2020-03-28, 13:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Frågan om tidpunkt för släppandet av siffror är inte helt okomplicerat. När det kommer till inhemska från FHM, så står det att de släpper dessa 14:00 här:

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Region Stockholm:

Citat:
Region Stockholm ger en ögonblicksbild av läget och redovisar dygnssiffror där brytpunkten för en del av statistiken är cirka klockan 11.30 som är samma tidpunkt som Folkhälsomyndigheten använder. Det gäller uppgifterna antal konstaterat smittade och avlidna. Uppgifterna om antal vårdade vid sjukhus, intensivvårdade samt ECMO har brytpunkt strax efter klockan 14.

Italien verkar släppa sina officiella runt 18.30-20. Jag hittar dem här (Finns säkert andra källor):

https://github.com/pcm-dpc/COVID-19/tree/master/schede-riepilogative/province

Annars brukr Worldometer uppdatera med 4-6 timmars mellanrum i vissa länders fall, särskilt i Europa. USA har sex olika tidszoner så de lär uppdatera minst två gånger per dygn på Wolrdometer.
Citera
2020-03-28, 13:05
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Kan någon vänlig själ ge mig en vetenskaplig förklaring till varför vissa inte uppvisar några symtom alls medan andra dör som flugor? Det är en oerhört stor spännvidd mellan dessa. Maximal rentav.

Jag är född i slutet av 60-talet och har aldrig haft influensa. Jag har alltid tolkat det som att det är mitt starka immunförsvar som spelar in. För det kan väl inte vara så att jag har haft influensa utan att märka det, eller?

Det finns flera teorier. Centralt just nu är att smittdos, dvs. Antal viruspartiklar du får in i kroppen korrelerar med allvarlighetsgrad och symtom.

Finns även teorier om antal ACE2 som uttrycks hos individen. (Det är alltså ett enzym som sitter på cellytan i bland annat lungepitelet och används av viruset genom att det binder till enzymet och penetrerar cellmembranet.)

Det finns även teorier om att de som utsatts för "vanliga" coronavirus har gett immunsystemet en liten grund eftersom viruspartiklarna sannolikt uttrycker liknande antigen. Korsreaktioner för antikroppar är ett observerat faktum inom medicin. (15% av vanliga förkylningar orsakas av diverse corona-virus).

Sen att äldre är drabbade beror bland annat på att immunförsvaret är sämre. Framförallt är det CD8+ T-celler som sjunker i kvalitet med åren (de som är viktigast för vårt försvar mot virusinfektioner)
Citera
2020-03-28, 13:06
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Stämmer detta så är det absurt. Många länder har stängt sina gränser, inklusive flyg in i landet.

Editerade mitt inlägg med ankomster till Arlanda.
https://www.swedavia.se/arlanda/ankomster/#/
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Det tror jag. Han kommer att tacka alla som kämpat med blod, svett och tårar inom vården.
Invandrare som infödd svensk. Besvärligt tycker du?

Det kommer han helt säkert göra, som sig bör.

Men han kommer inte att lägga till:

Jag ber svenska folket om ursäkt för att flera decennier av politisk vanstyre med avregleringar och privatiseringar har lett till en situation där vår sjukvård är hopplöst underdimensionerad.

Vi hade inget annat val än att följa en epidemiologisk, neoliberal strategi där målet var att skapa en flockimmunitet snarast möjligt.

Tyvärr blir det då de fattiga och utsatta som drabbas, de gamla och handikappade, de sjuka och svaga.
Senast redigerad av berenpxx 2020-03-28 kl. 13:08.
Citera
Medlem
Om alla har corona hur gör vi då. Åtgärd ?
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Har själv gamla anhöriga och de är väldigt svårt att få dom att förstå allvaret.
De går inte ut för att vara trotsiga utan mer för att dom inte förstår.
De lyssnar på de vanliga nyheterna och blir förvirrade då det ena stunden är livsfarligt att gå ut och i nästa inga problem alls.
Jag har fått dom att förstå mer genom att tjata i stort sätt varje dag och nu håller dom sig hemma för de mesta. Men igår hade dom varit och handlat mat igen för "man måste ju ha mat" och "vi använder handsprit"...
Många äldre har inte heller internet och många tjänster och nyheter sprids ju mest där.
Sen när de gäller mina anhöriga så lyssnar dom inte tex när Löven säger något då dom tycker att han alltid ljuger och snackar skit... och de är ju sant

Ja kan bara hålla med dig.

