att stoppa spridningen? Myndigheternas uppgivenhet känns oroande.

Man kan nog "kväsa" viruset. Men då behöver det göras på global nivå, annars kommer ju viruset spridas åter igen när folk börjar resa.

Om man t.ex i Sverige skulle låta alla att gå och köpa stor del mat för 2-4 veckor, fixa mat på äldreboende, sjukhus, osv för denna period och sedan tvinga alla människor att stanna inomhus i en månad, eller innuti äldreboendet, sjukhuset osv. Att bara umgås med dem man har direkt nära kontakt med där man befinner sig i en månad. Då borde det nog gå att "kväsa" bort viruset.

Men skulle turister resa in i Sverige igen senare, så skulle de ju kunna bära på viruset, och då börjar det spridas igen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Igår från Island. Källa Flutrackers.com

Iceland’s Ministry of Health announced that half of the people who tested positive for the corona virus test did not show the virus symptoms as a result of their corona virus test study. This statement is a harbinger that many infected people unknowingly make others sick.

Så det springer/har sprungit runt massor i Sverige som jobbar inom vård och hemtjänst som är/har varit sjuka UTAN SYMPTOM. Vi fick ju höra att asymptomaiska fall var synnerligen ovanliga?

Omkring 50% av alla infekterade är asymtomatiska, hörde jag när jag tjuvlyssnade på en grupp läkare i förrgår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag kokar pastan i WC-anka, har funkat kanon så här långt. Inte ett virus har slunkit ner!
Låter farligt.
Citera
2020-03-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Vill åka och besöka min gamla mamma, men gör inte det.

Bra beslut. #me2!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eral
Nej det gör det inte. En vanlig influensasäsong pågår under en mycket lång tid och en stor andel av befolkningen smittas. Covid har funnit i Italien i typ två månader och smittat en väldigt liten del av befolkningen. Dödsfallen från en typisk influensasäsong är i regel grovt överdrivna och de flesta dör av följdsjukdomar som t. ex hjärtsvikt långt senare. Istället för din jämförelse så kan vi ju jämföra med den senaste influensasäsongen i Italien från början av oktober 2019 till i mitten på januari 2020. Det totala antalet verifierat smittade var enligt Influnet 2 700 000 personer, av dessa dog 250.
Av någon anledning dissar du tidigare dödsvågor i Italien, för att..? Du vill hellre jämföra med ett skonsamt år, ja. Tänka sig. Och covid-19 skulle ha ”smittat en väldigt liten del av befolkningen”? Var noga med att kolla att foliehatten sitter som den ska.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Men vi har planerat detta sen förra påsken plus att det är stor skillnad mellan oss och Sydeuropa. Det finns inte en chans i världen att vi kommer få samma siffror som dem.
Snälla varför hoppar du inte in och jobbar på ett sjukhus så du får lite insikt? Du kan säkert få moppa golvet med dina betyg.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vilka puckon som försöker bryta utegångsförbudet. Bra av indiskt polis att prygla idioter som går ut
I London varnas för att skurkar ger sig ut för att vara poliser, stoppar folk, visar upp en falsk polisbricka och rånar dem.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Så du menar att de skjuter upp valet sen i November?

100 procent.

Trump sitter framöver, men jag tror nog han vill hoppa av om chans finns.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittelkjell
Du är inte välkommen.

Jag skiter i vad ni tycker. Resan är bokad och vi kommer åka. Ni i kittelfjäll behöver inte oroa er. Era backar går inte att jämföra med Åre.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
Men, dere kan jo fortsatt bære med dere viruset hjem til henne? Hunder og katter kan jo ha det i pelsen og på nosen. Om er immun så kan du jo ha det på deg alikevel.
Om jag är immun så smittar inte jag.
Däremot kan jag ju, möjligen, ha skakat hand med någon som är smittad och har torkat av sig om munnem med sin hand. Om jag i så fall skakar hand med först en smittad och sedan med moster, så finns där en liten risk att smitta henne, om jag inte haft möjlighet att tvätta händerna noggrant.

Men det handlar om en mycket liten risk när väl utbrottet av epidemin är över
Citera
Medlem
Och där passerade vi 30 k döda. Då har vi bara 270 k döda till en normal influensasäsong?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Angående att Frankrike har beställt en miljard ansiktsmasker (engångs får man förmoda).

Jag läste någonstans att om man verkligen ska vara fullgott skyddad så går det åt ca 50 masker per dag och Corona-patient.

Så Frankrikes miljard räcker då till 20 miljoner vårddagar, om varje person som vårdas kräver 14 dagar så blir det 1.4 miljoner inlagda. Låter rätt rimligt med Frankrikes befolkning. Så vi skulle behöva ungefär 166 miljoner masker på lager i Sverige för att ta det lika seriöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in