2020-03-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
- HD berättar att beslutet togs i hennes föräldrars stuga och att det var hon, hennes mamma och syster som satt och pratade om att städa och att det var ett gemensamt beslut. Att de ska ta ett gemensamt tag och hjälpa till med städ och "återta huset" efter att det varit avspärrat.
S.178 i HD's förhör.

- HD's pappa säger att det var han själv, SD, HD och HD's mamma som satt och pratade om att de skulle städa huset.
S. 482

- HD's syster vet inte vem som tog initiativet till städen men HD, föräldrarna och SD hade pratat om det och frågade om hon kunde hjälpa till. Och hon sa ja.
S. 493

HD's syster säger också att föräldrarna inte hade barnbarnen under helgen 11-13 maj.
Hon visste inte vart HD var den helgen.
Det säger ju även föräldrarna?
Så vart var barnen den helgen?

- A*ndreas säger att de städade fram till 17-18
Det var på torsdagen innan städningen som han och hans fru åkte till stugan och där pratade de om att de skulle hjälpas åt att städa. Det var troligen HD som kom upp med förslaget.
HD och hennes syster städade det som mamman gjorde: Disk, tvätt och källare. Dammsög, dammade och torkade. Badrummet också, antagligen.
S. 498 A.150

- HD's mamma säger att hon städade flickornas rum och torkade fönsterkarmarna.
Hon HD och systern plockade även kartonger i källaren.
Sida 467 A.149

Så vilka var med och bestämde att de skulle städa?!

Snappar upp:

- HD's mamma har uppfattningen om att hennes dotter och SD har förhoppningarna om att hitta tillbaka till varandra under resan till USA.

- SD är den bästa svärsonen man kan tänka sig.
Hittar dom tillbaka till varandra så ska dom gifta om sig.

- HD's pappa uppger att SD och HD enbart är vänner.

- HD's pappa får frågan om när han fick reda på att en kropp hittats så svarar han att det var i tidningen eller nyheterna men inte på vilken tid av dygnet. Men han tror att han var på landet. Det är ju intressant eftersom HD sa att hon förstod att det var LW man hade hittat då hon och hennes pappa åkte förbi avspärrningarna vid bullerplanket när de var på väg från hennes förhör.
Och SD säger att det var HD som berättat för honom att LW var död och att det var polisen som sagt det till henne under förhöret (det skrev han i ett sms till en kompis och att kompisen absolut inte fick berätta nåt för någon). Skulle inte HD och hennes pappa i så fall börjat prata om att LW hittats död redan i bilen på väg hem från förhöret den eftermiddagen?

- HD säger att hon inte vet hur SD reagerade när han fick veta att LW var död - för hon var inte där?
Ringde hon honom och berättade?
Nu hittar jag inte var SD själv uppger att han var när han fick veta att LW hittats död.
SD har uppgivit att han fick höra det från HD som fick det från polisen under förhöret. Litet oklar formulering
Citera
2020-03-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
SD har uppgivit att han fick höra det från HD som fick det från polisen under förhöret. Litet oklar formulering

Mjo… Menade mer om hon ringde, sms:ade från bilen eller om hon sa det face to face till honom. Det var det som kändes oklart (som allt annat, ungefär... )
Citera
2020-03-28, 15:57
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ja.. Det verkar inte bättre.. Och när väldigt speciella saker händer som verkligen sticker ut från vardagen, så brukar man i regel minnas vad man gjorde där och då i den stunden man fick veta någonting hemskt:

HD minns inte om W*ilma berättade för henne på morgonen innan jobbet eller senare att N0a ringde för han ville få tag på SD för att LW inte var hemma när dom kom (s. 215) Men hon tror att det var innan hon åkte till jobbet.
Tilläggas bör att HD åkte till jobbet runt 06:20 vilket då inte stämmer i tid alls! Precis efteråt ändrar hon sig och säger att hon inte minns nånting av den dagen. Hon minns inte ens att hon har pratat eller ens träffat kollegan som hon berättade för att LW var borta redan runt 8 på morgonen.

Men inte HD. Hon verkar få allt vagare minnen från just den dagen.

Jag själv vet exakt vart jag var när Palme dog, när Lady Diana dog, när det rapporterades om Tsunamin, 11e september, vart jag var när terrordådet på Drottninggatan hände, ja.. tom vart jag var när det meddelades att Avicci dött. Jag minns till och med vad jag hade på mig för kläder dessa dagar.

