2020-01-31, 17:44
Medlem
Snops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnkeltNamn
Vad anser forumet om ett par fina skin stövlar med brogue FAST med kedja på insidan av skon för enkel på/avtag av skon.

Anses detta som okej eller ska de brännas?

Personligen undviker jag sådana skapelser som pesten. Så jobbigt är det inte att knyta ett par kängor. Blir ju också en svaghet i skon då kyla och vätska kan tränga in där vilket motverkar hela grejen med kängor.
Citera
2020-03-06, 10:54
Medlem
Dagen är kommen. Jag har blivit 30 år och istället för att känna av krisen tänker jag embraca ålderdomen och jag känner mig mogen för loafers nu. Jag kommer endast använda dom under sommarhalvåret och knappast varje dag heller. Tänker mig antingen:

https://www.skolyx.se/sv/hem/612-skolyx-penny-loafer-i-moerkbrun-mocka.html eller
https://www.morjas.com/product/the-penny-loafer/brown-suede

vilken av dessa hade ni valt? Andra tips? Tack.
Citera
2020-03-06, 15:51
Medlem
Snops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partlow
Dagen är kommen. Jag har blivit 30 år och istället för att känna av krisen tänker jag embraca ålderdomen och jag känner mig mogen för loafers nu. Jag kommer endast använda dom under sommarhalvåret och knappast varje dag heller. Tänker mig antingen:

https://www.skolyx.se/sv/hem/612-skolyx-penny-loafer-i-moerkbrun-mocka.html eller
https://www.morjas.com/product/the-penny-loafer/brown-suede

vilken av dessa hade ni valt? Andra tips? Tack.

Vill du ha gummisula eller lädersula? I så fall är valet enkelt. Annars är det väl passform som är avgörande. Jag har Skolyx penny loafers och de passar inte jättebra på mina fötter men det kanske är mitt problem. Äger även ett par Chukkas från Morjas vilka passar bättre, lite bredare, men vet inte hur deras loafers är. Kvalitetsmässigt verkar de vara likvärdiga enligt mig.
Citera
2020-03-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snop
Vill du ha gummisula eller lädersula? I så fall är valet enkelt. Annars är det väl passform som är avgörande. Jag har Skolyx penny loafers och de passar inte jättebra på mina fötter men det kanske är mitt problem. Äger även ett par Chukkas från Morjas vilka passar bättre, lite bredare, men vet inte hur deras loafers är. Kvalitetsmässigt verkar de vara likvärdiga enligt mig.

Jag tänker väl att gummisula inte är nödvändigt eftersom jag mestadels kommer ha dom under fina, somriga dagar. Men tack för inputen gällande passform också. Lutar helt klart åt Morjas i dagsläget.
Citera
2020-03-19, 00:31
Medlem
Nu när morjas ändå diskuteras, är det någon som har ett par och kan kommentera kvalité, komfort osv i allmänhet?
Håller på att spara ihop till ett par nya derbys, och deras ser ju onekligen jäkligt trevliga ut.
Citera
2020-03-27, 12:53
Medlem
Hollenriks avatar
Har en n00bfråga angående skoblock.

Vad är den där lilla svarta "nypan" i plast som sitter på det ena skoblockets "pinne"? Vad används den till?
Citera
2020-03-27, 13:22
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollenrik
Har en n00bfråga angående skoblock.

Vad är den där lilla svarta "nypan" i plast som sitter på det ena skoblockets "pinne"? Vad används den till?
Hålla ihop skoblocken med när de inte används.
Citera
2020-03-28, 16:25
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hålla ihop skoblocken med när de inte används.
Tack, det anade jag nästan.

En till fråga om skoblock; är de bara till för skinnskor eller bör man ha skoblock i tygskor, sneakers osv med?
Citera
2020-03-29, 13:30
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Tack, det anade jag nästan.

En till fråga om skoblock; är de bara till för skinnskor eller bör man ha skoblock i tygskor, sneakers osv med?
Det är helt bortkastat att ha skoblock i sladdriga tygskor, däremot en god idé att använda skoblock i dyrare, välkonstruerade sneakers.

Jag vill dock avråda från sådana där spiralblock, oavsett användningsområde, då de har en tendens att bland annat deformera hälkappan. Då är det bättre med ett par cederträblock från typ Skolyx eller lokala skomakaren.
Citera
2020-03-29, 14:48
Medlem
Hollenriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Det är helt bortkastat att ha skoblock i sladdriga tygskor, däremot en god idé att använda skoblock i dyrare, välkonstruerade sneakers.

Jag vill dock avråda från sådana där spiralblock, oavsett användningsområde, då de har en tendens att bland annat deformera hälkappan. Då är det bättre med ett par cederträblock från typ Skolyx eller lokala skomakaren.
Tack!
Seglar-lågskor i mocka ska man väl ha skoblock i med?
Fan, jag har tre såna där "spiralblock" (resten är vanliga skoblock). Bör jag slänga dom? Kostade ju ändå ett par hundra.
Senast redigerad av Hollenrik 2020-03-29 kl. 14:56.
Citera
2020-03-31, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yarasama
Nu när morjas ändå diskuteras, är det någon som har ett par och kan kommentera kvalité, komfort osv i allmänhet?
Håller på att spara ihop till ett par nya derbys, och deras ser ju onekligen jäkligt trevliga ut.

Har loafers i mocka därifrån. Utan att ha använt dem i någon särskilt stor utsträckning kan jag säga att skorna är de skönaste par finskorna jag någonsin haft än så länge. Passade perfekt från första början, rymliga, allmänt bekväma. Har inget ont att säga än så länge.
Citera
2020-03-31, 20:13
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Tack!
Seglar-lågskor i mocka ska man väl ha skoblock i med?
Fan, jag har tre såna där "spiralblock" (resten är vanliga skoblock). Bör jag slänga dom? Kostade ju ändå ett par hundra.
Absolut, var dock varsam med storleken på blocken så du inte töjer skorna på alla med det.

Du kan fortfarande ha dem i skor som har lite kortare livslängd eller som du inte är särskilt rädd om.
Citat:
Ursprungligen postat av Partlow
Har loafers i mocka därifrån. Utan att ha använt dem i någon särskilt stor utsträckning kan jag säga att skorna är de skönaste par finskorna jag någonsin haft än så länge. Passade perfekt från första början, rymliga, allmänt bekväma. Har inget ont att säga än så länge.
Men det har jag. Dock inte deras loafers, utan bara provat deras oxfords i boxcalf. Och jag var inte imponerad, tyvärr. Skinnet kändes bara billigt, till och med för den prisklassen, fotbädden oväntat stum och lästformen på tok för generisk i passformen (dock okej rent estetiskt).

Om de passar och man trivs med deras design etc är deras bluchers eller loafers i grain eller mocka säkert ett kap för vissa, men inte för mig.
Senast redigerad av fuzzpedal 2020-03-31 kl. 20:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in