2020-03-28, 18:32
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Självklart minns man sånt! Jag minns också precis vad jag gjorde när nyheten om palmemordet kablades ut. Tsunamin minns jag också glasklart; (flög från Phuket kl 07.00 och kl 10.00 kom tsunamin).
Det ska bli ytterst intressant att höra JG och HD i vittnesbåset. Fan ta Tingsrätten om det blir lyckta dörrar!
Mycket möjligt, kanske rent av troligt att JG bryter ihop men att HD fortsätter moltiga, skylla på sitt dåliga minne.

Märkligt är också att försvaret har 2 timmar för henne. Hon är en kvinna som har en bakgrund av psykisk ohälsa. Hon har skyddat en notoriskt otrogen make som dessutom erbjudit sig att assistera ett självmord för henne och barnen. Hon upprepar dessutom att han ska ha haft blodigt gymnastsex med sin älskarinna. Varken hon eller SD har koll på var deras barn befinner sig. Knappast ett karaktärsvittne.
Citera
2020-03-28, 18:32
Medlem
Citat:
Självklart minns man sånt! Jag minns också precis vad jag gjorde när nyheten om palmemordet kablades ut. Tsunamin minns jag också glasklart; (flög från Phuket kl 07.00 och kl 10.00 kom tsunamin).
Det ska bli ytterst intressant att höra JG och HD i vittnesbåset. Fan ta Tingsrätten om det blir lyckta dörrar!
Mycket möjligt, kanske rent av troligt att JG bryter ihop men att HD fortsätter moltiga, skylla på sitt dåliga minne.
Jag kan tänka att om JG resp HD begär det, så blir det lyckta dörrar. Tyvärr. Jag misstänker att de hellre vill försöka få ärliga svar, än att de ljuger bara för att inte allmänheten skall veta. Framförallt är JG intresserad att inte flasha för mycket. Det märkte man genomgående när man läste förhören med honom. Men egentligen spelar det ingen roll. Rättegången kommer så småningom ut på Youtube - och då får vi vara med och lyssna.
Citera
2020-03-28, 18:35
Medlem
gloriouslifes avatar
Ur förhör med Fol*ey, Jen*ny

Jen*ny hade sista samtalet med Lena den 19 mars i år på Messenger. Då hade allt exploderat
med Stefan. Hans fru Hanna hade tagit ut skilsmässa, hon hade träffat en ny kille, hon hade
flyttat och bodde nästan granne med Lena. Stefan var förkrossad över att Hanna ville skiljas.
Stefan la all skuld på Lena och tyckte det var hennes fel.

Jen*ny tänkte att nu kanske Lenas relation med Stefan kunde få ett slut. Kontakten mellan
Lena och Stefan var inte positiv. Stefan hade tagit ett steg tillbaka eftersom han var så
förkrossad.
Det verkade ändå inte som Lena helt hade släppt hoppet om Stefan, att hon inte
gett upp helt.

s. 107

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:a064c10f54283eba42a5b195588f6519
Citera
2020-03-28, 18:40
Medlem
Skibladners avatar
Citat:
Jag är tillräckligt gammal för att minnas när president Kennedy blev skjuten. Klara minnen av mordet på Anna Lind, 11 september, tsunamin i Thailand (messade en kompis som var i Koh Lanta och fick besked om att han och familjen var i säkerhet) och naturligtvis mordet på Olof Palme. Jag minns exakt var jag befann mig och vad jag gjorde de dagarna.
Nog fan minns golvbrunnshanna!!
Citera
2020-03-28, 18:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det hör nog inte helt till vanligheter med en kvinnlig mördare som bankar ihjäl någon brutalt med 17 slag dessutom riktade mot ansiktet. Men delaktig på ett eller annat sätt var hon. "Allt ska bli så bra nu". Om de planerade det ihop - eller om hon antydde och teg när han gjorde det och sedan skyddade honom - det är svårt att veta tills någon av dem pratar.

Jag vill minnas att jag läst att LW antagligen föll ihop efter något av de första slagen eftersom det stänkte max 60 cm i höjd. Om det är så så har mördaren kunnat slå och räkna. Men det är en ren spekulation från min sida.

