2020-03-28, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Inget är rättvist här i världen! Det är på en aggregerad nivå som vi nollställer civilisationen. Lite spill får man räkna med, kanske åker jag på och corona och dör, en god skattebetalare som jag är.

Det viktiga är att det sker en massiv utrensning av lånefinansierat fjolleri, tatuerare och nagelsalonger, viktigpettrar och krösamajor.

Bejaka depressionen, den eldstorm som ska bränna ner klen undervegetation och härda en ny generation som ska bygga ett starkare och mer moraliskt samhälle i samklang med Moder Jord och naturlagarna. Lite collateral damage får vi räkna med när några gudfruktiga och godmodiga goddagspiltar stryker med i pesten eller får gå från hus och hem.

Don't fear the Reaper!!

Tror du ens själv att det är så det kommer att gå till? näej, det kommer att byggas upp till mer eller mindre exakt samma företagande och näringsliv.
Citera
2020-03-28, 16:53
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu skriver Tammer via försäkringar. När han faktiskt skriver något som stämmer bör han få credit för det.
Och det går ju att köpa tilläggsförsäkring, så att man får klart mer än akassan ger. Sedan lär väl inte de sträcka sig hur högt som helst. Men det behöver det ju inte heller.

Undrar just hur många som har tecknat sådana... många är inte ens med i a-kassan och gråter ut i tidningarna
Citera
2020-03-28, 17:06
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Ska man flytta till storstan om det blir massarbetslöshet eller är det kanske bättre att stanna på landet tills vidare? Med tanke på social oro och kriminalitet då.

Jag hade flyttat till mindre ort med familj, kusiner och närmaste. Försök få med dig så många som möjligt i släkten.
Citera
2020-03-28, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jag hade flyttat till mindre ort med familj, kusiner och närmaste. Försök få med dig så många som möjligt i släkten.

Jag är ensamstående utan barn och bor i ett samhälle med 1400 invånare 6 mil från Göteborg. Har stått i kö i Göteborg länge och hade planerat en flytt relativt snart men det verkar bäst att lägga det på is nu. Undrar hur det blir om folk får gå från hus och hem, kommer dom kanske att bli nästa grupp att prioriteras i bokön tror du?
Citera
2020-03-28, 17:18
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Jag är ensamstående utan barn och bor i ett samhälle med 1400 invånare 6 mil från Göteborg. Har stått i kö i Göteborg länge och hade planerat en flytt relativt snart men det verkar bäst att lägga det på is nu. Undrar hur det blir om folk får gå från hus och hem, kommer dom kanske att bli nästa grupp att prioriteras i bokön tror du?

Jag tror bostadskö är det sista vi behöver oroa oss de närmaste månaderna. Fortsätter detta i 2 månader till så blir det livsfarligt i städerna
Citera
2020-03-28, 17:23
Medlem
Citat:
Jag tror bostadskö är det sista vi behöver oroa oss de närmaste månaderna. Fortsätter detta i 2 månader till så blir det livsfarligt i städerna

Kära nån, tror du det blir så illa. Inte läge att ranta runt i stan som ensam kvinna då. Hur hög arbetslöshet kan man vänta sig om det här fortsätter över sommaren tror du? Det kan ju bli längre men för att välja ett scenario.
Citera
2020-03-28, 17:25
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Kära nån, tror du det blir så illa. Inte läge att ranta runt i stan som ensam kvinna då. Hur hög arbetslöshet kan man vänta sig om det här fortsätter över sommaren tror du? Det kan ju bli längre men för att välja ett scenario.

20% arbetslöshet till sommaren sa Anders Borg.
Tänk att många sitter på 3-6 månaders uppsägningstid. Så 40% till hösten.
Citera
2020-03-28, 17:38
Medlem
Hur kommer det gå för bilhandlarna?
Kommer ihåg att det gick skit 2008 p.g.a. brist på krediter - men det är väl ingen brist på det denna gång?
Citera
2020-03-28, 17:40
Medlem
Citat:
20% arbetslöshet till sommaren sa Anders Borg.
Tänk att många sitter på 3-6 månaders uppsägningstid. Så 40% till hösten.

Ställer inte den här frågan just till dig, men du kan ju svara om du känner för det. Vad kan vänta vid 40% arbetslöshet? Upplopp i förorterna, massor av hemlösa, sjukvård i sammanbrott, ännu fler mord, rån och stölder? Vad mer?
Det här blir allt mer surrealistiskt. Min närmaste familj är utspridda i olika större städer så det känns inte bra.
Citera
2020-03-28, 17:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Gå in på https://www.worldometers.info/coronavirus/

Högt uppe på Worldometers sida kan du jämföra Deaths (28,381) med antalet Closed Cases (165,717) vilket resulterar i drygt 17% mortalitet av uppmätta fall.

För att vara extra tydligt Closed Cases är alla de individer som haft COVID-19 och numera inte har smittan, gissningsvis pga att man blivit frisk eller har dött.

Som du mycket riktigt påpekar skiljer det säkert i tid mellan hur lång tid det tar att dö resp hur lång tid det tar innan man bedöms att ha blivit fri från smittan.
Det finns många felkällor i denna statistik, bl.a. antagligen massor av individer som haft COVID19 utan några större symptom och som därför inte har blivit registrerade som COVID19-smittade; men även personer som dött där man har trott att dödsorsaken var en naturlig död pga hög ålder t.ex. genom lunginflammation, där den egentliga dödsorsaken har inte blivit kategoriserad som dödsfall pga COVID-19. Detta är bara två tänkbara felkällor; det finns många andra.
17% mortalitet bör således tas med en gigantisk grabbnäve salt.

Efter att ha ägnat större delen av mitt liv åt att studera siffror, vill jag dock påstå att dödligheten för COVID-19 är betydligt högre än en vanlig säsongsinfluensa. Min personliga killgissning är att mortaliteten just ligger runt 3%, dvs 3% av alla smittade dör. Variansen är dock gigantisk, då mortaliteten i Italien ligger på över 10% emedan mortaliteten i Australien ligger under 1%.
Allt efter som tiden går och viruset muterar så lär blir dödligheten högst sannolikt lägre med tiden.
Om du tittar på Singapore som hade bra koll på antalet smittade så hamnar du på 1%. Annars har du problemet med stort mörkertal av unga människor som knappt får någon symptom. Och som aldrig kontaktar sjukvården.

Men detta kommer att bero på vilken sjukvård folk kan få.
Citera
2020-03-28, 17:42
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Gick förbi Vapiano just nu.

De hade en skylt utanför där de vädjar att komma in till dem och äta och umgås annars går de i konkurs, står det. Starkt ändå att vädja och erkänna men samtidigt skrämmande!
Citera
2020-03-28, 17:43
Medlem
Citat:
Ställer inte den här frågan just till dig, men du kan ju svara om du känner för det. Vad kan vänta vid 40% arbetslöshet? Upplopp i förorterna, massor av hemlösa, sjukvård i sammanbrott, ännu fler mord, rån och stölder? Vad mer?
Det här blir allt mer surrealistiskt. Min närmaste familj är utspridda i olika större städer så det känns inte bra.

De värsta bråkstakarna är redan kriminella utan jobb så tror inte det påverkar så mycket faktiskt. Problemet blir ekonomin för de drabbade och hela västvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in