2020-03-28, 12:09
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Ja, det är en mycket bra observation.

Och troligtvis är det för att Sverige har inga resurser så man har inget alternativ.

Undrar vart alla dessa pengar har gått?
Jag tror också att det är en rent ekonomisk prioritering, även om man inte säger det rakt ut. Företag skulle gå i konkurs och Sverige skulle behövda låna ännu mer pengar.
Citera
2020-03-28, 12:10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Syrgas är dock lite för lätt att överdosera.

Det är dock en angenäm död, sägs det.

Så länge syrgastuben inte går sönder eller någon idiot sätter en extremt för stor dos så ska det vara det, blir det så att man vrider på, på tok för mycket så trycker man in syrgas i lungorna så att de spricker...Skulle inte vilja vara med om något sådant.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Snyfthistoria angående adhd och karantän..
Skulle tippa på att ungarna knappt vart ute och sprungit av sig innan heller. Antagligen ungar som lever på mycket socker dessutom.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/mammornas-fortvivlan-gar-under-av-karantan/

Ja "tänk på barnen folket" har vaknat till liv nu. Har redan popcorn och corona redo.
Citera
Medlem
Bumblebeebees avatar
Vilken är den bästa masken att köpa? FFP3?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
På vilket sätt verkar Trump vilja agera som svenska myndigheter gör?

Jag tycker Trump har visat bra mycket mer handlingskraft än vad Sverige har gjort?

Självklart kan USA hamna i en mer bekymmersam situation pga en större andel fattiga än Sverige men just nu så presenterar USA mycket bättre siffror på alla punkter än Sverige.

Så alla som tycker Trump är så dålig för att han är inte en transsexuell svart funktionsvarierad kvinna kan snälla bara hålla käften och städa framför egen dörr.

Trump vill öppna upp USA på samma sätt som Sverige.
Det är likheten.

Varför du drar in svart, transsexuell har jag ingen aning om?
Bara extremt underligt att svara mig med.
Helt off topic.
Citera
2020-03-28, 12:11
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
På worldometers står det att dödssiffran i Sverige är 105 och att det igår dog 28 personer.
Men i expressen står siffran 92 kvar sedan gårdagen.
Vilken siffra stämmer egentligen. Alla andras siffror i worldometers stämmer exakt.

Aftonbladet fick en fråga om det tidigare i morse och de svarade med att det var för att rapporteringen av döda har släpat efter, worldometer är mer korrekt än expresen
Citera
2020-03-28, 12:11
Medlem
Massor med bra grafer om Sverige. Förutom de vanliga även graf om import/export. Tydligen har vi exporterat virus till Cayman öarna, Singapore, United Arab Emirates och Rwanda.

https://nucleuswealth.com/coronavirus-covid19-dashboard-charts-and-data-every-country/sweden
Citera
2020-03-28, 12:12
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
VI BEHÖVER EN GLOBAL LOCKDOWN

Målet: R <1

Syftet med ett lockdown, förklarar en ny studie från Imperial College London COVID-19 Response Team, är att minska reproduktionen - med andra ord, att minska antalet personer som varje bekräftat fall infekterar.

Målet är att hålla reproduktionen, eller "R", under en (R <1) - med varje fall att i genomsnitt smittar färre än en annan person.

Författarna till studien säger att det finns två vägar att försöka komma dit:

Avhjälpande, "bromsa men inte nödvändigtvis stoppa epidemisk spridning - minska den högsta efterfrågan på hälso- och sjukvård samtidigt som de skyddar de som är mest utsatta för allvarlig sjukdom från infektion." Detta görs genom att isolera misstänkta fall och deras hushåll och sociala distansera äldre och personer med högst risk för allvarlig sjukdom.

Undertryckning, eller i princip, lockdown, som "syftar till att vända epidemisk tillväxt, minska ärendetalet till låga nivåer" genom att sociala distansera hela befolkningen "på obestämd tid" och stänga skolor och universitet.
Studiens modeller visar att även om det kan vara smärtsamt med lockdown för många av oss ett tag, är det värt det eftersom det fungerar.

Isolering av bekräftade och misstänkta fall och social distansering av äldre och utsatta skulle "minska den högsta efterfrågan på kritisk vård med två tredjedelar och halvera antalet dödsfall."

För att komma närmare målet med R <1, säger de, "en kombination av fallisolering, social distansering av hela befolkningen och antingen hushålls karantän, skol- och universitetsstängning krävs."

Studien finner att denna "intensiva politik förutsägs leda till en minskning på kritisk vård och nå toppen ungefär tre veckor efter att insatserna införts och en nedgång därefter medan interventionspolicyn förblir på plats."
Väldigt intressant, men varför har du inte länkat till källan?
Citera
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Trump vill öppna upp USA på samma sätt som Sverige.
Det är likheten.

Varför du drar in svart, transsexuell har jag ingen aning om?
Bara extremt underligt att svara mig med.
Helt off topic.
Skillnaden är att svenskarna använder det som en anledning att klaga på Trump, när de i själva verket borde klaga på Löfven.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Det gör mig ledsen hur hamnade Sverige ditt.
Nu pratas det vem ska prioritera att leva.
Ekonomi hit ekonomi dit. Jag tycker att det ska inte bli samma som förut med ekonomi.
Jag är säker ekonomierna ska krympa väldigt mycket. Det kan leda till bättre om vi hamnar goda krafters händer. Annars känslighetens girighet och egoism förstör sig själv.
Vi har mycket tid att tänka nu. Man måste fundera vad är det som viktigast i livet.

Kan bara hålla med. Kriser tar ju fram det bästa och sämsta hos människan och innan det här är över kommer det att grassera en hel del girighet och egoism liksom det har gjort innan, men det här är som sagt slutet på den nyliberala eran. Mindre rofferi och girighet. Back to basics. Och det känns väldigt bra mitt i allt elände.
Citera
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Jag tror också att det är en rent ekonomisk prioritering, även om man inte säger det rakt ut. Företag skulle gå i konkurs och Sverige skulle behövda låna ännu mer pengar.

Sverige har ju redan innan krisen haft stora ekonomiska problem pga idiotiska beslut kopplade till massinvandring när landets infrastruktur och arbetsmarknad inte alls var dimensionerad för detta.

Så nu är resurserna slut. Alltså måste man låta de svaga dö.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Handsprit är bra emot bakterier, INTE virus! Jag är förvånad att ingen mer än hon verkar vet det.

Nej, det har även effekt på coronavirus och andra virus med hölje.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Desinfektionssprit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in