Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
När du skriver 17%. Menar du de som läggs in på IVA?
Jag tror att det är högre än så. Tänk på att det kan ta över 30 dagar tills man dör på IVA.
Gå in på
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Högt uppe på Worldometers sida kan du jämföra Deaths (28,381) med antalet Closed Cases (165,717) vilket resulterar i drygt 17% mortalitet av
uppmätta fall.
För att vara extra tydligt Closed Cases är alla de individer som haft COVID-19 och numera inte har smittan, gissningsvis pga att man blivit frisk eller har dött.
Som du mycket riktigt påpekar skiljer det säkert i tid mellan hur lång tid det tar att dö resp hur lång tid det tar innan man bedöms att ha blivit fri från smittan.
Det finns många felkällor i denna statistik, bl.a. antagligen massor av individer som haft COVID19 utan några större symptom och som därför inte har blivit registrerade som COVID19-smittade; men även personer som dött där man har trott att dödsorsaken var en naturlig död pga hög ålder t.ex. genom lunginflammation, där den egentliga dödsorsaken har inte blivit kategoriserad som dödsfall pga COVID-19. Detta är bara två tänkbara felkällor; det finns många andra.
17% mortalitet bör således tas med en gigantisk grabbnäve salt.
Efter att ha ägnat större delen av mitt liv åt att studera siffror, vill jag dock påstå att dödligheten för COVID-19 är betydligt högre än en vanlig säsongsinfluensa. Min personliga killgissning är att mortaliteten just ligger runt 3%, dvs 3% av alla smittade dör. Variansen är dock gigantisk, då mortaliteten i Italien ligger på över 10% emedan mortaliteten i Australien ligger under 1%.
Allt efter som tiden går och viruset muterar så lär blir dödligheten högst sannolikt lägre med tiden.