2020-03-28, 15:34
Medlem
Det finns betydligt större frågetecken i det offentliga materialet som inte innefattar SE eller NF.
Frågetecken som dessutom radar upp sig intill mordplatsen.
För den som har ögonen på skaft.

Någon gärningsman utkristalliseras dock inte, men helhetsbilden är viktig. Man kan hålla med om Stig Edqvists kritik mot den tidigare utredningens lättsamma inställning till att de närvarande inte fick möjligheten att identifiera varandra.
Icke identifierbara personer finns beskrivna i vittnesmålen, och tydliga tecken på att det befunnit sig människor norr om mordplatsen finns.
När Lisbeth nämner mannen i beige frågar man inget om det, men i stället håller man på och tragglar om SE.

När IM håller fast vid att ett gäng passerat mordplatsen bara 10-15 sekunder innan mordet försöker man från polisens sida aktivt förflytta observationen och få det att se ut som om de passerade 4 min innan mordet.
Varför gjorde man så i en kort förhörssammanfattning i november-87?
Har IM själv kommenterat hur det gick till?
IM har både före och efter detta korta förhör med Kjellvås varit helt tydlig med vad han anser i frågan: De passerade strax innan mordet.
Man undrar om inte själva meningen med detta förhör var just att manipulera bort gänget för att slippa svåra frågeställningar.
Att manipulera bort vittnen som kan ha gjort viktiga iakttagelser i stället för att eftersöka dem är inte proffesionellt.
Om polisen jobbar på det sättet kan vi tacka fan för att de inte skapat sig en verklighetsförankrad bild av mordplatsen och människorna däromkring.
Citera
2020-03-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Om GM var utländsk hur lyckades man placera ut han där då? Antingen följde han efter paret eller så droppa dom av honom med bilen då paret Palme började gå efter bion.
[/u]

Beroende på vilket scenario man antar, ensamagerande/konspiration så blir dina alternativ aktuella.

Avsläppt från bil utesluter ensamagerande medan förföljare från exv Grand inte utesluter något alternativ.
En möjlighet som framförts tidigare är kommande inifrån Tunnelgatan vilket förutsätter förkunskap och konspiration.

Själv tycker jag ensamagerande är uteslutet mot bakgrund av polisförhör. Har inte läst eller följt domstolsförhandlingarna.

Min uppfattning sen tidigare är konspiration med backup som pga av att LOP valde att gå "söderut" tar upp rollen som förföljare och korsar Sveavägen framför LOP och ta upp position vid Dekorima när LOP korsat Sveavägen och sakta går framåt mot Dekorima.

Nationaliteten är intressant men inte för att bestämma vem GM är men troligast är backupen någon med lokalkännedom med högre sannolikhet för att vara bosatt i Sverige men inte nödvändigtvis Stockholms innerstad.
Senast redigerad av Utredaren 2020-03-28 kl. 16:21.
Citera
2020-03-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
...och batchen sägs ha varit på ca 100 000 patroner, varav ca 6000 såldes till Sverige. Ca 90 patroner stals samtidigt med revolvern i Norrbotten. Har sagts åtskilliga gånger, men bara så ingen får för sig att överdriva sambandet.
För en som mig som inte vet någonting om vapen. Om man går till en försäljare av vapen och bara det är ju ganska få i Sverige. Köper man patroner som civil skytteintresserad i 10-pack, 100 eller om 1000? Om det var en typ som användes av polisen så kan jag tänka mig att det finns ganska noggrann dokumentation kring varje köp? Det är inte som att beställa hem på Staples?
Citera
2020-03-28, 16:37
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det finns betydligt större frågetecken i det offentliga materialet som inte innefattar SE eller NF.
Frågetecken som dessutom radar upp sig intill mordplatsen.
För den som har ögonen på skaft.

Någon gärningsman utkristalliseras dock inte, men helhetsbilden är viktig. Man kan hålla med om Stig Edqvists kritik mot den tidigare utredningens lättsamma inställning till att de närvarande inte fick möjligheten att identifiera varandra.
Icke identifierbara personer finns beskrivna i vittnesmålen, och tydliga tecken på att det befunnit sig människor norr om mordplatsen finns.
När Lisbeth nämner mannen i beige frågar man inget om det, men i stället håller man på och tragglar om SE.

