2020-03-28, 14:41
Medlem
Biggedys avatar
Endast 10 döda senaste dygnet. Var väl 30 för ett par dagar sedan. Verkar som att det verkligen börjar avta. Sa ju det för flera dagar sen men domedagsprofeterna vill ju aldrig lyssna. Fan vi skulle haft Bolsonaro som statsminister, dumheter att stänga ner landet.
Citera
2020-03-28, 14:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Japp. Som avgick för annars skulle han blivit utsparkad.
Typiskt Sverige. Så fort någon gör något, så blir han utsparkad. Nej, bättre att stå och snacka skit och hoppas på att "någon annan" gör det som ska göras...
Citera
2020-03-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Viruset blev testat i sverige November 2019, vad jag vet.

Det där får du nog komma med en källa på innan du kastar ur dig?
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Endast 10 döda senaste dygnet. Var väl 30 för ett par dagar sedan. Verkar som att det verkligen börjar avta. Sa ju det för flera dagar sen men domedagsprofeterna vill ju aldrig lyssna. Fan vi skulle haft Bolsonaro som statsminister, dumheter att stänga ner landet.
På vilket sätt är landet "nedstängt"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Någon som har en teori? Varför har Japan klarat sig så bra hittills?

- Erfarenhet från tidigare epidemier: SARS, H1N1, MERS och därmed bättre förberedda att aktivera de statliga åtgärder som finns redo.

- Även folket har högre kunskap för hur man ska bete sig vid utbrott av en ny epidemi

- De gränsar till Kina och det blir därför aktuellt direkt, man slösar inte bort en hel månad i en förhoppning att det inte kan spridas i landet.

- Bred användning av ansiktsmasker i populationen.

- Inga kramar eller handskakningar.

- Bättre kapacitet att testa (15.000/dag) [Denna kapacitet skapades direkt efter de fått sitt första fall]

- Använde sig av volontärer i ett tidigt stadium. Volontärerna användes bland annat för att ta temperaturen på inresande eller folk som passerar olika stationer som tunnelbanan.

Det här är från Sydkorea, men antar att Japan har liknande erfarenhet.
https://www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU
https://www.nytimes.com/2020/03/23/world/asia/coronavirus-south-korea-flatten-curve.html
Senast redigerad av har 2020-03-28 kl. 14:54.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Viruset blev testat i sverige November 2019, vad jag vet.

Kan du förklara detta lite mer ingående tack. Hurdå testat?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:

Börja inte fira än....
Citera
2020-03-28, 14:43
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
På vilket sätt är landet "nedstängt"?

50 pers max som får träffas. Jag har en stor familj som kommer fira tillsammans oavsett. Folk tappar jobben, restauranger stänger, hotell går i konkurs. Hur kan du ha missat det?
Citera
2020-03-28, 14:44
Medlem
Nån av er som är insatta i sjukdomsförloppet som har nån gissning om när Italiens karantän börjar ge effekt?

Jag tror att man fick extrem spridning i början av karantänen där tex en smittad person var hemma med 4 friska och att de då snabbt är 5 smittade. Detta var väl även innan man riktigt fattade allvaret och inte satte en särskilt genomtänkt karantän.

Om min teori stämmer, hur långt bort ligger det att alla som smittades i början av karantänen blivit friska/dött?
Citera
2020-03-28, 14:44
Medlem
Varför har inte Björn Olsen mer inflytande? Han verkar vettig..
Citera
2020-03-28, 14:45
Medlem
Studsbolls avatar
Det är oroväckande att så pass många läkare blivit smittade; om det är några som borde ha både utrustning och möjlighet att skydda sig är det läkarna. Viruset måste vara extremt lätt att bli smittad av och det lär vara hopplöst att skydda allmänheten med olika åtgärder. Min gissning är att alla kommer bli exponerade, det är bara en tidsfråga. Världen kommer inte gå under även om löjligt många dör, men det kommer inte bli roliga tider, det är jävligt säkert.
Citera
2020-03-28, 14:46
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
50 pers max som får träffas. Jag har en stor familj som kommer fira tillsammans oavsett. Folk tappar jobben, restauranger stänger, hotell går i konkurs. Hur kan du ha missat det?

Sverige är inte i närheten av nerstängt, i andra länder runtom i världen får medborgarna betalt för att stanna hemma och slipper hyror och internet el och vatten räkningar, inklusive u-länderna Indien ich Sydafrika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in