2020-03-28, 11:17
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Till, 299792458, (litet) försvar så vet vi egentligen ingenting om signalementet annat än utseendet.
Skulle NF vara GM så bör han nog med säkerhet ljuga om vad han hade på sig.. om möjligheten fanns.
Det sistnämnda kan jämföras med SE som träffade vakterna 20 minuter efter mordet och hade, i rollen som GM, begränsade möjligheter att hitta på sin klädsel..

Men detta är utifrån de uppgifter vi har. Om NF var på väg hemifrån ett jobb, restaurang etc. hade det ju bara varit ett samtal bort att fråga där vad han hade på sig den kvällen.
Och med den vetskapen borde nog inte NF ljuga heller.
Ja det är helt korrekt, MOPspanaren

Men, eftersom spaningsledningen 86/87 tydligt är intresserad av NF och gärningsmannaprofilgruppen 1994 skriver

”Det har tidigare påpekats att det fortsatta förloppet under promenaden fram till mordplatsen är ofullstandigt känt och delvis fyllt av motsägelsesfulla uppgifter. Vittnet Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken,..... Det finns således en betydande möjlighet att Fauzzi kan ha haft svårigheter att såväl i verkligheten, som i sitt minne särskilja de olika delarna i förloppet” (Gärningsmannaprofilen s. 97)

Tror jag inte att de har någon sådan information.

Alla vittnen frågas var de kommer ifrån och vart de är på väg, men inte NF. Det är förmodligen något med hans personlighet som gör att alla är mycket försiktiga med att ställa honom frågor. Även privatspanarna bakom mötesscenariot, var NF är en nyckelperson, har inte pratat med NF.

Även mina indirekta frågor till NF skapar kraftfulla reaktioner

Som sagt, jag tror NF mötte paret Palme vid Dekorimabutiken, inte som han säger vid La Carterie butiken.
Senast redigerad av 299792458 2020-03-28 kl. 11:34.
Citera
2020-03-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja det är helt korrekt, MOPspanaren

Men, eftersom spaningsledningen 86/87 tydligt är intresserad av NF och gärningsmannaprofilgruppen 1994 skriver

”Det har tidigare påpekats att det fortsatta förloppet under promenaden fram till mordplatsen är ofullstandigt känt och delvis fyllt av motsägelsesfulla uppgifter. Vittnet Fauzzi, som säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken,..... Det finns således en betydande möjlighet att Fauzzi kan ha haft svårigheter att såväl i verkligheten, som i sitt minne särskilja de olika delarna i förloppet” (Gärningsmannaprofilen s. 97)

Tror jag inte att de har någon sådan information.

Alla vittnen frågas var de kommer ifrån och vart de är på väg, men inte NF. Det är förmodligen något med hans personlighet som gör att alla är mycket försiktiga med att ställa honom frågor. Även privatspanarna bakom mötesscenariot, var NF är en nyckelperson, har inte pratat med NF.

Även mina indirekta frågor till NF skapar kraftfulla reaktioner

Du menar att PU nu, efter alla år, äntligen har talat allvar med NF och då har ny info kommit fram?!
Citera
2020-03-28, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det är en lite organisation jämför med de ca 200 som CIA har för en high target assasination. Need to now är inte invecklat de behöver inte veta mycket men skall vara någotsånär lojala med outcome.

Kan du ta och skriva ner en gärningsbeskrivning med en kausal orsak-verkan kedja som konstituerar brott som kan lagföras i svensk domstol. Kan var bra för KP att ha.
Citera
2020-03-28, 11:47
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Du menar att PU nu, efter alla år, äntligen har talat allvar med NF och då har ny info kommit fram?!
Nej, jag tror att de fortfarande är försiktig. Kanske kriminalinspektör Lars Jonsson som forhörde Lars Jeppsson borde ha förhört NF? Jag ser i detta avseende ingen skillnad på NF och LJ.
Citera
2020-03-28, 12:13
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vad menar du med
En liten grupp agenter från Sydafrika mördade Palme.
?