Hell hath no fury... Det är, sannerligen, ovanligt även bland manliga mördare att använda 17 slag mot huvet. Om man vill idka rättvisa på det området. Det borde liksom bära emot... Vi får väl se om det kan handla om en uppsättning mer plågande slag, eller om såna förekommenr mor kroppen ovanpå de 17. I sammanhanget måste man ju även väga in då att ett enda slag med en hammare skulle kunna räcka, under gynnsamma förhållanden. Och redan tre–fyra börjar bli tjatigt. Jag är närmast tveksam om 17 slag med hammare mot huvet är möjligt. Det blir liksom inget kvar. Och allt borde hänga i slamsor i GM istället. Det kan ju nu handla lite om en dramatisk överdrift från åklagarens sida, det får väl visa sig. Några av de 17 kan vara slag i mer definitionsmässig bemärkelse, och mer av missar eller stötar.
Skulle BO falla på första slaget (vilket borde vara fallet med en hammare) så känns kanske inte hammare så troligt som fortsättningsvapen uppriktigt sagt. Även psykopater kunde behöva lite distans till offret och stående med lite längre tillhygge vore avgjort trevligare. Å amdra sidan vill GM kanske inte heller synas från husen. Så värst angenämt borde det i alla händelser inte ha varit att lufsa hem genom skogen dränkt i blod och hjärnsubstans från topp till tå, om GM stött på ngn denne kände, eller ungar på väg hem från nån scoututflykt. HD borde ha kunnat ha ännu svårare att ta sig in till sig misstänker jag. Mellan husen. Alldeles madsenkladdig...
Senast redigerad av Lonnrot 2020-03-28 kl. 18:47.
Citera
2020-03-28, 18:42
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ur förhör med Fol*ey, Jen*ny

Jen*ny hade sista samtalet med Lena den 19 mars i år på Messenger. Då hade allt exploderat
med Stefan. Hans fru Hanna hade tagit ut skilsmässa, hon hade träffat en ny kille, hon hade
flyttat och bodde nästan granne med Lena. Stefan var förkrossad över att Hanna ville skiljas.
Stefan la all skuld på Lena och tyckte det var hennes fel.

Jen*ny tänkte att nu kanske Lenas relation med Stefan kunde få ett slut. Kontakten mellan
Lena och Stefan var inte positiv. Stefan hade tagit ett steg tillbaka eftersom han var så
förkrossad.
Det verkade ändå inte som Lena helt hade släppt hoppet om Stefan, att hon inte
gett upp helt.

s. 107

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:a064c10f54283eba42a5b195588f6519
Ja stackars Pip-Steffe, han var så förkrossad att han hade sexmöten med Lena ända in i det sista...
Citera
2020-03-28, 18:51
Medlem
Skibladners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hell hath no fury... Det är, sannerligen, ovanligt även bland manliga mördare att använda 17 slag mot huvet. Om man vill idka rättvisa på det området. Det borde liksom bära emot... Vi får väl se om det kan handla om en uppsättning mer plågande slag, eller om såna förekommenr mor kroppen ovanpå de 17. I sammanhanget måste man ju även väga in då att ett enda slag med en hammare skulle kunna räcka, under gynnsamma förhållanden. Och redan tre–fyra börjar bli tjatigt. Jag är närmast tveksam om 17 slag med hammare mot huvet är möjligt. Det blir liksom inget kvar. Och allt borde hänga i slamsor i GM istället. Det kan ju nu handla lite om en dramatisk överdrift från åklagarens sida, det får väl visa sig. Några av de 17 kan vara slag i mer definitionsmässig bemärkelse, och mer av missar eller stötar.
Skulle BO falla på första slaget (vilket borde vara fallet med en hammare) så känns kanske inte hammare så troligt som fortsättningsvapen uppriktigt sagt. Även psykopater kunde behöva lite distans till offret och stående med lite längre tillhygge vore avgjort trevligare. Å amdra sidan vill GM kanske inte heller synas från husen. Så värst angenämt borde det i alla händelser inte ha varit att lufsa hem genom skogen dränkt i blid och hjärnsubstans från topp till tå, om GM stött på ngn denne kände, eller ungar på väg hem från nån scoututflykt. HD borde ha kunnat ha ännu svårare att ta sig in till sig misstänker jag. Mellan husen. Alldeles madsenkladdig...

Beträffande mordvapnet så tror jag på ett föremål med icke skarpa kanter, typ basebollträ. Var det inte ett sådant som det talades om tidigare i tråden? Slagmärken på trädet kan möjligen vara träff med yttersta änden under en sving. Mördaren tog ut svingen, slog med full kraft och änden på mordvapnet touchade trädet. Hög periferihastighet på en föremål med en längd av c:a 1 m!

