2020-03-28, 13:00
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ekots rapportering i korthet:
- I Sverige har drygt 90 personer dött
- Tegnell uttalar sig om att allt är lugnt och det ökar bara lite
- I Italien och Spanien är det rekordstora dödssiffror
- I Finland och Danmark så klagar alla på de starka åtgärderna

Allt ser så bra ut, så jag ska nog ut ikväll och hänga lite på någon pub! Härligt, coronan är över och allt ser bra ut i Sverige igen!

Corona uppdate 105 är väl inrapportera för Sveriges del. Varför kör ekot med 90? Trollar ekot? Rädda Tegnells uttalande går inte det blir snart 200 i alla fall.

Är det icke testade döda, de som inte han fram till intensiven dog i förtältet eller i ambulansen eller hemma? Kanske är det en början till skademinimera med propaganda genom att hitta på andra orsaker??
Citera
2020-03-28, 13:00
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut, det brukar vara så under alla kristider, så det ska bli intressant och se vart allt landar.
Ja det blir intressant samtidigt låter det psykopatiskt att kalla det intressant.
Men, men jag kanske själv kan hamna i statistiken. Man vet aldrig.
När jag kollar på worldometers känns det som att det är mer än ett virus.
Är det verkligen ca 800- 1000 gamlingar som avlider varje dag i Spanien samt Italien tex.
Tycker mer att viruset beter sig som ett gift.
Men det kanske ett virus kan göra.
Citera
2020-03-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur menar du nu? Det är ju tvärtom: danskarna vill öppna skolorna för att smittspridningen ska gå FORTARE. Då ökar ju även risken för de äldre (och andra riskgrupper) att smittas innan vaccinet eller boten kommer. För det GÅR inte att isolera dem hundraprocentigt (inte ens de som själva fattar att de bör isolerar sig).
Man säger det kanske inte högt, men friska grundskolebarn och deras föräldrar är den optimala gruppen för smitta, eftersom det är en homogen grupp med extremt låg dödlighet, vars främsta umgänge är inom samma grupp.

Om man bara ville smitta fler så kan man ju öppna ålderdomshem eller sociala restriktioner. Men det skulle vara katastrof, eftersom:

Om den 50% äldsta och sjukaste halvan av Danmark fick stå för flockimmuniteten så skulle hundratusentals människor dö.

Om den 50% yngsta och friskaste halvan av Danmark fick stå för flockimmuniteten så skulle ett hundratal människor dö.

De enda parametrarna man kan skruva på i dagsläget är:

1. Hastighet för att nå 50% (typ) smittade.

2. Vilka ingår i de 50%.

Alla andra länder skruvar just nu bara på (1), men Sverige skruvar på (1) och (2) på samma gång. Det kan rädda tiotusentals liv om det fungerar.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag är precis lika säker som dåren som skriver ”Det är det här som väntar Sverige”.

Din länk är tämligen värdelös avseende just det. Att man tar höjd för betyder att man är beredd, OM, det skulle bli nödvändigt. Det är bra.
Det betyder dock inte att det kommer att ske.
Med tanke på tidigare erfarenheter när sjukvården och myndigheter tagit höjd har det inte räckt tillräckligt högt. Skulle de helt plötsligt ha en beräkning som till och med de anser vara nog?
Vore första gången på länge.
Citera
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Viruset tar inte helg.

Inatt så ska vi ligga på 132 döda och takten 30 döda per dygn i genomsnitt.
På måndag ska det vara 200 döda och 37 döda per dygn. Men jag gissar att Tegnell kommer att redvisa söndagens siffror, och med en viss helg-eftersläpning på det så blir mitt tips att han redovisar 140 döda på måndagens presskonferens. Samt att "det ser ut som att kurvan planar ut och sjukvården verkar klara detta alldeles galant, finemang".

Nästa fredag 3:e april ligger vi på 420 döda och 70 döda per dygn.
På långfredagen 10:e april ligger vi på 1400 döda och 240 döda per dygn.

Tyvärr är detta bara början, då toppen ligger många veckor bort efter det.

Det värsta är att jag tror du har rätt.
Ser bara förmiddagens utveckling på intensivvårdspatientienter...
( https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp-corona )
Citera
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Någon som vet om arlanda är öppet? Har känslan av att flygplatsen fortfarande öppen och att vem som helst kan flyga in från de drabbade länderna.

Ja såklart den är öppen
Citera
2020-03-28, 13:02
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Det är ju bra initiativ, men det behöver ju utföras konsekvent på stor skala nationellt.
Inte som ett alternativ till att gå och handla självt.

Var i butiken iförrgår, fullt med gamlingar.

