2020-03-28, 17:43
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Detta skulle jag också gärna vilja veta!

Har ställt frågan 2 gånger tidigare men inte fått napp🙂
Det ser vi sen förstås. Bara att räkna ut ett nytt tal faktiskt döda/dag och subtrahera förväntat döda/dag.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Skett nån ökning i IVA-intagna?
5 stycken nyintagna idag. Har minskat sen i måndags:
https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Idiot! 25000 dog i influensa i Italien 2016/2017. Corona kommer att skörda många offer men denna tråd saknar helt perspektiv.

I så fall är det många som "saknar perspektiv".

I Finland så har man nu spärrat av sin huvudstad från övriga Finland - med hjälp av militär. Detta pga coronviruset.

Saknar de perspektiv eller är corona värre än ett vanligt influensavirus? Med potential att döda fler (om den får härja fritt)?

Citat:
Nu vaktar militären gränserna till Helsingforsregionen

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-vaktar-militar-personal-granserna-till-helsingforsregionen

Detta verkar många missa när de jämför corona med influensan. Vad händer om coronaviruset får härja helt fritt? Utan motåtgärder från samhället?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackhacklack
Någon som vet hur länge det dröjer tills Göteborg får samma antal smittade som i sthlm?

Menar du samma andel av befolkningen? (ca 10%)

Min uppskattning just nu är att Göteborg ligger på ca 3% så det skulle tyda på att de är ca en vecka efter Stockholm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Sverige är ett av de länder som väntar med att rapportera sin statistik till worldometers.info i dag. Är det ett förebud om dåliga siffror på ingång?

P.g.a helg kanske? I Sverige tar vi det lugnt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Har Italiens siffror kommit än?

Bara Lombardiets. 542 döda. 2 117 nya fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTiger1967
Kopiert fra Expressen

Under lördagen släppte region Stockholm nya siffror för coronasmittan:

• 63 personer har avlidit efter att ha insjuknat i viruset.

• 85 personer intensivvårdas på akutsjukhus.

• 410 patienter med coronaviruset vårdas på sjukhus.

Fy faen. For HELE Norge er tallene akkurat nå : 22 - 88 - 292

Har Stockholm kapasitet til å klare dette da? Toppen er jo på langt nær nådd!

Låt idioterna njuta av solen och god mat på restaurang men kom inte tillbaka och klaga när ni ligger för döden era idioter!! Synd bara att även folk som har varit försiktig råkar ut för det här men tacka idioterna som lever i sin egen värld för det!
Senast redigerad av Copernicus 2020-03-28 kl. 17:46.
Citera
Medlem
Vi bör se till Kinas erfarenhet, endast 0.01% av befolkningen smittades. Av dessa så blev endast 4% kritiskt sjuka. Mao kommer vi max att få 40 kritiskt sjuka. Folk överreagerar så oerhört på det här. Till detta bör läggas att Sverige är ett bättre land med bättre värderingar än Kina.
Citera
2020-03-28, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Hur ser det ut på Leklanden?
De har stängt som tur är.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Tyskland testar många, men inte alla, ju fler de testar desto lägre blir dödligheten. Kom ihåg att de inte har testat alla som är smittade, det finns ett mörkertal som sänker dödligheten ytterligare.

Dödligheten för sorkfeber, en mild variant av hantavirus har en dödlighet på mindre än 0,5% men det är en otrevlig erfarenhet även för frisk människa, jag kan tänka mig att en försvagad individ får stora problem om de smittas. Vi måste sätta coronaviruset i ett perspektiv. Vad som är problematiskt är mängden sjuka trots att de procentuellt är få.

Nu påstod jag inte heller att de testar ALLA, men att de testar i en väldigt större utsträckning än övriga länder till exempel. Mörkertal kommer det alltid att finnas mer eller mindre, men knappast i den utsträckning som i Sverige. Pratar med väldigt många från övriga världen på Discord och de tror verkligen att vi enbart har 3000 testade som positiva eftersom det rapporteras det på worldometer till exempel.

Givetvis ska man sätta detta i perspektiv. Då är det inte hållbart att jämföra detta med vanlig influensa. Som att säga Cancer är inget att bry sig om bara för att folk dör i Ebola och HIV...
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Nu rapporterar medier i hela världen om antalet Coronadöda i respektive land.
Jag skulle vilja veta hur många av alla dessa döda som sannolikt akulle ha dött ändå, i annan sjukdom, de närmaste månaderna.

Jag tror vi ganska lungt kan konstatera att dödsfallen i Italien och Spanien är långt över en normal 3-månadersperiodstotal. Sen om du vill spinna vidare på "bara personer med bakomliggande sjukdomar"-idiotin som många här i tråden fortfarande gör så rör det sig antagligen om mer än 30% av befolkningen i Sverige. Bara astmatiker är väl minst 15%, bland unga är övervikt säkert minst 30%.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Det får stå för dig. Det finns uppenbarligen olika åsikter i fråga kring var som är effektiva åtgärder sett till hela mänskligheten och inte bara riskgrupper.

Stå för mig? Det hela handlade ju om att jämföra med influensan. Vilket blir totalt meningslöst. Finns inga "olika åsikter" bland expertisen om det öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in