Problemet jag ser är att FHM är så flata och krisen har inte slagit till med full kraft än.
Det gör att de flesta beter sig som vanligt (och det vill ju myndigheterna).

De som blir smittade piå affären idag kommer ju dö om ett par veckor och lagom tills dess så är IVA-platserna på väg att sina eller redan vara helt slut.
Det finns ju en fördröjning i detta.

Det är som att man skapar en perfekt grogrund för att folk ska dö av och vården ska krascha så att man sen ska få gå in och styra upp och väljarna sen kommer äta ur deras händer.

"Vi tog ansvar i en svår tid".
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Dödssiffran var 105 i morse på worldometers tabell..jag ogillar fel siffror i media det sprider oro och irritation .det är viktigt med rätt siffror . Jag undrar ska nörden Tegnell ha pressträff i dag med .vill hellre veta exakt hur många nu testat positivt och rätt antal dödsfall .ni som tycker det är ovesäntligt med rätt siffror bespara mig era inlägg dvs citera inte mig med ert oväsentliga tyckande .ni kan ju låta bli att läsa rätt siffror enkelt scrolla och blunda dessa hemska sanningar .

Tror inte det skulle vara någon eller så ska han iaf inte vara med. Läste någon intervju där han sa att det skulle vara skönt att inte stå där i helgen.
Citera
2020-03-28, 13:07
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldisch
Sverige har 106 dödsfall i nuläget. Danmark-Norge- Finland har TILLSAMMANS 79 dödsfall.

Oj -nej det var inget bra betyg!
Citera
2020-03-28, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I de övriga nordiska länderna kör man med hårdare regler. Börjar väl visa sig nu...
Precis det jag vill säga, Svedala kommer att springa ifrån dom andra.
Tack regeringen och Corona Bob.
Citera
2020-03-28, 13:08
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Hmmm.
W-posts artikel ovan anger:

Wuhan hade visst Covid-19S, och Italien och vi fick Covid-19L som är mer aggresiv, och nu anger jänkarna 4-10. differenser till, hur fixar man ett vaccin på 4 till 12 "versioner".

Det du tar som sanning dvs. Att S-typen och L-typen skulle ha några egentliga skillnader i aggressivitet/smittsamhet har föreslagits av vissa forskare. men majoriteten anser att detta inte stämmer vilket framgår av artikeln. Till och med biologen som sekvenserade viruset från italienska patienter uppger att det mesta som sägs är ryktesspridning på lös grund angående detta.

Edit: Det är alltså Jon Hopkins som är källan och inte W-post i sig. Dvs. "jänkarna".
Senast redigerad av MikeHanlon 2020-03-28 kl. 13:13.
Citera
2020-03-28, 13:08
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Editerade mitt inlägg med ankomster till Arlanda.
https://www.swedavia.se/arlanda/ankomster/#/

Många flyg verkar dock vara inställda. Man har väl nu satt ett förbud för folk att träffas mer än 50 pers, gäller detta även flyg?
Citera
2020-03-28, 13:09
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Dödssiffran var 105 i morse på worldometers tabell..jag ogillar fel siffror i media det sprider oro och irritation .det är viktigt med rätt siffror . Jag undrar ska nörden Tegnell ha pressträff i dag med .vill hellre veta exakt hur många nu testat positivt och rätt antal dödsfall .ni som tycker det är ovesäntligt med rätt siffror bespara mig era inlägg dvs citera inte mig med ert oväsentliga tyckande .ni kan ju låta bli att läsa rätt siffror enkelt scrolla och blunda dessa hemska sanningar .

Håller helt med. Myndigheternas svajade och vinglande ger bara intrycket att de är mindre trovärdiga, opålitliga eller falska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in