Om man inte gör det fullt ut så kommer man ju ändå gå på pumpen i slutändan.

Det är just detta jag har så svår för, att man är så genomgående inkonsekvent.
Har själv gamla anhöriga och de är väldigt svårt att få dom att förstå allvaret.
De går inte ut för att vara trotsiga utan mer för att dom inte förstår.
De lyssnar på de vanliga nyheterna och blir förvirrade då det ena stunden är livsfarligt att gå ut och i nästa inga problem alls.
Jag har fått dom att förstå mer genom att tjata i stort sätt varje dag och nu håller dom sig hemma för de mesta. Men igår hade dom varit och handlat mat igen för "man måste ju ha mat" och "vi använder handsprit"...
Många äldre har inte heller internet och många tjänster och nyheter sprids ju mest där.
Sen när de gäller mina anhöriga så lyssnar dom inte tex när Löven säger något då dom tycker att han alltid ljuger och snackar skit... och de är ju sant
Citera
Medlem
Sverige har 106 dödsfall i nuläget. Danmark-Norge- Finland har TILLSAMMANS 79 dödsfall.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Skulle det inte vara bättre att börja från den dag man har 3 dödsfall?
Enstaka tidiga dödsfall är alltför slumpartade.

(Varmt tack för dina sammanställningar. Jag önskar att det fanns en hårt modererad tråd utan alla gräl om killgissningars semantik, flockimmunitet förklarat på förskolenivå och random "du är ett stolpskott"...)

Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Håller med.
Lyssnade på Ekot förut, där de förtydligade att dödssiffran kommer från FHM, ”som uppdaterar en gång om dagen”.
Så har de inte sagt på Ekot förut.

Dödssiffran var 105 i morse på worldometers tabell..jag ogillar fel siffror i media det sprider oro och irritation .det är viktigt med rätt siffror . Jag undrar ska nörden Tegnell ha pressträff i dag med .vill hellre veta exakt hur många nu testat positivt och rätt antal dödsfall .ni som tycker det är ovesäntligt med rätt siffror bespara mig era inlägg dvs citera inte mig med ert oväsentliga tyckande .ni kan ju låta bli att läsa rätt siffror enkelt scrolla och blunda dessa hemska sanningar .
Citera
2020-03-28, 13:03
Medlem
Citat:
Agnes Wold verkar lite galen. På min handspritflaska (85%) så står det iallafall "virucidal alkoholbaserad gel".

Det skriver tillverkarna bara för att få sälja! Marknadsföring vettu!
Närrå, jag har faktiskt ingen aning. Ber om ursäkt för mitt trolleri.
Bra med handsprit på offentliga ställen tycker jag. Särskilt där ingen
möjlighet finns att tvätta labbarna med H2O och tvål.
Citera
Medlem
Varför alla rysstroll informerar inte om läget i Ryssland.
Pratade precis med en kompis som bor i Moskva och enligt honom är det hundratals döda dagligen i Ryssland och proppfullt med Corona patienter på sjukhus rubn om i Ryssland. Varför tystar Ryska diktatoren det?
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är tråkigt att vi har den attityden i Sverige, när vi får mothugg från överheten blir vi besvikna och ger upp. Inget illa ment om din kollega, men vi är tyvärr skrämda till tystnad i det här landet. Det är dags för svensken att tuffa till sig och säga ifrån mot politiker och myndigheter! Rådande diskurs är fel!

Såg någon annan som svarade dig att de kanske har bud på 5 kr eller mindre. Detta visar bara att staten fullständigt skiter i oss medborgare, det är bara pengarna det handlar om. Jag har vissa år betalat över 500K i skatt, vad fan får jag för skattepengarna? Var är mitt test? Jag skiter i om det kostar 20kr eller 100kr, ge mig ett test nu! Helst för 3 veckor sedan.

Instämmer att det är en tråkig attityd. Men intellektuella visselblåsare har aldrig stått högt i kurs i länder där myndighetspersoner själva har låg utbildningsnivå och stor makthunger.

Det företag som snabbast kan leverera ett antal hundratusen Corona-tester med godkänd funktion borde idag få uppdraget. Oavsett om testet kostar 7 eller 5 kr styck. Det är rena struntsummor i sammanhanget.
Att ta vanliga odlingsteter i halsen är också enkelt gjort, finns till och med självtester på marknaden. Om Corona-testerna som köps in fungerar som halsprover - som vid svininfluensan - behövs definitivt inga stora resurser för att ta testerna. Skulle kunna göras under videoövervakning som självtest hemma eller i testbås och sedan placeras provet i en kartong som skickas till labbet eller analyseras på plats. Detta är inte ett administrativt stort problem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in