Det är ju sånt man normalt minns. Och när anhöriga, vänner eller bekanta gått bort eller drabbats av något speciellt. Man glömmer inte sånt, helt enkelt. Så de inblandade här ljuger hysteriskt. Det är inte bara minnesluckor, utan de slingrar sig som ormar. Mästerplaneraren SD missade tydligen att pränta in alla svar med. För vartenda nytt förhör av SD, HD och även JG är helt annorlunda, än det det förhöret de gick igenom sist.

Det att de dessutom anser att de själva kan välja vad de berättar, eller inte och samtidigt tror att de är trovärdiga?

Och som med SD och hans sprutande-blodhistorier om LW, som helt plötsligt gick från vild vansinnes-sex med cyklar med mera, till att i Tingsrätten blev helt plötsligt bli snickerier?

Att de helt tappat minne just för de dygnen SD körde sin testrunda eller sitt första försök samt för dygnet för mordet, när LW fyllt upp deras liv i år efter år, det är helt osannolikt.

Vem som föreslog städningen, det tycks ingen veta. Och det är också ganska lätt att plantera in ett falskt minne i ett fall som detta, så det lär vi aldrig få någon av dem att minnas eller erkänna.

Men troligen var det SD som bad HD ta upp det. Och att Golvbrunns-Hanna städade avlopp och vattenlås, var nog en "ren tillfällighet". INTE.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-03-28, 15:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
148/84
N*a frågade Stefan om han vet var hans mamma är. Stefan svarade att han inte visste det. Stefan sa att han hade haft chat-kontakt med Lena vid 22-tiden kvällen innan och att chatten fick ett konstigt avslut. Noa vet inte varför Stefan och Lena hade kontakt, han trodde inte att de fortfarande hade kontakt. Noa förstår inte vad Stefan menade med att det fick ett konstigt avslut. N*a frågade inte heller. Stefan sa något om lycka till och sedan avslutades samtalet.

Så vitt jag kan utläsa så sa inte Noa något alls om att ytterdörren stod öppen.

--------

Förhör med Wesstr*m, N*a; 2018-11-19
148/88

Han ringde sedan nästa nummer och där svarade Stefans dotter Wilma. N*a ombeds att försöka erinra sig vad han sa och vad Wilma sa i samtalet? N*a kände igen Wilmas röst och N*a presenterade sig och sa nåt i stil med Hej Wilma det är N*a kan jag få din pappas nummer N*a satte på högtalaren i sin telefon och skrev sedan in numret i anteckningarna i sin telefon. N*a tackade för att han hade fått telefonnumret och avslutade sedan samtalet. Noa tillfrågas om han sa något ytterligare till Wilma om varför han ville ha Stefans telefonnummer, N*a säger att han sa inget om detta utan han frågade bara efter numret.

N*a säger att han är helt säker på att han inte sa något ytterligare och Wilma frågade heller inte varför N*a behövde ha Stefan nummer. Noa ringer sedan direkt till Stefan på det nummer som han fått av Wilma. Vad sa han till Stefan under samtalet med honom, vad sa Stefan? N*a uppger att han efter all den tid som har gått inte längre har ett klart minne av samtalet. N*a minns att han sa Hej Stefan och att Stefan sa Hej N*a när han ringde. Stefan verkade inte frågande utan snarare ganska neutral. Han lät inte förvånad att N*a frågade efter sin mamma. Detta har N*a funderat en del efteråt på, eftersom om han skulle ha ringt hem till vem som helst vid den tidpunkten och frågat efter sin mamma så skulle den personen säkerligen blivit förvånad vilket han inte uppfattade att Stefan blev. N*a frågade Stefan om han visste vart hans mamma var. Stefan sa att han inte vet vart Lena var. N*a berättade inget om att de hade kommit till hennes bostad och att hon inte var där. N*a har svårt att minnas exakt vad de mer pratade om men han vet att Stefan sa något om att han önskade att han kunde hjälpa till.

Allt ovan säger att HD ljuger när hon säger vem hon fått uppgifterna ifrån.

Att HD är spritt språngande kanske man inte ska förvånas över egentligen. Att hon inte kan svara på frågor är värre dock. Hon kunde behöva sövas ner i två år och sen väckas igen.