När IM håller fast vid att ett gäng passerat mordplatsen bara 10-15 sekunder innan mordet försöker man från polisens sida aktivt förflytta observationen och få det att se ut som om de passerade 4 min innan mordet.
Varför gjorde man så i en kort förhörssammanfattning i november-87?
Har IM själv kommenterat hur det gick till?
IM har både före och efter detta korta förhör med Kjellvås varit helt tydlig med vad han anser i frågan: De passerade strax innan mordet.
Man undrar om inte själva meningen med detta förhör var just att manipulera bort gänget för att slippa svåra frågeställningar.
Att manipulera bort vittnen som kan ha gjort viktiga iakttagelser i stället för att eftersöka dem är inte proffesionellt.
Om polisen jobbar på det sättet kan vi tacka fan för att de inte skapat sig en verklighetsförankrad bild av mordplatsen och människorna däromkring.

Nu vet jag inte hur detaljerad KP presentation kommer att bli. Men tror att gänget som passerade mordplatsen sekunder innan mordet, kommer med som

A: NFs "4-5 personer" (FUP 92)
B: ABs "De tre går bara iväg utan att som det verkar bry sig om Björkman" (FUP 113)

AB börjar gå söderut strax efter att han ser gänget (som han tror är hans vänner) gå norrut.

NF ser gänget passera straks innan paret Palme och AB kommer g‪ående söderut och möter honom vid Dekorimabutiken.

Ytterst märkligt att polisen inte har hört något från dem efter mordet? Kanske var de väldigt fulla eller drogad? Den flinande tjejen? (FUP 426)
Senast redigerad av 299792458 2020-03-28 kl. 16:41.
Citera
2020-03-28, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
För en som mig som inte vet någonting om vapen. Om man går till en försäljare av vapen och bara det är ju ganska få i Sverige. Köper man patroner som civil skytteintresserad i 10-pack, 100 eller om 1000? Om det var en typ som användes av polisen så kan jag tänka mig att det finns ganska noggrann dokumentation kring varje köp? Det är inte som att beställa hem på Staples?

Säkerligen inte den ammunition som dödar Palme i varje fall.
Vad jag vet är att i fallet CA så köpte han fem patroner metal piercing från Akademiska skytteklubben,där han var medlem.Köpet antecknades av ansvarig inom skytteklubben.
Citera
2020-03-28, 16:55
Medlem
Bjornhagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren

Varje ask innehåller 50 patroner. Mer intressant läsning finns här.

Läs 3.2.3 Ammunitionsundersökningar
Sidan 204 o.s.v.

https://www.regeringen.se/49bb76/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-1
Citera
2020-03-28, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nu vet jag inte hur detaljerad KP presentation kommer att bli. Men tror att gänget som passerade mordplatsen sekunder innan mordet, kommer med som

A: NFs "4-5 personer" (FUP 92)
B: ABs "De tre går bara iväg utan att som det verkar bry sig om Björkman" (FUP 113)

AB börjar gå söderut strax efter att han ser gänget (som han tror är hans vänner) gå norrut.

NF ser gänget passera straks innan paret Palme och AB kommer g‪ående söderut och möter honom vid Dekorimabutiken.

Ytterst märkligt att polisen inte har hört något från dem efter mordet? Kanske var de väldigt fulla eller drogad? Den flinande tjejen? (FUP 426)
Jag kan inte se någon möjlighet till att Åsa, Klas och Niklas kan ha passerat korsningen vid den tiden, de hade ju ödslat ett par minuter inne i bankomaten, och jag tror att det är den teorin som polisen också har.
Det är också därför man kallar in IM till ett kort förhör i november -87 för att förankra sin egen teori.
Vi vet inte om teorin föll i god jord hos IM, men uppenbarligen höll han inte fast vid den.
Det signalerar att hans utsaga i detta förhör är styrt eller manipulerad.