Som du säger: Slående med ett lite längre tillhygge var nog trevligare ur blodbesudlingssynpunkt.
Senast redigerad av Skibladner 2020-03-28 kl. 18:57.
Citera
2020-03-28, 18:58
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Skulle BO falla på första slaget (vilket borde vara fallet med en hammare) så känns kanske inte hammare så troligt som fortsättningsvapen uppriktigt sagt. Även psykopater kunde behöva lite distans till offret och stående med lite längre tillhygge vore avgjort trevligare. Å amdra sidan vill GM kanske inte heller synas från husen. Så värst angenämt borde det i alla händelser inte ha varit att lufsa hem genom skogen dränkt i blod och hjärnsubstans från topp till tå, om GM stött på ngn denne kände, eller ungar på väg hem från nån scoututflykt. HD borde ha kunnat ha ännu svårare att ta sig in till sig misstänker jag. Mellan husen. Alldeles madsenkladdig...

Det där med 17 slag är ju vedertaget och det framkommer också att offret antagligen föll ihop efter första. Eftersom bilderna är skyddade antar jag att ja det var just ett besinningslöst våld mot ansiktet. Vilket känns väldigt personligt att vilja utplåna en person liksom. Ja han måste sett hemsk ut efteråt.
Citera
2020-03-28, 19:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skibladner
Beträffande mordvapnet så tror jag på ett föremål med icke skarpa kanter, typ basebollträ. Var det inte ett sådant som det talades om tidigare i tråden? Slagmärken på trädet kan möjligen vara träff med yttersta änden under en sving. Mördaren tog ut svingen, slog med full kraft och änden på mordvapnet touchade trädet. Hög periferihastighet på en föremål med en längd av c:a 1 m!

Ett sånt har varit uppe vet jag.
De finns i metall också men borde då kanske lämna spår efter sig.
Man kan tänka sig spikar inslagna i toppen också.
Jag tycker mig se ett smalt spår in mot mörkare bark i båda märkena på trädet, som av en spets av ngt slag. Svårt att avgöra. Dock syns inget blod vad jag kan se...

Ett tillhygge som går att svinga lite kunde man föreställa sig. Och som går att transportera och göra sig av med. Det kommer säkert fram till slut. Vore lite överraskad om forensikerna inte hade ett bra hum.
Citera
2020-03-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Kanske, kanske inte. Om skrikvittnenas uppgift om längden på skrikandet stämmer gjorde sig inte mördaren nån större brådska, runt fem slag i minuten kanske, så det kanske inte var så tumultartat för honom. Han kanske ville "straffa" henne genom att dra ut på lidandet.
Och var han så kall kanske han också praktiserade lite egen numerologi.

Jag skulle då inte bli överraskad om det visade sig vara så. Inte heller om det inte visar sig vara så...

Att slå/hugga så många gånger just i ansiktet tyder på ett glödgande hat. Det är uber-personligt.
Citera
2020-03-28, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ja, för vem vet vad JG har i bakfickan när han ska vittna?!
Och om nu HD's pappa ska vittna så borde han nog också börja fundera på vad han ska följa för linje:
Rädda sin dotter eller rädda SD (alternativt, rädda sig själv..?)
Han har i sin tur har haft en del småfuffens för sig som man kan börja undra över.
Hannas syster säger att pappan och Hanna står närmast varandra
medan systern och mamman står nära.
Och vad man kan utläsa i FUP så är han med och petar både här och där:

Sotar skorsten, lånar gräsklippare och klipper gräsmattan medan huset är avspärrat, fraktar bort gräset, bistår med mobiltelefoner, ringer upp folk och talar å SD's vägnar, har kontakt med JG, bygger och pysslar med SD, håller i nyckeln till SD's hus efter avspärrningen, pratar indiciemål med Hanna (som han inte vill erkänna, men som Hanna säger i förhör att dom har pratat om), kör bort en halv tunna med aska och rester från pelletspannan, med mera med mera. En riktig hjälpreda!

...och bistod SD med uppmuntrande nickar och leenden i rättssalen, enligt en trådskrivare som var på plats...
Citera
2020-03-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det där med 17 slag är ju vedertaget och det framkommer också att offret antagligen föll ihop efter första. Eftersom bilderna är skyddade antar jag att ja det var just ett besinningslöst våld mot ansiktet. Vilket känns väldigt personligt att vilja utplåna en person liksom. Ja han måste sett hemsk ut efteråt.

Jag har inte läst något i fupen som antyder besinningslöst våld mot ansiktet. Inte du heller eftersom du antar. Dumt att viskningsleken ska dra igång gällande detta. Info om skadorna finns i fupen, du får leta själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in