Sannolikt är hon omedelbart på det klara, eller i stort sett på det klara, med vad som hänt, även om SD inte skulle ha erkänt ngt. Däremot blir det ju nu då till sist otvetydigt för henne (och andra) att den som berättat för henne, dvs SD, s.a.s. haft ”förstahandsuppgifter”. Man undrar ju då hur den mentala hygienen ser ut hos HD, medan tider flyter på sen också. Och om hon drivit på innan rent av.

Likväl, här borde åkl ha satsat mycket av sin energi. Och en grundbult i dröjsmålet med åtalet bör ju ha varit att deras skuldfördelning inte gick att knivskarpt urskilja. Där har ju åkl gjort ett val. Som man får sätta sin lit till. Så länge.

Drivande kraften i skeendet är SD. HD vimsar med och kan inte mycket annat. Ser det ut. Rättegången kan ju ge nya besked. Eller inte.

Man undrar då också förstås hur klokt det är av SD att dela med sig av sina bravader till HD, oxh vad det ska betyda... Vill han lugna henne med att problemet är ur världen genom att antyda mer av vad som hänt än han egentligen borde känna till? Berättarfåfäng? Vem skulle annars bättre än SD kunna förklara vad som hänt och hur det kommer att utveckla sig?
Liksom HD sen till chefen sin?

Högst riskabelt att börja återge detaljer för HD som bara polisen känner till för att ha ngt att säga och framstå som märkvärdig...? Inte så smart. Sen i samma anda och känsla så förmedlar HD samma sak vidare, så att hon får verka märkvärdig i sin tur?

Denna mänskosjälen, säg vad rymmer den ej!

Fåfäng. Del av motivet rent av..?

Och pojken som rättmätigt borde fått stå i centrum den morgonen tvingas ringa upp hans mors mördare, den försmådde..., och fråga efter henne. Som inte rör en min.

Bara det som syns finns...
Citera
2020-03-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det är ju sånt man normalt minns. Och när anhöriga, vänner eller bekanta gått bort eller drabbats av något speciellt. Man glömmer inte sånt, helt enkelt. Så de inblandade här ljuger hysteriskt. Det är inte bara minnesluckor, utan de slingrar sig som ormar. Mästerplaneraren SD missade tydligen att pränta in alla svar med. För vartenda nytt förhör av SD, HD och även JG är helt annorlunda, än det det förhöret de gick igenom sist.

Det att de dessutom anser att de själva kan välja vad de berättar, eller inte och samtidigt tror att de är trovärdiga?

Och som med SD och hans sprutande-blodhistorier om LW, som helt plötsligt gick från vild vansinnes-sex med cyklar med mera, till att i Tingsrätten blev helt plötsligt bli snickerier?

Att de helt tappat minne just för de dygnen SD körde sin testrunda eller sitt första försök samt för dygnet för mordet, när LW fyllt upp deras liv i år efter år, det är helt osannolikt.

Vem som föreslog städningen, det tycks ingen veta. Och det är också ganska lätt att plantera in ett falskt minne i ett fall som detta, så det lär vi aldrig få någon av dem att minnas eller erkänna.

Men troligen var det SD som bad HD ta upp det. Och att Golvbrunns-Hanna städade avlopp och vattenlås, var nog en "ren tillfällighet". INTE.

#TeamÅsaHiding

haha.. skrev nyss om städningen till Nötknäpparen.. Även där går INGET ihop!

EDIT: Har dock ej lärt mig ännu hur man länkar tillbaka till ett inlägg...
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-28 kl. 16:06.
Citera
2020-03-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Håller med om att man alltid bör utgå ifrån att folk talar sanning. Många verkar vara väldigt snabba med att spekulera om att kanske SD ljuger, eller poliserna ljuger, eller vittnen ljuger osv., men jag kan inte se att man behöver förutsätta några lögner alls för att få ihop det här. Ofta verkar det kunna handla om missförstånd, eller om att människor helt enkelt minns fel.

Nej, man bör inte utgå från att folk talar sanning, särskilt inte i brottsmål. Man ska utgå från att folk säger det som är/känns bäst för dem själva och att de oftast utelämnar sådant som känns obekvämt. Ljuger gör de om det känns som det absolut gynsammaste för dem och de tror att de inte avslöjas.
Citera
2020-03-28, 16:14
Medlem
Citat:
Jag tycker att det här är mycket intressant:

HD minns inte om W*ilma berättade för henne på morgonen innan jobbet eller senare att N0a ringde för han ville få tag på SD för att LW inte var hemma när dom kom (s. 215) Men hon tror att det var innan hon åkte till jobbet.
Tilläggas bör att HD åkte till jobbet runt 06:20 vilket då inte stämmer i tid alls! Precis efteråt ändrar hon sig och säger att hon inte minns nånting av den dagen. Hon minns inte ens att hon har pratat eller ens träffat kollegan som hon berättade för att LW var borta redan runt 8 på morgonen.