Både i tings och hovrätt är han tillbaka i den fasta övertygelsen om att gänget mötte Palme ungefär vid annonspelaren.
Vad som hände under detta förhör är därför en intressant fråga.
Noterbart är att samma Kjellvås håller ett tiominutersförhör med Klas N strax efter förhöret med Inge M.
De borde nästan ha mötts i korridoren utanför.
Jag vet inte vad detta ska betyda?
Citera
2020-03-28, 17:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Jag kan inte se någon möjlighet till att Åsa, Klas och Niklas kan ha passerat korsningen vid den tiden, de hade ju ödslat ett par minuter inne i bankomaten, och jag tror att det är den teorin som polisen också har.
Det är också därför man kallar in IM till ett kort förhör i november -87 för att förankra sin egen teori.
Vi vet inte om teorin föll i god jord hos IM, men uppenbarligen höll han inte fast vid den.
Det signalerar att hans utsaga i detta förhör är styrt eller manipulerad.

Både i tings och hovrätt är han tillbaka i den fasta övertygelsen om att gänget mötte Palme ungefär vid annonspelaren.
Vad som hände under detta förhör är därför en intressant fråga.
Noterbart är att samma Kjellvås håller ett tiominutersförhör med Klas N strax efter förhöret med Inge M.
De borde nästan ha mötts i korridoren utanför.
Jag vet inte vad detta ska betyda?
Det som är positivt är att de fortfarande november -87 försöker förstå vad som hände strax före mordet.
Citera
2020-03-28, 18:16
Medlem
Citat:
Det som är positivt är att de fortfarande november -87 försöker förstå vad som hände strax före mordet.
Det är ju en klen tröst i så fall.
Man kan annars se detta som en solklar indikation på att man styrt vittnesmålen för att de ska förenkla och förklara bort oklarheterna.

Utöver IM (gänget) och LP (beige mannen) finns som sagt NF ( 4-5 personer) och LL (folksamlingen som splittrades) och AH:s observation om folk som rörde sig norr om mordplatsen.
Christina W som antyder fotgängare, och hennes bror som sett en ljushårig kille och en flinande tjej. Lena B som sett en ljushårig kille i beige jacka som pekade ut flyktvägen... det finns säkert fler.
Att man bara sopar bort dem som om det vore helt tomt på trottoaren är helt absurt.
Amatörmässigheten i denna pajasutredning är provocerande, och om inte alla var idioter så handlar det om något annat.
Citera
2020-03-28, 18:45
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornhagen
Varje ask innehåller 50 patroner. Mer intressant läsning finns här.

Läs 3.2.3 Ammunitionsundersökningar
Sidan 204 o.s.v.

https://www.regeringen.se/49bb76/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-1
Intressant läsning! Jag ser att polisen har spenderat mycket tid och resurser på att hitta rätt vapen och ammunition, utan att först lära känna vapnet och ammunition som användes vid mordet.
Citera
2020-03-28, 18:59
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Det är ju en klen tröst i så fall.
Man kan annars se detta som en solklar indikation på att man styrt vittnesmålen för att de ska förenkla och förklara bort oklarheterna.

Utöver IM (gänget) och LP (beige mannen) finns som sagt NF ( 4-5 personer) och LL (folksamlingen som splittrades) och AH:s observation om folk som rörde sig norr om mordplatsen.
Christina W som antyder fotgängare, och hennes bror som sett en ljushårig kille och en flinande tjej. Lena B som sett en ljushårig kille i beige jacka som pekade ut flyktvägen... det finns säkert fler.
Att man bara sopar bort dem som om det vore helt tomt på trottoaren är helt absurt.
Amatörmässigheten i denna pajasutredning är provocerande, och om inte alla var idioter så handlar det om något annat.
Det var kaos på alla nivåer, MacMackay
källa: https://www.youtube.com/watch?v=HeP-gVdfuOg
Senast redigerad av 299792458 2020-03-28 kl. 19:01.
Citera
2020-03-28, 19:07
Medlem
Citat:
Det var kaos på alla nivåer, MacMackay
källa: https://www.youtube.com/watch?v=HeP-gVdfuOg
Det är ingen ursäkt för att begå medvetna missgrepp.
Sådant tar också resurser i anspråk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in