2020-03-28, 15:48
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
52,2 miljoner människor kommer att behöva sjukhusvård för covid-19 världen över innan en global flockimmunitet uppnåtts. Att detta kommer att ske, förr eller senare är inget mål, i sig, utan ett ofrånkomlig faktum. Det tragiska är att många av dessa människor inte kommer att få tillgång till fullgod sjukvård, även i den rika västvärlden.

I Indien flyr nu miljontals tillfälliga arbetare och hemlösa storstäderna i enorma hopar. Det verkar som att Indiens lockdown, istället för vad som skulle stoppa en katastrofal epidemi i landet, istället kickstartat just det man ville undvika. Indiens siffror kommer inte att vara rolig läsning om 14 dagar.

Nej, det är det inte. Om alla bara kunde hålla en tät karantän (på riktigt) i en månad eller två hade detta varit över. Tänk efter lite. Att det inte är realistiskt på grund av alla lågbegåvande avarter är mycket beklämmande.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det är ingen panik generellt i samhället. Men olika sociala mönster är det i olika länder. Sverige är väldigt sekulärt med lite släkthäng.
Nä men där det är panik dör folk som flugor så panik verkar inte folk dö mindes av.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
stockholm city idag förmiddag

Alla restauranger som e lite finare är FULLA och har kö utanför

Glasskiosken på djurgården hade 10m kö

Intressant.

Bor i Oslo och var till Vinmonopolet (Systembolaget) för två timmar sedan. En väktare står vid dörren och släpper folk in varsamt. En går ut.., och en släpps in efter att väktaren har sprutat med en blomspruta på händerna till kunden. Kön börjar ca 5 meter ifrån dörren, ingen trängsel och folk håller en schysst sfär ifrån varandra.
Citera
2020-03-28, 15:49
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Vad bra, i vår stad lyser solen och här är folk och trängs vid köpcentret. Vi som inte läser om hysterin på MSM lever som vanligt.

Låt hjulen snurra. Gå på lokala restaurangen, köp en stödöl i baren och hälsa på din älskade mormor. Allt gott.

Är du helt väck? Vem fan tycker att det är en bar idé att hälsa på mormor i det här läget? Inte ens de mest ignoranta kan ju tycka det på allvar?
Citera
Medlem
Svenska Staten borde skicka ut Avigan och hemma-test till alla medborgare, alla får ett paket i postlådan.

Det är ju bevisat att Avigan hjälper om man börjar ta det tidigt i sjukdomsförloppet.

Det hade sparat många inläggelser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ja men nu har jag förklarat varför i femtielva olika svar, så kolla historiken.
Men misantropen,
tänk om alla i Europa kunde rapportera, åtminstone inom loppet av två timmar? Typ, mellan 07-09 när folk inom sjukvården oftast får rapport. (Ja, jag jobbade på operation på KS och DS och rapport vanligen 06.45.)
I natt ställer Europa fram klockan en timme. Till vilken nytta? Men det går ju utmärkt att bestämma i EU.
EU är en jävla fake och kommer aldrig bli vad folk som röstade (inte jag) på.
Citera
2020-03-28, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast det finns nog ingen som inte vill försöka få en förståelse för var vi kommer landa.

Jag känner snarare att jag tyvärr riskerar tröttna på alla olika skffror och scenariot då det sköljs över varenda dag.
Blir tyvärr en risk att man tröttnar på att ta in all info, rykten och direkta lögner som cirkulerar och florerar åt alla olika håll.
Citera
2020-03-28, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
stockholm city idag förmiddag

Alla restauranger som e lite finare är FULLA och har kö utanför

Glasskiosken på djurgården hade 10m kö

Och till påsk ska idioterna upp till Norrland.
Citera
2020-03-28, 15:51
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Men misantropen,
tänk om alla i Europa kunde rapportera, åtminstone inom loppet av två timmar? Typ, mellan 07-09 när folk inom sjukvården oftast får rapport. (Ja, jag jobbade på operation på KS och DS och rapport vanligen 06.45.)
I natt ställer Europa fram klockan en timme. Till vilken nytta? Men det går ju utmärkt att bestämma i EU.
EU är en jävla fake och kommer aldrig bli vad folk som röstade (inte jag) på.

Visst, alla kan väl tycka vad de vill, nån tycker de ska rapportera då, nån tycker kvällen, nån aldrig, nån hela tiden löpande osv osv. Varför ens haka upp sig på det? Snart har vi sannolikt bara dygnssiffror från alla länder, och då är det lika bra att inte alla kommer samtidigt i mitt tycke.
Vad du tycker om EU är irrelevant.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Är du helt väck? Vem fan tycker att det är en bar idé att hälsa på mormor i det här läget? Inte ens de mest ignoranta kan ju tycka det på allvar?

Ok, kanske var en smula överdrivet. Det erkänner jag. Men det jag menar är att vi måste leva som vanligt. Vissa av oss har inte föräldrar på äldreboende och måste ta hand om räkningar, handla mat osv.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Vi såg det inte komma !
Det har de ju förklarat upprepade gånger: att stoppa flyg är verkningslöst.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Danmarks siffror är ju i klass med Sveriges per capita.
Och du kan inte räkna egentligen förrän det är över.
Länder i karantän har givetvis lägra siffror nu. Men när den karantänen upphör...

Du borde studera Sydkorea.

Låga siffror, ingen lockdown. Man gjorde vad som krävdes men trots facit på hand så kör vi Sverige i sank och nu ska sjukvårdspersonalen arbeta med livet som insats.

Jag förstår inte hur du kan motsätta dig att man använder ett korrekt namn på det. Vi liknar Soviet under andra världskriget där man bara ska springa in i kanonelden och offras på löpande band.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in