Statligt anställda polisagenter?
Statligt anställda militära agenter?
Frelancande polisiära/militära agenter?
Agenter för storbolag som Anglo-American PLC?
Agenter ur South African Institute for Maritime Research (SAIMR)? ("lego/bandit"-soldater)

Utsända av regimen. Kan inga namn.
Citera
2020-03-28, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Utsända av regimen. Kan inga namn.

Återkom gärna när du har mer konkret verifierbar information.
Citera
2020-03-28, 13:30
Medlem
p.norths avatar
Jag tror att den lilla gruppen som befann sig där på mordkvällen ingår i en annan grupp, större grupp. Antingen anlitade, handplockade. Det består av svenskar, GM kan vara utländsk. 50/50 om det är sydafrika eller då svensk intressen. Det är vad jag tror
Citat:
Vad menar du med
En liten grupp agenter från Sydafrika mördade Palme.
?

Statligt anställda polisagenter?
Statligt anställda militära agenter?
Frelancande polisiära/militära agenter?
Agenter för storbolag som Anglo-American PLC?
Agenter ur South African Institute for Maritime Research (SAIMR)? ("lego/bandit"-soldater)
Citera
2020-03-28, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Jag tror att den lilla gruppen som befann sig där på mordkvällen ingår i en annan grupp, större grupp. Antingen anlitade, handplockade. Det består av svenskar, GM kan vara utländsk. 50/50 om det är sydafrika eller då svensk intressen. Det är vad jag tror

Det finns säkert möjlighet att beskriva olika scenarior men till syvende och sist måste det finns en överensstämmelse med anstiftarnas motiv och hur de agerar och gärningsmännens agerande på Tunnelgatan på ett sådant sätt att det går verifiera med bevisvärde i domstol. Det är väl det som är KP's huvudbry.
Citera
2020-03-28, 14:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Han har nog bott med sina föräldrar hela sitt liv och har sitt eget rum i lägenheten, inte alls något dramatisk.

NF borde anmäla dig
Citera
2020-03-28, 14:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Återkom gärna när du har mer konkret verifierbar information.

Det ska jag gärna göra, men tyvärr kommer det nog inte att ske. OM detta stämmer, vilket givetvis är långt ifrån säkert, får vi beskedet av KP framåt sommaren.
Citera
2020-03-28, 14:59
Medlem
p.norths avatar
Om GM var utländsk hur lyckades man placera ut han där då? Antingen följde han efter paret eller så droppa dom av honom med bilen då paret Palme började gå efter bion.
[/u]
Citat:
Det finns säkert möjlighet att beskriva olika scenarior men till syvende och sist måste det finns en överensstämmelse med anstiftarnas motiv och hur de agerar och gärningsmännens agerande på Tunnelgatan på ett sådant sätt att det går verifiera med bevisvärde i domstol. Det är väl det som är KP's huvudbry.
Citera
2020-03-28, 14:59
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matematik.D
Funderar på det sista du skriver om. I praktiken måste ju detta handla om ett vittne på eller i närheten av mordplatsen eller en namngiven person i närheten av mordplatsen som vittnen pekat ut.

Ni som kan utredningen, finns det något annat vittne i närheten av mordplatsen än SE eller möjligen NF som överhuvudtaget skulle kunna vara GM?

Personer som namngetts av vittnen i närheten av mordplatsen är väl främst poliser, tänker framför allt på polismannen på buss 43 vid Birger Jarlsgatan som tidigare sågs med walkie talkie. Men det kanske finns andra namngivna personer som är mer troliga?
Eftersom HM och KP säger exakt samma sak, är det precis vad vi vill få höra, vem som var på platsen för händelsen tillsammans med paret Palme.

Hans Melander: "Man måste på något sätt få ner en misstänkt person till platsen för händelsen"

Krister Petersson: "Man måste kunna föra en gärningsman till brottsplatsen. Det har varit vår primära uppgift och det har vi jobbat efter."

källor:
https://www.svtplay.se/video/25745884/veckans-brott/veckans-brott-har-debatten-om-ungdomsran-politiserats?start=auto
https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/
Senast redigerad av 299792458 2020-03-28 kl. 15:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in