Till en början säger hon att hon och SD bara har haft kontakt via messenger angående LW's försvinnande den 15e.
Hopp till ett annat förhör så har hon pratat med honom i telefon när hon läste att LW var borta? (sida 67 a.149)
Hon velar mellan om det var på förmiddagen eller under lunchen. Detta ifrågasätter man under förhör 2019 pga att man inte hittar något samtal dom sins emellan.

Och varför är det intressant?
1+1=2

När SD skriver "Ledig?" till HD runt 7 på morgonen så är det antagligen så att dom två snabbt därpå PRATAR med varandra via, gissningsvis, Telegram och SD berättar då att N0a ringt precis? Det är därför man inte hittar samtalet i samtalsloggen. Det är också därför HD kan berätta för sin kollega redan runt halv åtta att LW är borta och det är då hon säger "Hoppas hon är död".
Men jag tror till 100 procent att hon visste det redan innan hon cyklade till jobbet.
Bara det att nu var SD tvungen att berätta för henne att N0a
redan börjat ana att SD är en trolig person som hon kan ha träffat eller pratat med sist.
Just det biten ingick inte i planeringen och det ställde till det.
Och han blir tvungen att skicka meddelande till HD igen när UW ber honom fråga runt i geokretsarna.
Och senare också JG.
Det ingick inte heller i planen.
Hela grejen med djungeltrumman var INTE en del av planen.
Deras plan var att spela HELT ovetandes, försvinna under radarn och hinna i väg till USA innan nyheten nådde dom? Nån gång har jag även funderat på om de till och med faktiskt hade för avsikt att hålla sig på rymmen i USA.

På sätt och vis så var antagligen N0as samtal till SD och SD's medddelande till HD 11.06 en stor orsak till att planen gick åt helvete eftersom tidslinjen blev helt fuckad av detta.

Tack för dina utmärkta inlägg. On-topic. Detta låter väldigt sannolikt och förklarar åtskilligt. Frågan är ju varför bägge ljuger om det? Och varför misstankarna mot HD är avskrivna.
Citera
2020-03-28, 16:29
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Lite om JS ”S*llen”:

(Vet inte om det är till någon nytta)

Född:
1968 i Finspång

Föräldrar:
Mamma: ALS (född 1943)
Pappa: LTS (född 1934)
Gifta sedan 1963

Syskon:
Bror: NS (född 1970)

Gift:
1992 06 27-1999 03 08 med KS (född 1968)

2003 08 30-2018 10 02 med JMS (född 1973)

Barn:
Son: KS (född 1997)
Sonen har JS med första frun KS

Dotter: ES (född 2002)
Dotter: HS (född 2004)
Döttrarna har JS med andra frun JMS

Bott:
1968 03 17-1991 08 01 Finspång

1991 08 01-1998 07 15 Linköping, JS flyttar in hos KS (hon bor kvar där)

1998 07 15-1999 06 01 Enköping

1999 06 01-2000 07 03 Enköping, tillsammans med JMS

2000 07 03-2018 03 09 Enköping, tillsammans med JMS (hon bor kvar där)

2018 03 09-2018 08 31 Enköping

2018 08 31 Enköping (där han bor kvar)

Förtydligande gällande boende: varje gång en ny tidsperiod nämns har JS by adress
Citera
2020-03-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Lite om JS ”S*llen”:

(Vet inte om det är till någon nytta)

Född:
1968 i Finspång

Föräldrar:
Mamma: ALS (född 1943)
Pappa: LTS (född 1934)
Gifta sedan 1963

Syskon:
Bror: NS (född 1970)

Gift:
1992 06 27-1999 03 08 med KS (född 1968)

2003 08 30-2018 10 02 med JMS (född 1973)

Barn:
Son: KS (född 1997)
Sonen har JS med första frun KS

Dotter: ES (född 2002)
Dotter: HS (född 2004)
Döttrarna har JS med andra frun JMS

Bott:
1968 03 17-1991 08 01 Finspång

1991 08 01-1998 07 15 Linköping, JS flyttar in hos KS (hon bor kvar där)

1998 07 15-1999 06 01 Enköping

1999 06 01-2000 07 03 Enköping, tillsammans med JMS

2000 07 03-2018 03 09 Enköping, tillsammans med JMS (hon bor kvar där)

2018 03 09-2018 08 31 Enköping

2018 08 31 Enköping (där han bor kvar)

Förtydligande gällande boende: varje gång en ny tidsperiod nämns har JS by adress
Intressant att han verkar fortfarande ha varit gift när han var strulade med Hanna, om jag inte tolkar fel. Är han fortfarande tillsammans med Hanna tro?
Citera
2020-03-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Tack för dina utmärkta inlägg. On-topic. Detta låter väldigt sannolikt och förklarar åtskilligt. Frågan är ju varför bägge ljuger om det? Och varför misstankarna mot HD är avskrivna.

För att han/hon/dom vill verka överdrivet oskyldiga?
Kan känna igenom fenomenet själv i viss mån om jag vet med mig att jag far med osanning och sk "vita lögner" att man brer på mer än vad man egentligen behöver. Varför försöker man tex att LÅTA sjuk om man ringer och sjukanmäler sig när man egentligen inte alls är sjuk? Det gör man ju inte om man faktiskt ÄR sjuk. Jo, man vill att det ska låta så trovärdigt som möjligt. Antagligen en fin linje där det är lätt att tappa balansen och man framstår istället till slut som inte trovärdig alls?
Krydda lagom, liksom..? SD slängde i hela jävla pepparkvarnen.
Det är väl därför också som det här med alla blödningar och SD själv framstår som rena skämtet.

Att HD är avskriven.. Ja.. De har ju inte kunnat bevisat att hon skyddar SD. Förmodligen pga att deras kommunikation "av värde" har skett via denna Telegram och man får inte fram infon helt enkelt?
Säkerligen extremt retsamt att ha så mycket som talar FÖR att hon inte är helt oskyldig, men ändå inte ha tillräckligt mycket för att det ska räcka till.

Eller jag kanske missförstod din fråga..??
Citera
2020-03-28, 16:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hoppsansa. Så Hanna var verkligen ute och snedseglade hon också. Vilka människor det finns i denna soppa. Före, UNDER, och efter Stefan. Hon hade "vänner". Så hon låg med dom hon kallade kompisar. Alltså det här blir grisigare och grisigare. Själv skiljer jag på vänner och sexpartners. Jag skulle inte drömma om att ha sex med vänner. Men det är jag.

De hade ju en mff-trekant också eller var det bara ett sätt att hetsa upp varandra?

Behövs det verkligen 17 slag med ett tillhygge av en man för att avliva en liten kvinna?
Enligt Dahlman pågick det också rätt lång tid innan det blev tyst.
Citera
2020-03-28, 16:40
Medlem
Citat:
För att han/hon/dom vill verka överdrivet oskyldiga?
Kan känna igenom fenomenet själv i viss mån om jag vet med mig att jag far med osanning och sk "vita lögner" att man brer på mer än vad man egentligen behöver. Varför försöker man tex att LÅTA sjuk om man ringer och sjukanmäler sig när man egentligen inte alls är sjuk? Det gör man ju inte om man faktiskt ÄR sjuk. Jo, man vill att det ska låta så trovärdigt som möjligt. Antagligen en fin linje där det är lätt att tappa balansen och man framstår istället till slut som inte trovärdig alls?
Krydda lagom, liksom..? SD slängde i hela jävla pepparkvarnen.
Det är väl därför också som det här med alla blödningar och SD själv framstår som rena skämtet.

Att HD är avskriven.. Ja.. De har ju inte kunnat bevisat att hon skyddar SD. Förmodligen pga att deras kommunikation "av värde" har skett via denna Telegram och man får inte fram infon helt enkelt?
Säkerligen extremt retsamt att ha så mycket som talar FÖR att hon inte är helt oskyldig, men ändå inte ha tillräckligt mycket för att det ska räcka till.

Eller jag kanske missförstod din fråga..??
Hon var anhållen för mord/medhjälp till mord. Inte skyddande av brottsling. Och för mordanklagelsen är hon avskriven. Men kommer mer fram så är det bara att öppna utredningen mot henne igen, och ev ändra rubricering. Nu beslutade dom sig för att ägna tiden åt SD. Vilket ju var rätt. HD går ingenstans. När han är dömd och Hiding fått en välförtjänt semester, då kan man börja plocka i Hannas vetande igen. Hon kan inte koppla av på länge än. På mycket länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in